مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

بازی بتی که پرستیده می شود.
ساعت ۳:۳٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٩/٩/٩  

کاربران فیس‌بوک امسال به اندازه یک میلیون و 270 هزار سال بازی کرده اند!


با امکان بازی در فیس بوک، این شبکه اجتماعی موفق شده است امسال به مقدار یک میلیون و 270 هزار سال از عمر مردم جهان را تلف نماید! این بازی ها اعتیادآور هستند و 3/1 مردان و 6/1 زنان به این بازیها معتادند.

 


میلاد رهجو     مشرق- شبکه اجتماعی Facebook با بیش از 500 میلیون کاربر در سرتا سر جهان یکی از پر مخاطب ترین سایت های اجتماعی است. باور اکثر کاربران این سایت، این است که این سایت برای دوست یابی است و کاربردهایی در این حوزه دارد. امّا نشست هفته ی گذشته ی «رابرت اس مولر سوم»(Robert S. Murller III) مدیر دفتر تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، با سران چندین شرکت بزرگ از جمله فیس بوک به جهت درخواست برای شناسایی مخالفان آمریکا بیانگر کاربردهای دیگر این سایت اجتماعی است. شاید دلیل افزودن خدمات گیم و بازی به این شبکه اجتماعی، افزایش ضریب نفوذ فیس بوک بوده باشد. یعنی با این کار پای جماعت بازی باز را به این میدان گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، یعنی فیس بوک باز کرده اند.


پیش از این گفته شد که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) تمامی تعاملات کاربران اینترنت را کنترل و برای کاربران پوشه های امنیتی طراحی می کند. اگر به سایت فیس بوک مراجعه کرده باشید، برای عضویت با سوالاتی مواجه می شوید که تمامی علایق و سلایق شما و تمامی اطلاعات شخصی شما را شامل می شود. این اطلاعات بیشتر از اینکه به درد این سایت بخورد، به درد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) می خورد.


آمارهای منتشر شده توسط این سایت حاکی از اهمیّت سرگرمی گیم(بازی) است. اینکه نیمی از کاربران این سایت فقط برای بازی به این سایت مراجعه و مشترک می شوند، نشان دهنده ی جهت گیری سلایق مخاطبان از دیگر سرگرمی ها و کوچ به این نوع از سرگرمی هاست. شاید همین اتفاقات منجر به این شده که کارگردانان مطرح و بزرگ هالیوودی مانند جیمز کامرون و استفن اسپیلبرگ نسبت به فعالیّت در حوزه ی بازی های ویدئویی علاقه نشان داده و در این حوزه کارهایی را تولید کنند.


از مدتها قبل دیپلماسی گیم (بازی) پس از فتح سنگر سرگرمی(Entertainment) از نظر فروش در سال جاری میلادی، با کمک سایت فیس بوک و با بازی های مختلف و رنگارنگ این بار به قصد آشنا کردن قشری که کمتر به بازی های ویدئویی می پردازند، به میدان آمده تا هم این قشر را علاقه مند این سرگرمی نوین کند، هم از علایق و سلایقشان در بازی ها و تصمیمات آنها در انتخاب هایشان با خبر شود.

 

 "ده حقیقت عجیب در خصوص بازی‌های فیس‌بوک":


در همین زمینه مدتی است اطلاعاتی توسط سایت اینترنتی آل‌فیس‌بوک در قالب مقاله‌ای تحت عنوان "ده حقیقت عجیب در خصوص بازی‌های فیس‌بوک" منتشر شده است، 53 درصد از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی از بازی‌های پیشنهادی این سایت استفاده می‌کنند.
این آمار و ارقام نشان دهنده ی کاربردهای دیگر این شبکه اجتماعی در میان مخاطبین خودش است. در این مقاله آمده 69 درصد از کاربرانی که به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، اما با این وجود از هر شش زن و دختر تنها یک نفر به این بازی‌ها اعتیاد شدید پیدا می‌کند. این در حالی است که این آمار در خصوص مردان یک نفر از هر سه نفر است.
20 درصد از بازی‌کننده‌های فیس‌بوکی برای پیشرفت در بازی مورد نظر خود وجه نقد پرداخت می‌کنند که بیشتر این افراد مؤنث هستند.

روزانه 56 میلیون نفر در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک به بازی‌های رایانه‌ای می پردازند که این رقم از کل جمعیت کشور انگلستان بیشتر است. هم‌چنین هر ماه 290 میلیون نفر از بخش بازی‌های رایانه‌ای سایت فیس‌بوک استفاده می‌کنند که این رقم برابر است با جمعیت کشور ایالات متحده آمریکا.


تحقیقات نشان می‌دهند کاربران شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک بطور متوسط هر ماه 421 دقیقه را به گشت و گذار در این سایت می‌پردازند. هم‌چنین قریب به 50 درصد از کاربران فیس‌بوک فقط و فقط برای انجام بازی‌های ویدئویی به این سایت مراجعه می‌کنند.
اگر در یک عملیات ضرب ساده 265 میلیون را ضرب‌ در 210 دقیقه کنیم به عدد 927 میلیون ساعت در ماه می رسیم.


مهمترین مساله "زمانی" است که کاربران هنگام بازی در این سایت تلف می کنند. این واقعیت تلخ نشان دهنده ی عمر رو به بیهودگی و سراسر غفلت انسان امروزی است.


هیچ راهی برای بازگشت از دنیای وهم و خیال (دنیای مجازی) به عالم واقعیت وجود ندارد. عموم این بازی‌ها نوک پیکان تأثیرات روانی خویش را بر مخاطب، به سوی ضعف‌های او نشانه رفته‌اند، با این تفاوت که فی المثل در بازی های تخیلی و ماجراجویانه بازی کننده را انسانی انگاشته‌اند گریزان از واقعیات، خیال‌پرور و اهل لغو. در بازی ‌های ترسناک و اکشن، بازیباز سلطه‌جو و پرخاشگر و متجاوز فرض شده است. صنعت بازی راهی جز کشاندن انسان به دامی از جاذبه‌های حقیر و غفلت‌زدگی و از خودبیگانگی، با ایجاد تفنن و تلذذ ندارد.


جذب بازی باز از طریق "تسخیر روانی" او انجام می شود. هرچه انسان را جذب کند به نحوی او را تسخیر کرده و شکی نیست که این جذب و اجذاب همواره مبتنی بر نیازهای متقابل است. به قول آن بزرگوار "نفس اماره جایی برای تامل و توجه دراین معنا، برای انسان امروز باقی نگذاشته و افراد انسانی درغفلت کامل از حقیقت وجود خود هرگز این فرصت را نمی یابند که بر اسارت ارواح خویش علم پیدا کنند."


داشتم فراموش می کردم که بازی یکی از بت هایی است که امروز پرستیده می شود.
یادمان باشد: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون !


http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=17202