مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

سرمایی به اندازه‌ی جنگ سرد
ساعت ۸:۳٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۱٠/۱٦  

پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، تنش بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی از سرگرفته شد. این تنش در سال 1945 تا 1947 افزایش یافت. در این باره تاریخ‌نگاران دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما به باور همه‌ی آنها، آغاز جنگ سرد در سال 1947 میلادی بوده است. در مورد تاریخ پایان آن، عده‌ای آن را هم‌زمان با سقوط دیوار برلین در 11 نوامبر 1989 و گروهی آن را هم‌زمان با تاریخ تجزیه‌ی اتحاد جماهیر شوروی در 25 دسامبر 1991 می‌دانند.


تا به حال بازی‌های ویدئویی بسیار زیادی برای رویدادهای جنگ‌های جهانی اول و دوم عرضه شده است. جنگ سرد، آنطور که جنگ جهانی دوم توانست، نتوانست توجه بازیسازان و نویسندگان را به خود معطوف سازد و حال Treyarch با ساخت Black Ops به این موضوع می‌پردازد.


Dragovich, Kravchenkov, Steiner… All Must Die

چقدر به غنی بودن محتوای داستانی بازی اهمیت می‌دهید؟ این جمله‌ای است که با بازی کردن این نسخه، بدون شک به آن پاسخ "خیلی زیاد!" خواهید داد. نویسنده‌ی بازی David S. Goyer همان نویسنده‌ی فیلم فوق العاده‌ی The Dark Knight است. تا به حال سری CoD به جنگ جهانی و جنگ‌های مدرن می‌پرداخت و چندان به داستان در بازی اهمیت داده نمی‌شد که در واقع مسئله‌ی خیلی مهمی هم در این نوع بازی‌ها به شمار نمی‌آید، چرا که در میان جنگ، داستانی وجود ندارد. اما چه خواهد شد اگر که همه‌ی زیبایی‌های نسخه‌های قبل به علاوه‌ی داستانی زیبا، پیچیده و درگیر کننده را با هم بی‌آمیزند؟ جواب را خودتان با انجام Black Ops پیدا خواهید کرد!

شما در بازی کنترل چندین شخصیت را بر عهده می‌گیرید، اما می‌توان گفت شخصیت اصلی داستان مامور مخفی سازمان CIA یعنی Alex Mason می‌باشد. داستان بازی از ترور فیدل کاسترو رهبر وقت کوبا آغاز شده و پس از تلاش برای فرار از دست کوبایی‌ها، Alex توسط کاستروی واقعی و همینطور Dragovich دستگیر می‌شود. کاسترو، الکس را به Dragovich سپرده و وی بلاهای مختلفی را بر سر او می‌آورد و سعی می‌کند که او را به یکی از افراد خود تبدیل کند. در این بین تنها یک نفر است که الکس را از این کار باز می‌دارد: Viktor Reznov (حتماً او را در نسخه‌ی World at War دیده‌اید، ظاهراً او در آن نسخه می‌میرد! اما در هر حال به نظر می‌رسد که جان سالم به در برده است). Reznov قبلاً در ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم شرکت کرده و بسیار با تجربه در جنگ نشان می‌دهد، اما چیزی که داستان را برای بازیبازان بسیاری مبهم کرده است این است که Reznov از Mason به عنوان یک وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده است و این در حالیست که هر دو دوست صمیمی یکدیگر هستند. جواب این معماها را در بازی می‌یابید.

سریع، خشن، مهیج

سری CoD را به دلیل گیم‌پلی سریع و هیجانی خود از دیگر شوترهای هم سبک خود متمایز می‌دانند. این نکته (سریع و مهیج بودن) به یکی از المانها و اولویت اصلی بازی تبدیل شده است که خوشبختانه در این نسخه علاوه بر این دو مورد، خشونت را نیز به چاشنی آن اضافه کرده‌اند. غیر از قسمت‌های مراحل مخفی کاری، سایر مراحل دارای گیم‌پلی سریع و بسیار پر زد و خورد هستند.


همچنین سازندگان حرکات جدیدی را برای فرار از این باران گلوله به وجود آورده‌اند که به عنوان مثال یکی از آنها پرش به جلو است که می‌تواند برای کاور‌گیری سریع بسیار مؤثر باشد. از دیگر بخشهای پیشرفت کرده بازی بخش سلاح سرد است. همچنان می‌توانید با استفاده از چاقوی خود، گلوی دشمنان را بدرید و مورد دیگر اضافه شده این است که اگر بدون سر و صدا و از پشت سر، اقدام به Knife کردن کسی بکنید شخصیت بازی طی یک حرکت اتوماتیک و بسیار زیبا او را از صحنه‌ی روزگار محو می‌کند!

دشمنان مثل مور و ملخ از همه جا تیراندازی می‌کنند و این مورد در درجات سختی بالا بسیار سخت‌تر هم می‌شود. مسلماً در چنین بازی‌هایی تنوع دشمنان از اهمیت چندانی برخوردار نیست و در این بازی نیز خیلی به آن اهمیت داده نشده است. تنوع سلاح‌ها بسیار بیشتر شده و از سلاحهای جدید اضافه شده می‌توان به Crossbow اشاره کرد که هم حالت تیراندازی معمولی دارد و هم در حالت دوم چیزی شبیه مین به سمت نشانه شلیک می‌کند و به آن می‌چسبد و طی مدت زمان مشخصی منفجر می‌شود.

خشونت، المانی است که در سری CoD بیشتر به بازیهای Treyarch بر می‌گردد. می‌توان گفت که خشونت و صحنه‌های خونین در بازی بیش از حد و بسیار زیاد وجود دارند. از این صحنه‌ها می‌توان به کنده شدن دست و پای دشمنان، نصف شدن بدن و ... اشاره کرد.

سری Call of Duty از قدیم دارای بخش‌های کنترل وسایل نقلیه بود که Black Ops این مورد را به نهایت رسانده است. در بازی می‌توانید از انواع وسایل نقلیه از موتور‌های آمریکایی گرفته تا هلیکوپتر و قایق‌های نفربر جنگی را کنترل کنید و کنترل آنها نیز بسیار لذت بخش است و هیچ اختلال اعصابی برای بازیباز به وجود نمی آورد! دوربین بازی در این قسمت‌ها نیز بسیار خوب کار شده، هر چند که دستیست (توسط خود بازیباز کنترل می‌شود) اما مشکلی ندارد و به خوبی می‌چرخد.


هوش مصنوعی در سری Call of Duty بیشتر به دلیل Scripted بودن بیش از حد مراحل، هیچوقت خوب و پیچیده نبوده و متاسفانه باید بگویم در این نسخه نیز تغییر چندانی نداشته و حتی این ضعف بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند. دشمنان بسیار کند و احمقانه به شما تیر اندازی می‌کنند، از کاورها به خوبی استفاده نمی‌کنند، بعضاً خیلی بی‌پروا و احمقانه به سمت شما نزدیک می‌شوند و درحالی هم که کاملاً چسبیده به شما هستند به شما تیراندازی می‌کنند و ... هوش مصنوعی یاران خودی نیز تعریفی ندارد و باز هم باید بیشتر به خود متکی باشید، غیر از صحنه‌های از پیش تعیین شده، یار خودی به ندرت یک نفر را می‌کشد!


بخش مولتی پلیر آنلاین در سری CoD اهمیت بسیار زیادی برای بازیبازان دارد و هستند کسانی که بازی را فقط برای انجام این بخش تهیه می‌کنند. در اولین روز عرضه‌ی نسخه‌ی قبلی این بازی یعنی MW2، میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان پای سرور‌های آن بازی نشستند و هنوز که هنوزه سرورهای این بازی جزء شلوغ‌ترین‌ها محسوب می‌شود. در این بازی نیز سعی شده علاوه بر حفط نکات بخش مولتی نسخه‌ی قبل، به آن قسمت‌های متنوع‌تری نیز اضافه شود. سیستم مولتی پلیر بازی از بعد از نسخه‌ی چهارم، بر پایه‌ی Experience Points می‌باشد و به بازیباز با توجه به عملکرد وی در بازی‌ها امتیاز می‌دهد تا بتواند امکانات بیشتری برای خود فراهم کند.

در Black Ops با استفاده از سیستم Create-a-Class 2.0 بازیباز می‌تواند بیش از گذشته به گرفتن آیتم‌های جدید و Perkهای جدید بپردازد. در بازی بیش از یک استایل برای آپگرید سلاحها موجود است. به عنوان مثال بازیباز می‌تواند بین Red Dot Sight و Reflex Sight یکی را انتخاب کند و این در حالیست که کارایی هر دو یکی است اما از لحاظ دید با هم متفاوت هستند و این نشان دهنده‌ی تنوع وسایل جانبی برای بکارگذاری بر روی سلاح مورد علاقه‌تان است. از دیگر نکات این بخش، اضافه شدن Custom KillStreak Reward‌هاست که می‌توان به ماشین‌های منفجر شونده، موشک‌های هدایت شده و هلیکوپترهای قابل کنترل مهاجم اشاره کرد. از دیگر سیستم‌های ارتقاء یافته، سیستم استفاده از CoD Points برای خرید اسلحه، لباس و وسایل جانبی است. این CoD Pointsها با بازی کردن بخشی به نام به نام Wager Match به دست می‌آید که خود 4 نوع دارد و به شیوه‌ی Free for All انجام می‌شود.

همچنین مد Split Screen Online نیز باز هم به بازی (در پلتفورمهای X360 و PS3) برگشته است؛ در این مد بازیباز دوم هنگام بازی کردن می‌تواند رنک خود را بالا ببرد اما با هربار Sign Out شدن تمام کارهایی که کرده از بین می‌رود و این مورد تنها با داشتن یک اکانت Xbox Live Gold قابل حل شدن است. همچنین برای اولین بار در این سری، بازیبازانی که نسخه‌ی PC این بازی را انجام می‌دهند، می‌توانند از آنلاین بازی کردن خود فیلم بگیرند، یعنی خود بازی به مدت زمان محدودی فیلم گرفته و سیو می‌کند.

می‌رسیم به مد زامبی. این مد اولین بار در نسخه‌ی World at War به این سری اضافه شد و در نسخه‌ی بعد دیده نشد و حالا بازهم Treyarch از این مد استفاده کرده است. این مد در حالت چهار نفره‌ی آنلاین و دو نفره‌ی Split Screen قابل بازی است. بازیبازها هر کدام می‌توانند کنترل یکی از افراد John F. Kennedy ،Richard Nixon ،Robert McNamara و Fidel Castro را به دست گیرند و در محلی به نام The Pentagon به جنگ زامبی‌ها بروند.


گرافیکی مناسب با سرمای جنگ!

بازی با همان موتور معروف نسخه‌ی چهارم یعنی IW 4 ساخته شده که توسط Infinity Ward ساخته و در هر نسخه از این سری دچار تغییراتی می‌شود. کیفیت باف‌تها همانند نسخه‌ی MW2 بالا هستند و شاهد Screen Tearing نیز در بازی نخواهید بود و بازی فریم بالا و روانی دارد. همچنین در این نسخه کیفیت بهتر اشیاء دور دست (Draw Distance) را شاهد خواهید بود. جلوه‌های انفجار نیز جزء نکات پیشرفت کرده‌ی گرافیکی محسوب می‌شود و نسبتاً طبیعی کار شده‌اند. جزئیات صورت کارکترها نیز بسیار پیشرفت کرده و در سطح فوق‌العاده‌ایست و حالت‌های اخم، عصبانیت، خنده و ... را به خوبی به بازیباز منتقل می‌کند. کیفیت طراحی سلاح‌ها هم همچون گذشته از سطح خوبی برخوردار است. همانطور که در توضیحات گیم‌پلی بازی اشاره شد، بازی دارای خشونت بالایی است و از این رو شاهد قطع شدن اندام بدن نیز خواهید بود که صحنه‌ها این چنینی را بسیار خوب طراحی کرده‌اند و حس خشن بودن میدان جنگ را به خوبی می‌رساند. همچنین تعداد صحنه‌های سینماتیک در بازی به شدت زیاد شده که بسیار زیبا کار شده‌اند. گفتنیست همانند دیگر عناوین این سری، باگهای کوچک گرافیکی هم در بازی یافت می‌شود. انیمیشن‌های بازی نیز معمولاً عالی به نظر می‌رسند اما بی نقص هم نیست و تعدادی از انیمیشن‌ها از جمله برخی از انیمشن‌های مردن دشمنان، به نسبت MW2 کمی ضعیف‌تر غیر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. در کل، بخش گرافیک بازی پیشرفت زیادی نداشته و سازندگان بیشتر به فکر بزرگ کردن محیط و ایجاد تنوع و ساخت محیط‌های جدید در بازی بوده‌اند.

فریادی که در سرما گم شد

صداگذاری در این سری همیشه یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌آمده. در این نسخه نیز صدا و افکت‌های انفجار، تیر اندازی و ... بسیار طبیعی و عالی کار شده است. صدای اسلحه‌ها هم بسیار خوب شبیه سازی شده است. دیالوگ‌های شخصیت‌های بازی نیز بسیار زیبا ادا می‌شوند که این به دوبلورهای بازی نیز برمی‌گردد که هر کدام جزء ستارگان بزرگ هالیوود هستند که از بین آنها می‌توان به Gary Oldman در نقش Viktor Reznov که با این که روسی نیست، اما بسیار خوب به لهجه‌ی روسی صحبت می‌کند، Sam Worthington در نقش Alex Mason و ... اشاره داشت. البته یکی از نکات عجیب صداگذاری این است که هر وقت یارتان با شما از هر فاصله‌ای صحبت کند انگار که کنارتان ایستاده و این صدا در محیط پخش نمی‌شود و دوری و نزدیکی صدا تعیین شده نیست. آهنگساز این نسخه نیز آقای شان مورای (Sean Murray) است که آهنگسازی نسخه‌ی WaW را نیز در کارنامه‌ی خود دارد و می‌توان گفت کار خود را به نحو احسن انجام داده و حس و حال و هیجان جنگ را به خوبی به بازیباز منتقل کرده است.

در کل، Call of Duty: Black Ops را همچون نسخه‌های قبلی این سری می‌توان عنوانی پول ساز برای سازنده‌ی خود مخصوصاً منتشرکننده‌اش Activision تلقی کرد و واقعاً سازندگان کار خیلی زیادی روی بازی انجام نداده و همان المانهای MW و MW2 را با کمی موارد کوچک جدید ترکیب کرده‌اند و Treyarch باز هم سعی نکرده ریسک کند و تغییرات بزرگتر از آنچه IW انجام می‌داد را در این نسخه ایجاد کند. به هرحال امیدواریم بازی‌های این سری نیز مانند بسیاری از سری بازی‌های دیگر بازیچه‌ی دست پول پرستان نشود و همانند نسخه‌های قبل و همینطور این نسخه باز هم خوش بدرخشند. به هرحال Treyarch نشان داد که می‌تواند بدون کمک IW عنوانی درخور نام Call of Duty را روانه‌ی بازار کند بنابراین انجام Black Ops را به همه‌ی طرفداران این سری توصیه می‌کنم.

نوشته شده توسط امیررضا کریمی

لینک مطلب :

 http://www.gamersland.ir/article-261.html

http://www.gamersland.ir/articlenav-261-page-2.html