مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

فواید آموزشی بازی‌های ویدیوئی از نظر روانشناسان
ساعت ۳:٠٦ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳۸٧/٦/۱  

  سرویس اخبار خارجی ایتنا - به عقیده روانشناسان انجام بازی‌های ویدیوئی می‌تواندفوایدی مانند افزایش مهارت حل مسأله، تفکر علمی و چابکی و چالاکی را برای انجام دهندگان بازی‌ها بدنبال داشته باشد.


 در گردهمائی سالیانه انجمن روانشناسان امریکا که در روز یکشنبه برگزار گردید محققین نتایج بررسی‌های خود را در زمینه تأثیر بازی‌های ویدیوئی بر روی نوجوانان و دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

 

محققین دانشگاه ویسکانسین نتیجه نظرخواهی آنلاین خود در خصوص بازی محبوب World of Warcraft که در سپتامبر سال 2006 و در بین 2000 نفر انجام شد را اعلام نمودند.

در این تحقیق مذاکرات مختلف بین بازیکنان آنلاین از نظر ملیت و همچنین دیگر مقیاس‌ها مانند سواد علمی، مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد این مباحثات گفت‌وگوهای اجتماعی بوده یا درخواست‌هایی برای حل مشکلات فنی.

 

در بین این نتایج وجوه مختلفی از تفکرات علمی شامل نتیجه‌گیری با استفاده از مدل و سیستم، درک بازخوردها، پیش‌بینی و آزمون و همچنین استفاده از ریاضیات برای بررسی مشکلات مشاهده گردیدند.

 

محققین دریافتند 86 درصد از شرکت‌کنندگان برای حل مشکلات اقدام به باشتراک‌گذاری معلومات و دانش خود نموده و 58 درصد آنان نیز از فرایندهای سنجشی و سیستماتیک که نشان‌دهنده تفکر علمی است، در حل مشکلات استفاده می‌کنند.

 

Sean Duncan پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین و یکی از اعضاء این پروژه اظهار داشت: «این نتایج نشان‌دهنده این حقیقت هستند که تمرینات ذهنی که با هدف افزایش قابلیت‌ها و مهارت‌های بازی صورت می‌گیرند تا چه اندازه پیچیده می‌باشند

 

«گیمرها آزادانه درخصوص استراتژی‌ها و نحوه تفکرات خود با یکدیگر به بحث می‌پردازند و با انجام این عمل اقدام به ایجاد فضائی می‌نمایند که در آن تمریناتی درخصوص نتیجه‌گیری‌های غیررسمی علمی با انجام این بازی‌های آنلاین صورت می‌گیرد

 

محققین عقیده دارند آموزش‌های مبتنی بر بازی می‌تواند مکملی بر کتب درسی و آزمایشگاه‌های علمی محسوب شوند.

 

بر اساس تحقیقات جداگانه‌ای که توسط روانشناسان دانشگاه ایالتی Iowa صورت گرفت مشخص شد نوجوانانی که بیشتر به بازی‌های اجتماعی می‌پردازند، کمتر در نزاع‌ها و دعواهای داخل مدرسه شرکت می‌کنند و بیشتر به دیگر دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

 

البته تمام بازی‌ها مطابق این تحقیق مفید تشخیص داده نشدند.

 

محققین دریافتند دانش‌آموزانی که بیشتر به انجام بازی‌های خشن می‌پردازند رفتاری خصمانه داشته و کمتر از دیگران از خود بخشش نشان می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهند این دسته از نوجوانان در مقایسه با افرادی که کمتر به بازی‌های خشن می‌پردازند، حساسیت کمتری در برابر خشونت دارند.

 

در این بین دانش‌آموزانی که بیشتر از دیگران به انجام بازی‌های سرگرم کننده می‌پردازند در مدرسه ضعیف‌تر بوده و بیش از دیگران در معرض خطر چاقی می‌باشند.

 

 

پنجشنبه، ۳۱ مردادماه ۱۳۸۷

http://www.itna.ir/archives/news/010803.php