مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

نخستین همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای و اثر اجتماعی آن در قزوین برگزار شد
ساعت ٢:٤٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٦/۱٢/۱٥  

نخستین همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای و اثر اجتماعی آن در قزوین برگزار شد .

نخستین همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای و آثار روانی، اجتماعی‌آن در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با حضور استادان روانشناسی، جامعه‌شناسی و رایانه روز سه‌شنبه برگزار شد.


 رییس دانشگاه بین‌المللی امام (ره) قزوین در این همایش گفت: تکنولوژی‌های وارداتی به آمادگی فرهنگی برای استفاده صحیح از آن در جامعه نیاز دارد.

دکتر حسن غفوری‌فرد افزود: وقتی تکنولوژی بصورت بومی تکمیل می‌شود، جامعه به مرور زمان با این تکنولوژی آشنا شده و خود را برای استفاده صحیح از آن آماده می‌کند، اما ورود این تکنولوژی به کشور واردکننده بدون‌ایجاد بسترهای فرهنگی خسارت‌های جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

 

وی خاطرنشان‌کرد: هر تکنولوژی که وارد کشور می‌شود، مسایل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و روانی بدنبال دارد و اگر دراین زمینه برنامه‌ریزی نشود، آثار مخرب فرهنگی برجا خواهد گذاشت.

این مسوول بااشاره به‌این که تکنولوژی مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای بومی هر جامعه باید استفاده شود، افزود: کشورهای دیگر با استفاده از همین بازی‌های رایانه‌ای به فرهنگ کشور نفوذ کرده و بطور غیرمستقیم کودکان و جوانان آن جامعه را تحت سلطه خود درمی‌آورند.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: متاسفانه درخصوص بازی‌های رایانه‌ای در ایران کارهای علمی و پژوهشی بسیار اندکی صورت گرفته‌است.

دکتر عبدالجواد احمدی افزود: با وجود فراخون گسترده فقط ‪ ۷۵‬مقاله به دبیرخانه‌این همایش ارسال شده بود که پس از بررسی آثار رسیده ‪۳۵‬مقاله برای ارایه‌انتخاب شد و ‪ ۱۵‬مقاله نیز به صورت پوستر در معرض دید علاقه‌مندان در حاشیه همایش به نمایش گذاشته شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: بازی به‌عنوان فرآیند اجتماعی در رشد کودک و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری کودکان بسیار موثر بوده و بر ارتقای خلاقیت کودکان و درک آنان از مهارتهای جسمی، شناختی، عاطفی و روانی و سایر جنبه‌های مهم رفتاری تاثیرگذار خواهد بود.

احمدی افزود: این همایش به منظور بررسی تاثیر روانی و اجتماعی بازیهای رایانه‌ای بر رشد عاطفی و شناختی، موفقیت تحصیلی، سلامت عمومی کودکان و نوجوانان برگزار شده‌است.

در این همایش دو روزه موضوعاتی نظیر "چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها"، "سیر تکامل بازی‌های رایانه‌ای"، "تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در شکل‌دهی رفتارو مهار بحران نوجوانان، تاثیر این بازیها بر پرخاشگری جوانان و رابطه اعتیاد با بازی‌های رایانه‌ای و مهارتهای اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی -۸۶/۱۲/۱۴ 
لینک خبر:http://www2.irna.ir/fa/news/view/menu-152/8612149572143633.htm


کلمات کلیدی: همایش ،بازی رایانه ای