مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

اعتیاد جدید ؛ رسانه های اجتماعی
ساعت ٧:٥٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۱٠/۱٦  

اعتیاد جدید ؛ رسانه های اجتماعی

محمد مهدی مولایی

فیس‌بوک
اگر از آن دسته کاربران فیس بوک هستید که صبح را با این سایت شروع می کنید، در طول روز چه در خانه باشید یا محل کار چندین بار به صفحه تان سر می زنید و شب ها بدون چک کردن آخرین وضعیت فیس بوک تان نمی توانید راحت بخوابید؛


 اگر از آن گروه از کاربران توییتر محسوب می شوید که با استفاده از هر ابزاری از جمله تلفن همراه در هر شرایطی صفحه تان را به روز نگه می دارید و آخرین وضعیت خودتان را منتشر می کنید و خلاصه اگر از «خوره»های رسانه های اجتماعی هستید، بدانید که تنها نیستند و این نوع استفاده «اعتیاد گونه» از این ابزارهای جدید بین کاربران اینترنتی کم کم به پدیده فراگیری تبدیل می شود. نتایج دو گزارش در مورد رفتار کاربران رسانه های اجتماعی نشان می دهد که استفاده از این سایت ها در بین کاربران آمریکایی در سطح گسترده ای رو به افزایش است. پژوهش های کراود ساینس (Crowd Science) و سایت رترو(RETREVO)که در سایت ای – مارکتر (eMarketer)ارائه شده، نشان می دهد می توان از مسئله جدیدی با عنوان اعتیاد به رسانه های اجتماعی سخن گفت.

گزارش اول

گزارش اول که در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ تهیه شده نشان می دهد حدود ۲۷در صد از کاربران توییتر بطور روزانه صفحاتشان را به روز می کنند و ۴۶درصد، هر روز صفحات شخصی شان را مشاهده می کنند. تقریباً یک نفر از هر پنج نفر کاربر شبکه های اجتماعی در طول هفته را توییتر استفاده می کند.اگر چه حدود ۶۰ درصد از کاربران توییتر گفته اند که از کامپیوترهای شخصیشان به این سایت متصل می شوند ولی قابلیت به روز کردن میکروبلاگ ها از راه های مختلف باعث شده موقعیت های جالبی برای دسترسی به توییتر ذکر شود. قابلیت به روز کردن رسانه های اجتماعی به وسیله تلفن های همراه باعث شده که کاربران تجربه به روز کردن این گونه سایت ها را حالاتی از قبیل رانندگی، اعمال مذهبی و مکان هایی مثل کلاس درس یا حتی دستشویی داشته باشند.

گزارش دوم

نتایج گزارش دوم نشان می دهد استفاده اعتیاد گونه از رسانه های اجتماعی در بین جوانان زیر ۳۵سال پدیده ای جدی است. ۲۷ درصد از این کاربران روزانه بیشتر از ۱۰ بار به صفحه فیس بوکشان سر می زنند و ۵۶ درصد در طول روز بین یک تا ۱۰ بار این کار را می کنند.

نتایج این گزارش نشان می دهد در حالی که کاربران بالای ۳۵ سال استفاده کنترل شده و منطقی از رسانه های اجتماعی دارند، درصد قابل توجهی از زیر ۳۵ساله ها تجربه به روز کردن و سر زدن به سایت هایی از قبیل فیس بوک و توییتر را در موقعیت های متفاوتی از جمله در حین رانندگی، در حال کار، در زمان تعطیلات، در زمان یک قرار و حتی بعد از برقراری رابطه جنسی دارند. این تجربه استفاده از رسانه های اجتماعی در موقعیت های متنوع نتیجه استفاده از اینترنت همراه است که تقریباً در هر مکانی در دسترس قرار دارد. در بین کاربران بالای ۳۵ سال ۸۱ درصدشان با استفاده از دستگاه کامپیوتر به رسانه های اجتماعی متصل می شوند و تنها ۱۹درصدشان از اینترنت همراه استفاده می کنند، ولی در بین جوانان زیر ۳۵ سال این نسبت، ۵۴ به ۴۶ است.

اعتیاد جدید

بحث اعتیاد به اینترنت در یک دهه اخیر که استفاده از این تکنولوژی جدید ارتباطی گسترش پیداکرده، به صورت جدی دنبال شده است. هر چند هنوز درباره اطلاق واژه «اعتیاد» به استفاده بیش از حد از اینترنت اختلاف نظرهایی وجود دارد، ولی مقاله ها و دستورالعمل های فراوانی درباره اعتیاد اینترنتی منتشر شده حتی در برخی کشورهای مختلف کلینیک های مخصوص ترک اعتیاد اینترنتی تأسیس شده است. حضور بیش از اندازه در فضاهای گفت وگوی اینترنتی از جمله چت روم ها و فروم ها، علاقه به دانلود بیش از حد اطلاعات، وبگردی زیاد و استفاده کنترل نشده از بازی های آنلاین، پورنوگرافی، قمار و خرید اینترنتی را از انواع اعتیاد اینترنتی ذکر کرده اند به نظر می رسد اعتیاد به رسانه های اجتماعی جدید ترین نوع اعتیاد اینترنتی باشد و این اعتیاد به خصوص در استفاده بیش از حد و کنترل نشده از شبکه های اجتماعی و میکروبلاگ ها دیده می شود و به نظر می رسد با فراگیرتر شدن استفاده از رسانه های اجتماعی رو به افزایش باشد.

منبع:ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات؛ شماره ٨۴

لینک منبع : http://www.psyop.ir/?p=3563