مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

استفاده ارتش آمریکا از بازیهای ویدیویی برای آموزش نظامی
ساعت ۱:٠٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸۸/۳/٢٦  

ارتش آمریکا از بازیهای ویدیویی برای آموزش نظامی استفاده می‌کند

نیویورک - پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی وورلد پالیتیکس ریویو در گزارشی نوشته است که ارتش آمریکا قصد دارد با استفاده از بازیهای رایانه ای آموزش‌های ارتش را همگانی کند و به این ترتیب به جذب استعدادها بپردازد.


به گزارش ایرنا، ارتش آمریکا در تازه‌ترین بیانیه خود به مردم تذکر داده بازی‌های ویدئویی ابزار یادگیری خوبی هستند.

 

ارتش آمریکا در اولین اصلاحیه‌ای که پس از ۱۱سپتامبر در کتاب دستورالعمل خود ایجاد کرده است در مورد آموزش و طیف کامل عملیات ۳۲بار به بازی‌ها اشاره می‌کند و آن را یک عنصر کلیدی برای جایگزینی شرایط عملیات واقعی معرفی می‌کند.

 

اصول و روشهای جدید که در دسامبر ۲۰۰۸منتشر شده مورد دیگری است که یادآوری می‌کند چطور بازی‌های رایانه‌ای در حال تغییر آموزش‌های ارتش و تعلیم سرباز است.

 

فشارهای مربوط به استفاده از بازی به عنوان وسیله آموزشی به سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد.

 

در آن زمان، ارتش بازی ویدیویی مجانی و قابل دانلودی منتشر کرد به نام ارتش آمریکا.

 

در این بازی افراد می‌توانستند حس واقعی سرباز بودن را تجربه کنند. از آن زمان تاکنون ۹میلیون و ۷۰۰هزار کاربرد دائمی از سراسر دنیا در آن ثبت نام کرده اند.

 

نظر رهبران ارتش این بود که یک عضو جدید آکادمی ارتش می‌تواند در نقش نفر اول شلیک‌کننده بازی کند. در ضمن این بازی‌ها جایگزین ارزان تری برای تبلیغات تلویزیونی محسوب می‌شوند که تازه این تبلیغات روی مخاطبان مورد نظر یعنی افراد ۱۴تا ۱۶سال اثر نمی‌گذارد.

 

در همان سالی که بازی ارتش آمریکا منتشر شد سازمان پروژه تحقیقات پیشرفته نظامی ( )DARPAبرنامه جدیدی آغاز کرد که استفاده از آموزش تجربی در ارتش را متحول کند و از پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت بازیهای رایانه ای بهره می#;۱۷۲برد.

 

این برنامه برای آموزش جنگ‌های غافلگیرانه بود، یک بازی چند نفره که از ۲۰۰۶تاکنون به هزاران سرباز، عملیات اسکورت را آموزش داد ازجمله اینکه چطور نسبت به شبیخون عکس العمل نشان دهند و در مورد بمب‌های نامتعارف چه شیوه‌ای در پیش گیرند.

 

امسال ارتش آمریکا با صرف میلیون‌ها دلار سعی دارد بازی را با نسخه اصلاح شده جنگ فضایی (VBS2) ۲که به نام بازی پس از شبیخون معروف است، ارتقاء دهد.

 

نسخه جدید بازی به شکل صحیح تری آنچه را که سربازان در جنگ تجربه می کنند تقلید می‌کند و به آموزش‌دهندگان ابزارهای بیشتری برای اصلاح عملیات می دهد، سختی بازی را افزایش می‌دهد و پس از بازی، بازبینی ارائه می‌دهد.

 

بازی به زبان تاکتیکی و ابزاهای آموزش فرهنگی نیز می‌پردازد مثل تاکتیک عراقی و پشتو تا سربازان را با زبان و فرهنگ کسانی که در خاورمیانه با آنها مواجه اند، آشنا کند.

 

این برنامه‌ها سربازان را در دنیایی سه بعدی و پرکنش فرومی برد که یادآور زندگی واقعی است و مسائلی را که از لحاظ فرهنگی حساس هستند به آنها آموزش می‌دهد تا در جنگ بتوانند از آن بهره ببرند.

 

آمریکا تنها کشوری نیست که به دنبال واقعیت مجازی رفته است. رهبران نظامی کشورهای نظیر انگلستان، استرالیا و نیوزیلند نیز آن را با آغوش باز پذیرفته اند.

 

سازمان آتلانتیک شمالی نیز در حال ساخت نسخه‌هایی از VBS2است که مناسب نیازهای کشورهای عضو باشد.

 

منتقدان از جمله گروهای ضد جنگ و برخی محققان ارتش را متهم کرده اند که با این شیوه بیرحمی و خشونت جنگ را در نگاه نوجوانان این نسل که با بازی‌های ویدیوی بزرگ شده اند، حک کرده اند.

 

این گروهها اغلب می‌پرسند اگر سربازان با بازی چون جنگ رفتار می‌کنند، اگر با جنگ بازی کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مقامات نظامی بازی‌ها را تنها وسیله‌ای سودمند برای جذب استعدادها و زمینه‌ای برای تمرین ماموریت می‌دانند که مهارتهای رهبری ایجاد می‌کند و کارگروهی را آموزش می‌دهند.

 

باوجود اطمینان آنها به بودجه چند میلیون دلاری وزارت دفاع، هنوز اثر این بازیها معلوم نیست و ارتش نیز از این موضوع اطلاع دارد.

 

سرهنگ گری استفنز مدیر تولید دفتر توسعه، دستاوردها و مزایای آموزشی و بررسی ابزارهای نظامی آمریکاست.

 

او می‌گوید: تنها چیزی که در این زمینه وجود ندارد یک تحقیق گسترده است که با اعداد و ارقام بتواند این مطالب را اثبات کند.

 

باتوجه به متغیرهای پیچیده‌ای که در زمینه موفقیت در جذب سرباز، آموزش و عملکرد در جنگ وجود دارد، طراحی چنین تحقیق و بررسی مشکل است.

 

با این وجود استفنز مطمئن است که این بازی‌های موثر واقع خواهند شد و ادعای او با تحقیقات دانشکده کانادایی آرمور، تقویت شد.

 

این تحقیقات نشان دادند که اگر این بازی‌ها در برنامه آموزشی افسران گنجانده شوند، نتایج موفقیت آمیز خواهند بود. در این تحقیق، کلاسی که بیشترین بازی‌های آموزش را داشت در آموزش عملی بهتر عمل کرد.

 

سرهنگ کیسی واردینسکی، یکی از سازندگان ارتش آمریکا به تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷توسط دانشگاه روچستر انجام شد، اشاره می‌کند. این تحقیقات نشان دادند که برخی مهارتهای ذهنی که در شرایط عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرند با چند ساعت بازی روزانه بهبود پیدا می‌کنند.

 

دیگران در این مورد تردید دارند. گزارشی از دفتر تحقیقات کنگره‌ای می گوید بازیهای مجازی اجازه می‌دهند که عملیاتهای آموزشی بدون خطر زخمی شدن یا آسیب رسیدن به تجهیزات نظامی، بارها تکرار شوند اما این گزارش به نقایص این بازی‌ها نیز اشاره کرد از جمله اینکه فضای آسوده بازی اثر شرایط دنیای واقعی، اضطراب و فشار جسمی را کوچک جلوه می‌دهد.

 

واردینسکی می‌افزاید: باوجود اینکه هنوز به یک تحقیق علمی نیاز است، به اندازه کافی در مورد موفقیت این بازی‌ها داستان وجود دارد که موفقیت آن را توجیه کند.

 

ظاهرا پنتاگون با این موضوع موافق است. تابستان گذشته ارتش یک مرکز تجربه ارتشی با مساحت ۱۴۵۰۰مترمربع در بازار حومه ی فیلادلفیا تاسیس کرد که اخیرا باعث اعتراضاتی شده که در آن هفت نفر دستگیر شدند. این فضای آموزش مجازی ۱۲میلیون دلاری که با بودجه مالیات‌دهندگان تاسیس شده، قرار است به هر فرد بالای ۱۳سال امکان تجربه زندگی ارتشی را بدهد. افراد می توانند یک بالگرد بلک هاوک را به پرواز دربیاورند، ام- ۱۶به خارج شلیک کنند .

 

ارتش در دسامبر تایید بوجه‌ای ۵۰میلیون دلاری را برای بازی‌های آموزش اعلام کرد.

 

ارتش همچنین برای اینکه برنامه بازی پس از غافلگیری یک سال جلوتر از برنامه بیافتد بودجه مجزایی به آن اختصاص داد.

 

قرار است تا سپتامبر ارتش ۷۰سیستم بازی پس از غافلگیر در ۵۳موقعیت ارتشی در سرتاسر دنیا داشته باشد، از جمله آلمان، ایتالیا و کره جنوبی.

 

استفانز می‌گوید این بوجه‌ها نتیجه تصمیم ارتش در آوریل ۲۰۰۸برای متداول نمودن استفاده از تکنولوژی بازی است. قبل از این ارتش از بازی ها به صورت غیر رسمی استفاده می‌کرد و هرگز برنامه‌ای برای استفاده از بازی ها نداشت. اکنون درخواست بودجه برای بازی‌ها می‌تواند بخشی از بودجه سالانه ارتش باشد.

 

استفانز می‌گوید ارتش تشخیص داده که تکنولوژی بازی در آموزش، موثر است این تکنولوژی است که ما به آن نیاز داریم.

 

منبع : تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ۲۲/۰۲/۸۸

 

لینک مطلب :   http://www2.irna.ir/fa/news/view/menu-153/8802219637095536.htm