مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

انسان آینده، به دنبال هویت (Prototype )
ساعت ٥:٢٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸۸/٩/۱٠  

انسان آینده، به دنبال هویت:Prototype

مقدمه:

          از دیرباز انسان ها به دلیل داشتن ضعف های جسمانی نظیر گرسنگی، درد و... و یا عدم توانایی انجام برخی از کارها -پرواز و زندگی در زیر آب- همیشه به دنبال ارتقاء خود و جبران این کمبودها بودند. از این رو برای برطرف کردن این ضعف ها دست به ساخت و اختراع وسایل مختلفی زدند. اما با پیشرفت در علم ژنتیک و توانایی دستکاری آن، انسان ها به این فکر افتادند که به جای ساختن وسایل مختلف، نمونه ای از انسان ها را خلق کنند که دیگر مشکلات گذشته را نداشته باشند. با شروع تحقیق و بررسی درباره این موضوع مخالفت های زیادی صورت گرفت. اعتراض ادیان مختلف نسبت به این کار باعث شد تا این فعالیت ها به ظاهر متوقف شوند. اما به نظر می رسد که این تحقیقات و خلق این گونه موجودات هنوز به طور مخفیانه ادامه دارد. سوژه قرار دادن این فعالیت ها باعث تولید فیلم های سینمایی و بازی های رایانه ای بسیاری شده است که در آن ها سعی شده به نحوی مخاطبان را با پیامدهای این عمل آشنا کند. بازی Prototype نمونه ای از این نوع نگرش در ساخت بازی های رایانه ای است.


 

کمپانی Radical Entertainment در گذشته نشان داده که در ساخت بازی های Sandbox تبحر خاصی دارد؛ نمونه بارز این ادعا هم بازی به یاد ماندنی The Incredible Hulk:UD است که در زمان عرضه توانست طرفداران زیادی پیدا کند. حال Radical با تجربه ساخت این بازی به سراغ عنوان بلند پروازانه دیگری با نام  Prototypeرفته است.

این بازی دنباله روی سبک Crackdown است که رهایی یک ابر قهرمان، در یک دنیای وسیع با قدرت عمل بالا، دست مایه اصلی این سبک است. شما در نقش الکس مرسر (Alex Mercer) بازی را آغاز خواهید کرد. او نمونه اولیه یک آزمایش برای خلق انسان هایی با توانایی بالاتر از حد معمول است که گذشته خود را به یاد نمی آورد و با قدرت های عجیب خود قصد دارد خاطراتش را به یاد بیاورد و از افرادی که او را به این وضع درآورده اند انتقام بگیرد.

 

 

 رهایی در میان مردم !

بازی Prototype سوژه ای انتقادی و تقریبا سیاسی دارد و به سیاست های آمریکا، از جمله جنگ عراق و 11 سپتامبر اشاره می کند. این اهداف همراه با یک داستان خوب، نوید بخش یک بازی جالب در زمینه داستان سرایی را می دهد.

دولت آمریکا در آزمایشگاه سری خود در منطقه ای دور افتاده، قصد ساخت انسان هایی با قابلیت های بالا را دارد که این افراد به نوعی ابر سربازهای آن دولت در جنگ های آینده محسوب می شوند. آن ها ابتدا نمونه اولیه ای از طرح خود را روی شخصی به نام الکس مرسر آزمایش کردند که این آزمایش پس از چندی جواب مثبت داد و آن ها موفق شدند اولین نسل از موجوداتی به نام جهش یافته (Mutant) را خلق کنند.

اما در پایان آزمایشات اتفاق پیش بینی نشده ای رخ داد، الکس حافظه خود را از دست داد و این موضوع باعث آشفتگی او شد. اما او پس از مدتی به قابلیت هایی ماورا الطبیعه که او را به یک هیولای تغییر شکل دهنده (Shape Shifter) تبدیل کرده بود پی برد. حال الکس قصد دارد با یافتن گذشته خود از کسانی که او را به چنین موجودی تبدیل کرده اند، انتقام بگیرد .

الکس پس از ورود به شهر با فاجعه ای عظیم رو به رو می شود. جهش یافتگان زیادی در شهر وجود دارند که از کنترل دولت خارج شده اند و مشغول نابودی کل شهر هستند، همچنین ویروس موجود در بدن آن ها به سرعت در حال سرایت به مردم است و آن ها را به موجوداتی زامبی مانند تبدیل می کند. از این رو دولت آمریکا با پرورش سربازهای ویژه ای به نام Black Watch قصد نابودی این هرج و مرج را دارد، ولی در واقع Black Watch ها خود به یک نابودگر تبدیل شده و عقیده دارند برای اصلاح شهر باید تمام مردم از بین بروند! پس از چندی شهر بزرگ نیویورک تبدیل به جهنمی از موجودات عجیب و غریب می شود که جنگی بزرگ بین آن ها سر گرفته است. جنگی سه طرفه بین نیروهای دولت، مردم آلوده شده و الکس. بر خلاف رسم معمول بازی ها، اینبار قهرمان ما کسی نیست که به فکر نجات شهر باشد، او تنها به گرفتن انتقام و کشف گذشته خود علاقه مند است و در این بین ناخواسته علیه جبهه منفی شروع به مبارزه می کند. الکس می تواند خاطرات اشخاص را با رسوخ در جسم آن ها به دست آورد و این گونه تکه های پازل زندگی خود را کنار هم بچیند.

داستان Prototype بسیار ساده، اما جذاب است و اگر بتواند همین پتانسیل را تا آخر بازی نگه دارد می توان منتظر یک بازی خوب به لحاظ داستانی بود.

 

 

 

فریاد هیولای درون!

 

با توجه به Open-World بودن بازی، ما انتظار یک بازی با اختیار عمل بالا را داشتیم که به نظر می رسد Radical توانسته این موضوع را در بازی پیاده کند. قابلیت های الکس چیزی فراتر از تصورات شما است. او قدرت های فراوانی دارد که هر کدام به تنهایی نکته مثبتی در زمینه گیم پلی هستند.

الکس می تواند سطح افقی یا عمودی ساختمان ها را با دویدن روی آن ها طی کند. شما قادرید با رفتن به بام یک آسمان خراش همانند هالک! با پرشی بلند به پایین بپرید و زمین لرزه ای در پیرامون خود ایجاد کنید. یا می توانید از بالای برج ها همانند سوپرمن پرواز کنید!

همچنین شما توان استفاده از وسایل نقلیه را هم دارید و می توانید با پرشی بلند خود را به یک هلیکوپتر در حال پرواز بچسبانید و سوار آن شوید و یا تانک های درون شهر را دزدیده و با آن ها همه جا را تخریب کنید. شما قادرید با سرعت زیاد در خیابان های شهردویده و از روی ماشین ها پرش کنید و یا یک تانک را با دست خالی منفجر کرده و مانند قهرمان های کشتی کج روی آن ها بپرید و آن ها را له کنید! درواقع الکس هالکی خوش اندام تر از هالک اصلی است که قدرت نابود کنندگی بیشتری نسبت به او را دارد. کنترل الکس بسیار خوب از کار درآمده و راندن وسایل نقلیه بازی هم خوب و ساده هستند.

مبارزات بازی هم بسیار جذاب به نظر می آیند. الکس می تواند بدون هیچ دردسری با مشت و لگد و یا با استفاده از قدرت های مافوق طبیعی خود، حریف را سرنگون کند. در کل نیروهای الکس 10 نوع مختلف هستند که فعلا تعداد کمی از آن ها مشخص شده است. او می تواند دست خود را به چنگالی بزرگ تبدیل کند و همانند ولورین (Wolverine) به مبارزه بپردازد. همچنین او قادر به ساخت آلیاژی محکم است که از آن به عنوان سپر دفاعی استفاده می کند. یکی دیگر از توانایی های الکس این است که می تواند به شکل هر انسانی درآید. او می تواند به شکل یک فرمانده نظامی در آمده و فرمان حملات ضد هوایی و یا نابودی دشمن را صادر کند، یا می تواند به شکل یک کارمند به تشکیلات هر سازمانی نفوذ کرده و جاسوسی کند، یا با رفتن در غالب یک پلیس با اسلحه به مبارزه بپردازد. بخش تیراندازی بازی از سیستم Lock and Shoot بهره می برد که به نظر خوب می آید، ولی باز هم جای کار دارد. بازی دارای دو شاخص مهم نمایش موقعیتی است. سبز شدن رنگ این شاخص نشان دهنده مخفی بودن شما است که در این صورت می توانید به راحتی در میان مردم قدم زده و ناشناس حرکت کنید؛ ولی اگر رنگ این شاخص قرمز شود شما شناسایی شده و از زمین و زمان سرباز و تسلیحات نظامی بر سر شما خراب می شود. همچنین مردم عادی شهر به شکل زامبی به شما حمله ور می شوند که این دشمنان با توجه به قدرت های بالای شما تقریبا یک دست گرمی هستند.

طبق مشاهدات ما هوش مصنوعی بازی متاسفانه آنطور که انتظار می رفت، نیست و ضعف زیادی دارد. دشمنان و NPCها زیاد باهوش نیستند. اما امیدواریم تا تاریخ عرضه بازی این مشکلات حل شوند. هنوز اطلاعت دقیقی در زمینه تنوع مراحل و نوع آن ها منتشر نشده و اگر بازی با ساختار و چیدمان مناسب، با گیم پلی نامحدود خود ادقام شود، می توان انتظار یک بازی خوب در زمینه  گیم پلی را داشت.

 

 

نیویورک از دیدی وسیع

با توجه به وقوع داستان بازی در شهر نیویورک، ما انتظار یک بازسازی زیبا از این شهر را داشتیم. طبق گفته سازندگان، آن ها بیش از 22 هزار عکس از نیویورک را در اختیار داشتند، ولی متاسفانه آنطور که باید، محیط بازی جالب نیست. ساختمان ها تکراری، خیابان های یک شکل و چهره های تکراری مردم باعث شده به گرافیک بازی از این لحاظ لطمه بخورد. Prototype در این زمینه هم نتوانسته از عنوان های هم سبک خود پیشی بگیرد، البته محیط های شلوغ و پر ازدحام (ماشین و مردم) تا حدودی این ضعف را پوشانده اند. باتوجه به محیط فوق العاده زیبا و بافت های قوی بازی InFamous (عنوان هم سبک Prototype) انتظارات از این بازی هم زیاد شده که امیدواریم تا زمان عرضه این مشکلات هم حل شوند.

سایه زنی و طراحی خوب کاراکترها و رنگ آمیزی زرد و قهوه ای، از جمله نکات مثبت گرافیک بازی است. انیمیشن های الکس بسیار عالی از کار در آمده اند و او را بسیار زنده و واقعی نشان می دهند.

 

 

زمزمه های آشوب

 

برای صداگذاری بازی، صدا پیشگان حرفه ای و مشهوری در ساخت این قسمت فعالیت کرده اند. صداگذاری الکس بر عهده بری پپر (Barry Pepper) است که قبلا در فیلم هایی همچون "مسیر سبز" نقش آفرینی کرده است. با حضور صدا پیشگان خوب می توانیم این قسمت را جزو نکات مثبت بازی نام ببریم. همچنین صداگذاری محیط با توجه به هرج و مرج وسیع آن خوب کار شده و ما هر لحظه صدای تیراندازی، انفجار و تخریب را می شنویم که همین صداگذاری جالب محیط به هرچه زنده نشان دادن دنیای بازی کمک می کند.

موسیقی بازی هم ساخته آقای مارک بریل ) (Marc Baril است. قطعه های سمفونی موجود در بازی نشانه یک آهنگسازی زیبا  است و این بخش را همانند یک فیلم هالیوودی در بخش موسیقی قوی کرده است .

 

 

نویسنده : حمیدرضا نیکوفر - مجید نوردوست

 

http://www.bazicom.net/article-11.html