مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

گیم نت ها (فرصت یا تهدید)
ساعت ٦:۱٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳۸٦/۱٢/۱٩  

گیم نت ها (فرصت یا تهدید)

گروه ناجـــــا-کشور ما با 19/32 درصد جمعیت جوان، دومین کشور جوان دنیا پس از کشور اردن محسوب می‌گردد. کشورهایی که با جوانی جمعیت روبرو هستند، بیش از سایر کشورها در معرض بحران های اجتماعی و رشد جرائم و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس،برای آنکه اثرات نامطلوب ناشی از جوانی جمعیت کاهش یابد، می‌باید از همه ظرفیت‌های اجتماعی برای پیشبرد این مقصود بهره برد، یکی از این ظرفیت‌ها، پرداختن به مسأله اوقات فراغت و برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه است.

از آنجا که اوقات فراغت، زمینه‌ساز رشد شخصیت و شکل‌گیری هویت جوان است و او را قادر خواهد ساخت که به عنوان عنصری فعال، خلاق و پویا در جریان هویت‌یابی خود به ایفای نقش بپردازد، از این رو بهره‌برداری صحیح و سازماندهی شده از این مسأله می‌تواند در شکل‌دهی به هویت جوانان کمک نماید.براساس این گزارش در حال حاضر شاخص مهمی که قلمرو موضوع موردبحث را تحت تأثیر خود قرار داده است، بکارگیری روزافزون وسایل و اسباب‌الکترونیکی از جمله رایانه می‌باشد که تحولی عمیق و اساسی در نظام تفریحات و سرگرمی‌های کودکان، نوجوانان بوجود آورده است.

از همین رو گرایش به انجام بازی هـای رایانه‌ای در کشور ما در چـند سـال گـذشته بـطور مـرتب رو به فـزونـی گذارده و مـوجـب افزایش تقاضا در بازار آشفته ی بازی‌های رایانه‌ای شده است. این امر پیامدهایی را به دنبال داشته که از جمله می‌توان به رشد قارچ‌گونه و بی‌ضابطة مکان‌هایی تحت عنوان «گیم‌نت» اشاره نمود.

موضوع گیم‌نت‌ها و اثراتی که از شکل‌گیری آنها حادث شده همانند بسیاری از مسایل اجتماعی، به دلیل فقدان مطالعات مؤثر و نداشتن متولی مشخص، به موضوعی پیچیده، مبهم ودر عین حال مخفی و در نهایت آسیب‌پذیر تبدیل شده است.در حال حاضر گفته می‌شود حدود 2000 واحد گیم‌نت در تهران فعالیت می‌نمایند که تنها حدود 3 درصد از آنها دارای مجوزهای قانونی به شکل کوتاه‌مدت هستند و مابقی به دور از هر گونه کنترل ونظارت قانونی فعالیت می‌کنند.

افزون بر این، مراجعه‌کنندگان به این واحدها را اغلب نوجوانان تشکیل می‌دهند و ناگفته پیداست که از این رهگذر چه اثرات فرهنگی، اجتماعی وحتی امنیتی ایجاد خواهد شد.گیم نت که از قرن 21 به عنوان مکانی برای فراهم کردن دسترسی جمعی به دنیای بازی های رایانه ای به راه افتاد، محلی است که تعدادی رایانه متصل شده به هم، در آن مکان وجود دارد و کاربران می توانند در آنجا به صورت انفرادی و یاگروهی بازی کنند.

همچنین می توانند به صورت محلی و یا در سطح شبکه جهانی از طریق اینترنت پرسرعت با گروههای دیگر و در محلی دیگر بازی کنند.گیم نت ها دارای مزایای علمی، تخصصی و فرهنگی زیادی می باشند که می توان از آنها به عنوان مکان یا بستری برای افزایش دانش نرم افزاری و سخت افزاری کاربران، ارتقای دانش زبان انگلیسی، افزایش قدرت تمرکز و توسعه فکری، افزایش توان کار گروهی کاربران، ایجاد فرصت رقابت سالم، ارتقای بهره هوشی، عکس العمل سریع کاربران، افزایش توان نوآوری و خلاقیت در جوانان، فراهم کردن امکانات تفریحی و بازی و ارضای نیازهای دوره نوجوانی (هیجان جویی) یاد کرد، اما این کارکردهای به ظاهر مثبت نباید موجب غفلت از تبعات منفی گسترده ای که گیم نت ها به همراه دارند، گردد.

امروزه در بسیاری از جوامع همانند کشور ما، گیم نت ها بیش از آن که بار مثبت داشته باشند، پیامدهای منفی و نامطلوبی را برای فرد و جامعه از خود به جای گذاشته اند که توجه به آنها در سالم سازی محیط اجتماعی و رشد مثبت شخصیت نوجوانان و جوانان بسیار ضروری می باشد.ناجا برای کاهش سطح ارتکاب جرم اقدامات مختلفی را انجام می‌دهد.

بسیاری از سازمان‌ها نیز در این زمینه مسئولیت دارند و در حیطه وظایف خود می‌کوشند. اما اینکه تا چه اندازه اقدامات موردنظر توانسته است به این هدف خطیر کمک نماید، نیاز به تأمل و بررسی بیشتر دارد.بسیاری از جرائم در مناطق حاشیه‌ای و یا نقاطی که امکان کنترل و حضور پلیس در آن نیست بوقوع می‌پیوندد. برای آنکه تأثیر منفی محل‌های حاشیه‌ای و مناطقی که به دلایل مختلف، زمینه‌های بروز و گسترش آسیب‌ها و جرایم را بوجود می‌آورندکاهش یابد، اقدامات متعددی را می‌توان انجام داد.

یکی از این اقدامات، ایجاد فضاهای تفریحی و سرگرم‌کننده، با هدف دخالت مؤثر دستـگاههای مسئول برای جلوگیری از نفوذ جرائم و یا رشد آسیب‌های اجتماعی است. به عنوان مثال تأسیس فرهنگسراها، کلوپ‌های ورزشی و ... در همین راستا قابل ارزیابی هستند.

گیم‌نت‌ها نیز دقیقاً می‌توانند چنین پیامدهای مثبتی را به ارمغان بیاورند. از جمله اینکه با در نظرگرفتن سایر شرایط، تأسیس یک واحد گیم‌نت‌ بویژه در مناطق حاشیه‌ای، می‌‌تواند :

- به تغییر شرایط اجتماعی و امنیتی منطقه موردبحث کمک کند.

- فضاهای پرت، حاشیه‌ای و مجرمانه را به فضاهای تحت کنترل که عاملی برای سرگرمی‌های سالم هستند، تبدیل نماید.

- با جذب جوانان و نوجوانان، زمینه بروز انحراف و کجرفتاری در مناطق مزبور را کاهش دهد.

- حتی به فرض اینکه این مکان‌ استعداد پذیرش افراد بزهکار را داشته باشد، می‌توان با اقدامات کنترلی ، آن را به واحدی برای جلوگیری از پراکندگی مجرمین و نظارت بیشتر بر رفتار عناصر بزهکار تبدیل کرد.

- از پراکنش جرم جلوگیری خواهد نمود.

فقدان یک مدیریت کارآمدو همگون با سایرسازمان‌ها، وضعیت نامطلوبی را در واحدهای گیم‌نت فراهم آورده است. در شرایط موجود گیم‌نت‌ها تا پاسی از شب و به شکل‌های مختلف به فعالیت ادامه می‌دهند و در چنین شرایطی وقوع آسیب ها، جرایم چندان دور از ذهن نیست.

در حالی که بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای غربی ممنوع و یا برای دسترسی به آن سنین مختلف سطح‌بندی شده‌‌اند، در کشور ما بازی‌های رایانه‌ای بدون رعایت محدوده سنی و یا درنظرگرفتن ممنوعیت آن، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

آنچه که در این میان موضوع را کمی پیچیده‌تر می‌کند و بر رونق این بازار می افزاید، تلاش تعدادی از جوانان است که به جای اقدامات مفید و سازنده، به ترجمه بازیهای رایانه‌ای خارجی روی آورده و تعدادی از این بازی‌ها را که بعضاً غیرمجاز هستند، روانه بازار کرده‌اند که این امر بر شمار کاربران افزوده است.بازی‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد هر کدام از یک یا چند منظر قابل تفسیر هستند.

به عنوان مثال در یک نوع بازی (که حتی در کشورهای غربی ممنوع اعلام شده است) انجام برخی اعمال توسط کاربر با امتیاز همراه است از جمله اگر کاربر، زن بارداری را در جریان بازی مورد حمله قرار دهد به جمع امتیازات او افزوده می‌شود یا مثلاً ایستادگی در برابر پلیس و یا تیراندازی و کشتن مردم همه و همه دارای امتیاز هستند.

بدیهی است اینگونه بازی‌ها بطور غیرمستقیم بر ذهن و فکر جوانان و نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارند که خود قابل بررسی و تأمل است.بنابراین پیش از آنکه بخواهیم این واحدها را عامل بروز وضعیت حاضر معرفی کنیم باید از خود انتقاد نمائیم که قادر به استفاده مطلوب از این ظرفیت مؤثر در امر فراهم ساختن سرگرمی سالم برای فرزندانمان و در نتیجه پیشگیری و کنترل جـرم نبوده‌ایم.

از این رو یک فرصـت خوب را به یک تهدید تبدیل کرده‌ایم، تهدیدی که هم عرصه فرهنگی و هم تا حدودی عرصه امنیتی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 نویسنده :کارمند زهره دانایی کارشناس امور فرهنگی

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پلیس

لینک مطلب :

http://84.11.32.137/wfNewsDetails.aspx?NewsID=112688

کلید واژه :بازی رایانه ای ، گیم نت ، تهدید ، فرصت ،‌