مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

بازتاب رسانه ای عمیات ویژه 85
ساعت ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳۸٧/٤/٧  

نخستین بازی رایانه‌ای انرژی هسته‌ای ایران با عنوان عملیات ویژه 85  که به بازار عرضه شد مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش الف، ابراهیم بیومی استاد جامعه شناسی سیاسی در مرکز ملی پژوهش های اجتماعی و جنایی در قاهره در گفتگو با شبکه الحزیره، گفت ابداع این بازی رایانه ای به نام عملیات ویژه هشتاد و پنج در ایران، بخشی از جنگ رسانه ای بین ایران و آمریکاست که این جنگ نیز بخشی از رویارویی این دو کشور بر سر برنامه هسته ای ایران و سایر مسائل منطقه ای است.


بیومی ادامه داد بدون تردید این بازی تاثیر زیادی بر کودکان خواهد داشت، به گونه ای که آنها را از نظر فکری برای رویارویی بین ایران و آمریکا آماده می کند و به آنها القا می کند که باید برای جنگ آماده باشند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی به قلم کریستیان اشتوکر در این باره نوشت ایران با طراحی و تولید بازیهای رایانه ای ویژه کودکان در تلاش است ارزشهایی نظیر از خودگذشتگی و شهادت را به آنها آموزش دهد. در چنین بازیهایی بازیکنان یا همان کودکان ایرانی باید سربازان امریکایی و اسرائیلی را بکشند تا بتوانند ماموریت خود را به انجام رسانند. اشتوکر با اشاره به اینکه تولید این قبیل بازیهای رایانه ای بمنزله ابزاری در ایجاد جنگ تبلیغاتی میان سازمانهای اسلامگرا همچون حزب الله و اسرائیل و نیز مناقشه شعله ور میان ایران و آمریکاست اظهار داشت  این بازی که عملیات ویژه 85 نام دارد، بازی ایرانی علیه آمریکا و اسرائیل است.
 
این نشریه آلمانی ادامه داد اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در این باره اعلام کرده است، این اتحادیه با ورود این بازی رایانه ای به بازار مصرف بر آن است، شجاعت و دلاوریهای یک سرباز انقلاب ایران را علیه صهیونیستها و آمریکائیها به نمایش بگذارد. محمد تقی فخریان دبیر کل اتحادیه دانش آموزان ایران در مورد این بازی گفت با وجودیکه این بازی یک بازی سراسر تیراندازی است، اما کاملا صلح آمیز است. وی افزود در این بازی ما تبلیع و ترویج تروریسم و خشونت نمی کنیم بلکه هدف ما از تولید این بازی آزادسازی گروگانهای ایرانی است. فخریان ابراز داشت در واقع ما برای از خودگذشتگی، فداکاری و دفاع از کشورمان تبلیع می کنیم .

اشپیگل ادامه داد برای آنکه بازیگران این بازی بتوانند آنرا با موفقیت به پایان برسانند باید سربازان آمریکایی و اسرائیلی را بکشند و سرانجام دانشمندان و دیپلماتهای ایرانی را آزاد کنند. اشتوکر در ادامه این گزارش نوشت، ماجرای این بازی که در کشور عراق شروع می شود داستان اتفاقاتی را که برای یک زوج جوان ایرانی پیش می آید به تصویر می کشد. آنها که هر دو دانشمند اتمی ایرانند و برای یک سفر زیارتی به کربلا وارد شده اند ربوده و به زندانی در اسرائیل منتقل می شوند. در این میان بازیگری که نقش یک سرباز نخبه بنام بهمن ناصری را بازی می کند سعی می کند هر دو دانشمند ایرانی در بند را آزاد کند.
 
خبرنگار اشپیگل با اشاره به اینکه ساخت و تولید چنین بازی رایانه ای نوعی حمایت مالی در راستای القای یک سیاست تبلیغاتی است خاطر نشان کرد در این بازی هشت مرحله ای رزمنده و مبارز دلیر ایرانی به اسرائیلی ها حمله ور می شود. او سرانجام موفق می شود زندان دانشمندان هسته ای ایران را پیدا کند و به همراه چهار ایرانی دیگر که در یک ماجرای واقعی در سال 1982 میلادی در ناآرامی های جنگ داخلی در لبنان ناپدید شدند و دولت ایران تا به امروز معتقد است که این چهار مرد هنوز زنده و در دست اسرائیلی ها هستند را آزاد کند. گذشته از این، فرمانده این مبارزه همچنین در طول ماموریتش موفق می شود یک جاسوس دوجانبه را که اسرار هسته ای ایران را به اسرائیل داده است دستگیر کند. فخریان دبیر کل اتحادیه دانش آموزی تصریح کرد استفاده از بازیهای رایانه ای از آن جهت مطلوب است که می تواند در میان بچه ها از محبوبیت برخوردار شود. وی افزود به این وسیله می توان ارزشهای ایدئولوژیک نظیر از خود گذشتگی و شهادت را به آنها منتقل و همزمان بر روی موضوع هسته ای کشور نیز تمرکز کرد.

 
فاکس نیوز با پوشش خبری تولید این بازی رایانه ای گفت یک بازی جدید رایانه ای وارد بازار شد که نام آن، عملیات ویژه هشتاد و پنج است. در این بازی رایانه ای، بازیگران، دانشمندان هسته ای اسیر شده را نجات می دهند، اما مسئله در این بازی اینست که این دانشمندان هسته ای ایرانی هستند و نیروهای آمریکایی آنان را بازداشت کردند. فاکس نیوز افزود ایران بیش از یکسال پیش و در پی منتشر شدن بازی ویدیویی در آمریکا به نام حمله به ایران، از تولید این بازی خبر داده بود. در بازی تولید  شده توسط آمریکایی ها نشان داده می شود که یگانی از نیروهای ویژه امریکایی در عملیاتی می خواهند تاسیسات هسته ای ایران را برچینند.
 
فاکس نیوز برای بررسی این خبر با نیکلاس تامپسون سر دبیر ارشد وایرد مگزین گفتگو کرد. گزارشگر فاکس نیوز گفت آیا این بازی به این معنی است که عناصری از دانشجویان از کشوری به کشوری دیگر با یکدیگر نبرد می کنند و این نبرد هم در عرصه بازی های ویدیویی است؟ این کارشناس گفت بله مسئله ای که در سالهای گذشته تغییر کرده این است که ساختن چنین بازی هایی آسانتر شده است. شرکتی که نسخه امریکایی بازی ویدیویی را تولید کرد، هر هفته یا هر ماه چنین بازی هایی تولید می کند.
 
گزارشگر فاکس نیوز گفت وقتی شما این بازی ایرانی را می بینید آیا دقت دارید در این بازی به نظامیان آمریکایی شلیک می شود. به نظر شما کیفیت این بازیهای چطور است؟ این کارشناس گفت بازیهای رایانه ای باید سرگرم کننده باشند. مردم در ایران همانند ما آمریکایی ها بازیهای رایانه ای انجام می دهند. آنها جام جهانی فیفا در شکل یک بازی رایانه ای را دوست دارند. آنها بازیهای رایانه ای را انجام می دهند که مایکروسافت تولید کرده است. گزارشگر فاکس افزود از جنبه مهارتهایی که با این بازی ها به دست می آید ارزیابی شما از این بازی در ایران چیست؟ این کارشناس گفت جالب است بدانید که زمانی که فردی بازی می کند، در عمل بینایی بهبود می یابد، هماهنگی دست و چشم بهبود می یابد و راهبرد همکاری گروهی تقویت می شود.


لینک مطلب :
http://www.alef.ir/content/view/12553/

بخش خبری الف ، کد مطلب    12553 ،  ۲۸ تیر ۱۳۸۶