مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

بازی های تلفن همراه در یک نگاه
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸۸/۳/٢٦  

بازی های تلفن همراه در یک نگاه

 

 موسسه تحقیقاتی گارتنر پیشتر اعلام کرد، درآمد جهانی بازار بازی های تلفن همراه تا سال 2011میلادی به 3/6 میلیارد دلار خواهد رسید.

 آزاده ایلخانی -افزایش نجومی کاربران تلفن همراه در دنیا، زمینه مناسبی را برای توسعه و گسترش سرویس های سرگرمی موبایلی فراهم آورده و به دنبال تقاضای بالای کاربران، فروش بازی های تلفن همراه با رشد چشمگیری همراه بوده است. برخی منابع اعلام کردند ، مفهوم بازی های موبایلی به کاربردهای بازی در تلفن های همراه اطلاق می شود و این سرویس سرگرمی برای اولین بار در سال 1997توسط شرکت فنلاندی نوکیا وارد شبکه تلفن همراه شد و اولین بازی موبایلی نوکیا "اسنیک" نام داشت. این درحالی است که پایگاه اینترنتی "پاکت گیمر" اعلام کرد ، اولین پلتفورم بازی تلفن همراه در تابستان سال 2001 میلادی در اروپا ارایه شد که گوشی های موتورولا آن را پشتیبانی می کرد و نام این بازی sonic بوده که بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. در واقع این رویداد اواین گام در زمینه ورود بازی های اکشن و سرعتی به حوزه تلفن همراه بوده و بستر و شرایطی را فراهم آورد تا شرکت ها و اپراتورها در اندیشه ابتکار و خلاقیت بیشتر در این زمینه بیافتند.


 در سال 2002 یکی از مهمترین رویداده ا حوزه صنعت تلفن همراه روی داد که آن هم ارایه رسمی گوشی های مجهز به نرم افزار java بود که گوشی های نوکیا 3410 و زیمنس m50 جزء اولین گوشی هایی بودند که مجهز به این نرم افزارشدند. اما در آن زمان یک مساله اساسی وجود داشت که آن مشکل نمایشگر کوچک و غیر رنگی گوشی ها برای بازی بود به طوری که نمایشگر گوشی 3410 در ابعاد 64× 96 پیکسل بوده است و به این ترتیب شرکت های سازنده تلفن همراه در ارایه گوشی هایی با نمایشگر های رنگی و بزرگ تر رقابت سختی را آغاز کردند و در اواسط 2002 شرکت "دیجیتال بریجز" بازی های تلفن همراه را به صورت دی وی دی با شماره رمز ارایه کرد و کاربر می توانست با وارد کردن پین بازی را دانلود کند. در مارس 2002 شرکت "گیم لافت" یکی از بزگرتین ارایه کنندگان سرویس سرگرمی کار خود را شروع و بازی های تلفن همراه را به صورت پک های نرم افزاری و آنلاین ارایه کرد که بازی های tetris و pac-man از بازی های مشهور آن زمان بودند.

 موسسه تحقیقاتی گارتنر پیشتر اعلام کرد، درآمد جهانی بازار بازی های تلفن همراه تا سال 2011میلادی به 3/6 میلیارد دلار خواهد رسید و برخی منابع نیز ارزش صنعت بازی های موبایل را در سال جاری بیش از چهار میلیارد دلار اعلام کردند که نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد دارد. در حال حاضر ارزش تجاری بازی های تلفن همراه در آمریکا به یک میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود ازن رقم تا سال 2013 میلادی به 8/6 میلیارد دلار برسدو گزارش موسسه تحقیقاتی in-stat حاکی از آن است که ر بازی های موبایلی یکی از پر درآمد ترین بخش صنعت موبایل در آمریکا است و کاربرد آن در بین کاربران و درآمد های حاصله از آن روز به روز در حال افزایش است . با توجه به گزارشات شرکت تحقیقاتی گارتنر، درآمد بازی های موبایلی در اروپای شرقی و آمریکا ی شمالی تا سال 2011 میلادی به ترتیب 862 میلیون دلار و 2/1 میلیارد دلار برآورد شده است . شرکت گارتنر اعلام کرد، آسیا پاسفیک در حال حاضر بزرگ ترین بازار بازی های تلفن همراه را به خود اختصاص داده است و پیش بینی شده است که درآمد این صنعت در این منطقه تا سال 2011 میلادی به 4/3 میلیارد دلار برسد. درآمد بازی های موبایلی در چین یکی از بزرگترین بازار های تلفن همراه جهان در فصل سوم 2008 میلادی به 320 میلیون یوآن ودرآمد بازی های java نیز به 218 میلیون یوان رسید که نسبت به فصل دوم همین سال از 86/15 درصد رشد برخوردار بوده است . با این حال از آن جا که افزایش تعداد بازی ها از حد مجاز شرکت چاینا موبایل تجاوز کرده است، این شرکت از اول سپتامبر 2008 ارایه برخی بازی ها را متوقف کرده و محصولات بازی های موبایلی خود را تا دو سوم کاهش داده است و این موضوع موجب افزایش قیمت و درآمد بخش بازی های تلفن همراه برای اپراتورها ی دیگر شده است. درآمد بازی های شرکت چاینا یونیکام در فصل سوم 102 میلیون یوآن بوده که نسبت به فصل دوم 74/3 درصد رشد داشته است. همچنین درآمد بازی های موبایلی در هند در سال 2007 میلادی ، 80 میلیون دلار بوده است و پیش بینی می شود تا سال 2012 به 450 میلیون دلار برسد که این امر نشانگر آن است که هند در آینده نزدیک به بزرگترین بازار بازی های موبایلی جهان تبدیل خواهد شد.

 آمار مراکز رسمی نشان می دهد که بازی های موبایلی برای کاربران ژاپنی محبوب ترین پلتفورم و سرویس تلفن همراه به شمار می آید و بیشترین کاربرد را در بین آنان دارد. سازندگان بازی در ژاپن می گویند : تلفن های همراه ممکن است کوچک باشند ولی آنها طیف وسیعی از بازی ها را همچون "lost planet" و "devil may cry" در دسترس کاربران قرار می دهند. آنها معتقدند که بازی کنان از طیف وسیعی از بازی های رول پلی، بازی های مسابقه و ورزش روی تلفن همراهشان برخوردارند و بازی کنان بر این باورند که تلفن همراه چیزی است که همیشه همراه آنها است و در هر زمان و مکانی قابل استفاده می باشد و می تواند اوقات بیکاری آنان را پر کند.

 

 

 منبع :هموطن سلام


کلمات کلیدی: فیش برداری