وبلاگ مجاهد مجازی

وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی

تاریخچه‌ی سری بازی‌های Call of Duty - قسمت دوم
ساعت ٦:٤٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٩/٦/۱٦  

تاریخچه‌ی سری بازی‌های Call of Duty - قسمت دوم

جدید و قدیم:

ساخت بازی Call of Duty 4: Modern Warfare بلافاصله بعد از Call of Duty 2 شروع شد اما سازندگان هیچ صحبتی از آن نکرده بودند. Infinity Ward از این که Activision بازی‌های ساخته شده‌ی آنها را با خونسردی تمام برمیداشت ناراضی بود لذا برای اینکه مطمئن شود Treyarch همیشه از آنها تبعیت کند و نوآوری داشته باشد، مخفیانه کار کردن روی پروژه را ضروری میدید. حتی درون خود شرکت Activision هم عده‌ای از طرحی که Infinity Ward روی آن کار می‌کند خبری نداشتند. بعد از اتمام Call of Duty 2 تیم Infinity Ward ساخت ادامه‌ای برای جنگ جهانی دوم را کاری تکراری میدید و به نظر آنها تمامی صحنه‌های نبرد و جنگ مربوط به جنگ جهانی دوم توسط صدها بازی مربوط به جنگ جهانی ساخته شده بود.


 

همه بازی Call of Duty را با صحنه‌های واقعی و نبردهای حماسی آن می‌شناسند اما اگر قرار باشد که بازی همچنان رو به جلو و پیشرفت سیر کند به جای اینکه دچار تکرار شود باید نبردهای تکراری قدیم کنار گذاشته میشد و خون تازه‌ای به رگ‌های بازی جریان میافت. Infinity Ward دو انتخاب را در پیش داشت: انتقال بازی به زمان حال یا انتقال آن به زمان آینده. Infinity Ward هر دو را مورد تحلیل قرار داد اما نهایتاً نبردهای مدرن یا نبردهای زمان حال انتخاب شد. جالب اینجاست که رقیب آنها یعنی Battlefield هم احساس کرده بود که دیگر پرداختن به جنگ‌های قدیمی تکراری شده است و تصمیم به روایت بازی در زمان حال گرفته بود. در نهایت هر دوی این شرکت‌ها می‌توانستند نوع جدیدی از گیم‌پلی را به لطف داشتن اسحله‌های بهتر و بیشتر، خلق صحنه‌ها و سناریوهای جنگی بهتر بدون وابستگی به یک واقعه‌ی تاریخی در گذشته، را به تصویر بکشند.


درست است که نبردهای بازی Call of Duty 4 بر اساس جنگهای واقعی نبودند اما در میدان جنگی واقعی و بی نظیر اتفاق می‌افتند و از آنجایی که بازی دیگر در جنگ جهانی رخ نمیداد لذا Infinity Ward از روایت سه داستان به صورت موازی در بازی خودداری کرد و به جای آن یک داستان را از نماهای مختلف به تصویر کشید. با وجود اینکه ساخت شماره‌ی چهارم بازی در همان نسل شماره‌ی دوم از بازی شروع شده بود اما Call of Duty 4 نسل جدیدی از گرافیک را به همه نشان داد. به لطف موتور گرافیکی Call of Duty 4 بازی از همه لحاظ پیشرفت بسیار زیادی کرده بود. اولین مرحله از بازی نمایش کاملی از قدرت تکنیکی موتور بازی بود. فرود آمدن روی یک کشتی حمل بار زیر بارانی شدید، نورپردازی و سایه های فوق العاده، بازیباز را با صحنه‌ای رو به رو کرد که در هیچ بازی‌ای در گذشته دیده نشده بود. با پیش رفتن در مرحله مشخص شد که تمامی محیط در اثر تکان‌های کشتی بوسیله‌ی امواج تکان می‌خورد. جلوه‌های واقعی از آب هنگامی که بازیباز باید از کشتی فرار می‌کرد نیز واقعاً زیبا و تماشایی کار شده بودند.

حرکت به سوی جنگ‌های ساختگی به معنی آزادی عمل بیشتر برای طراحان Infinity Ward بود اما همه‌ی افراد بر این عقیده نبودند که تصمیم Infinity Ward درست باشد. پایه و اساس Call of Duty بر اساس جنگ جهانی دوم بود و طرفداران انتظار بازی‌ای بر اساس جنگ‌های تاریخی را داشتند و روش جدید بازی کاملاً بحث برانگیز شده بود. حالت Multiplayer بازی نیز بسیار بهبود یافته بود به طوری که توانست طرفداران بسیاری را روی PC و کنسولها به دست بیاورد. علاوه بر تعداد مدهای مختلف و مپ‌های زیاد آن، تعادل و منظم بودن حالت چندنفره‌ی بازی نیز باعث شد این حالت بسیار مورد توجه قرار گیرد. به علاوه‌ی تمامی موارد بالا، Infinity Ward سیستمی شبیه به بازی های RPG را نیز در Multiplayer پیاده سازی کرد که طی آن بازیبازهایی که زمان بیشتری را در بازی سپری می‌کردند رتبه‌ی بهتری دریافت می‌کردند و امکانات و اسلحه‌های بیشتری در اختیارشان قرار می‌گرفت. این روش برای بازیبازهای تازه وارد نوعی انگیزه محسوب می‌شد تا برای رسیدن به رتبه‌ی بهتر و درجات بالاتر تلاش کنند.


Infinity Ward توانست دوباره موفقیتی بزرگ را برای فرنچایز خود به دست بیاورد. با توجه به نگرانی و اهمیت آنها برای این فرنچایز و تلاشی که آنها برای ساخت این بازی کردند در واقع می‌توان این بازی را Call of Duty 3 نام برد و آهنگ رپی که در Credits پایان بازی پخش میشد “This is the third installment, Infinity Ward …” هم نوعی متلک به تیم دیگر یعنی Treyarch بود. به علاوه فایل اجرایی این بازی روی PC هم به نام Call3.exe نام گذاری شده بود.

البته در طول این مدت و بعد از ساخت Call of Duty 3، تیم Treyarch در حال کار روی شماره‌ی دیگری از بازی بود. مثل تمامی تیم های داخلی Activision آنها نیز به موتور ساخته شده توسط Infinity Ward و ابزار آن دسترسی داشتند. این تیم روی یک بازی جنگ جهانی دوم دیگر کار می‌کرد نه به خاطر اینکه برخلاف Infinity Ward که مسیر خود را تغییر داد آنها همچنان در جنگ جهانی باشند بلکه این تیم اصلاً از موضوع خبر نداشت و این انتخاب همانند گذشته یک انتخاب عادی بود که بازی در جنگ جهانی 2 اتفاق بیافتد چرا که تیم نزدیک به دو سال بود روی پروژه کار میکرد.

بازی در اوایل کار با نام Call of Duty 5 نامگذاری شد اما بعداً به Call of Duty: World at War تغییر یافت. همانطور که از نام بازی نیز پیداست این قسمت نمایی از جنگ را که تاکنون به تصویر کشیده نشده بود به نمایش میگذاشت. نمایش اقیانوس آرام به همراه مکان‌هایی از جنگ‌های شرقی در سری Call of Duty برای اولین بار بود که توسط Treyarch ساخته میشد. بار دیگر در این قسمت بازیباز قادر به کنترل کردن یک افسر روسی بود. صحنه‌های ساخته شده از اقیانوس آرام ابتکاری نو و تازه‌ای بود و به بازیباز اجازه می‌داد با محیطی جدیدتر و مکانهایی تازه‌تر رو به رو شود. علاوه بر آن Treyarch برخی از امکانات را نیز به موتور Infinity Ward اضافه کرد از جمله آتش افکن‌ها و انتشار آتش در محیط. آنها موتور فیزیکی جدیدی را نیز ساختند تا تعامل بهتری بین بازیباز و محیط برقرار شود.


اما متاسفانه، بعد از موفقیت بزرگ Call of Duty 4، سازندگان در تیم Treyarch باز هم به عنوان تقلید کننده از IW شناخته شدند و با این که نقدهای فوق العاده‌ای از بازی شد اما باز هم از این که بازی دوباره به جنگ جهانی می‌پردازد و گیم‌پلی بازی نیز تغییر خاصی نکرده و همان چیزی که از شماره‌ی اول بازی تاکنون بوده است بود بازی مورد انتقاد قرار گرفت. حالت آنلاین بازی هم علاوه بر در برداشتن تمامی مواردی که در Call of Duty 4 وجود داشت دارای یک مد Nazi Zombies بود که برای اولین بار به صورت Co-op در سری معرفی شد که دو سبک Survival Horror و اکشن تیراندازی را با هم ترکیب میکرد تا مدی طرای شود که طرفداران بیشماری را بدست آورد. تعداد زامبی‌های بیشمار که به بازیبازها حمله می‌کردند و بازیبازها نیز باید از مکانی که در آن قرار داشتند تا هر مدت زمان ممکن که میتوانستند دفاع کنند. این حالت تنها در یک مپ قابل اجرا بود ولی بعدها با استفاده از Contentهای قابل دانلود وسعت داده شد.

 

نوشته شده توسط علی آزموده :
http://gamersland.ir/article-204.html