مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

هزینه 25میلیارد دلاری بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا
ساعت ٦:٠٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳۸٩/۱٠/۱٩  

از صنعت گیم؛ هزینه 25میلیارد دلاری بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا
صنعت بازی که از سال 2008 از دیگر سرگرمی ها، حتی از سینما پیشی گرفته، تنها در آمریکا و فقط در سال 2010 به یک فروش نجومی دست یافته است. 


    به گزارش مشرق، آمار ایالات متحده آمریکا در سال 2010 میلادی منتشر شد و طبق آن قریب به 25 میلیارد دلار صرف بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی شده است. این صنعت که از سال 2008 از دیگر سرگرمی ها، به خصوص رقیب دیرینش صنعت فیلم پیش افتاده، حال تنها در آمریکا و فقط در سال 2010 به این فروش نجومی دست یافته است.


بر اساس اطلاعاتی که اخیرا از سوی شرکت تحقیقات بازرگانی Newzoo منتشر کرده است، مردم کشور ایالات متحده آمریکا طی سال 2010 میلادی، مبلغی بالغ بر 25 میلیارد دلار صرف بازی‌های بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی کرده‌اند. سالهاست که "صنعت_سلاحِ گیم" دو نقش مهم  را به خوبی و ظرافت تمام، ایفا می کند؛ صنعت و پولساز بودن، نفوذ و تصرف قلب و ذهن و ترویج سبک و سیاق زندگی آمریکایی. ظرافت موضوع در اینجاست که اگرچه جنگ سخت  برای آمریکا بسیار پر هزینه است و لجستیک سنگینی را بر می تابد؛ اما جنگ نرم نه تنها هزینه ای در بر ندارد بلکه پولساز نیز هست!


در جمع‌آوری این آمار به تمامی انواع مختلف بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی توجه شده است که از آن جمله می‌توان به بسته‌های الحاقی عناوین مختلف، بازی‌های چندنفره‌ی آن‌لاین کلان و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

بر اساس گزارش ارایه شده توسط شرکت Newzoo، هزینه‌ی صرف شده به بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در مقایسه با سال 2009 میلادی قریب به دو درصد کاهش نشان داده است. از جمله دلایل کاهش هزینه‌ی صرف شده مربوط به بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی به کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار کنسول‌ها مربوط می‌شود. بازار کنسول‌های بازی در سال 2010 میلادی 10.6 میلیارد دلار فروش داشته و بیشترین سهم کل فروش سال را به خود اختصاص داده، اما در مقایسه با سال گذشته 29 درصد کاهش از خود نشان داده است.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که بازی‌های رایانه‌های شخصی و مک که در قالب لوح فشرده عرضه می‌شوند به شدت محبوبیت خود را در ایالات متحده‌ی آمریکا از دست داده و نسبت به سال گذشته‌ی میلادی 19 درصد کاهش فروش نشان می‌دهند. اما در عوض بازار بازی‌ها و محتوای دانلودی بسیار داغ است و آمار نجومی 2.5 میلیارد دلار، بهمراه 60 درصد افزایش فروش در مقایسه با سال گذشته میلادی را به نام خود ثبت کرده است.

در این میان شبکه‌های اجتماعی با افزایش فروشی 66 درصدی، از حیث افزایش فروش در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی در صدر قرار دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان مبلغی که مردم و بازی‌کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی هزینه کرده‌اند در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی 66 درصد افزایش پیدا کرده است.
اطلاعات بدست آمده حاکی از اهمیّت روز افزون این هنر-صنعت-رسانه است که رشد این صنعت دیجیتال به سمت چند نفره شدن بازی هاست، که جو قالب بازیهای آنلاین در نمایشگاه Gamescom شهر کلن آلمان شاهدی بر این ادعاست.
در مجموع سال 2010 میلادی از حیث نحوه‌ی هزینه‌ی بازی‌کننده‌ها در بخش بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی تغییرات اساسی و بنیادین به خود دیده است: کاهش علاقه‌ی مصرف‌کنندگان به کنسول‌های بازی و لوح فشرده بازی‌های رایانه‌های شخصی و مک که می‌تواند از اشباع شدن بازار ناشی شده باشد و علاقه به سایر انواع بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی، از جمله شبکه‌های اجتماعی.

لینک پی دی اف اصل مقاله :

ttp://game.beest.ir/sites/game.beest.ir/files/downloads/images/Newzoo.Total_.games_.Spend_.2010.PDF

منبع : سایت مشرق:


http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=21378

لینک منبع اصلی :


http://www.newzoo.com/ENG/1575-Total_Consumer_Spend_2010.html