مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

بازی SOCOM 4
ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٩/۱٠/٢٢  

بازی  SOCOM 4: U.S. Navy SEALs

داستان بازی در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد، زمانی که آب به ماده‌ای حیاتی تبدیل می‌شود و مردم برای استفاده این منبع با هم به جنگ و خون ریزی می‌پردازند. کشوری از آسیای شرقی که پر آب‌ترین رود جهان را دارا است توسط گروهی شورشی به تسخیر در می‌آید و شما...


چند سالی است می‌بینیم بازی‌هایی که ساخته می‌شوند در بخش چند نفره‌ی آن‌ها تمرکز بیشتری نسبت به بخش تک نفره انجام می‌شود که می‌توان از این دسته بازی‌ها به عنوان Medal of Honor اشاره کرد یا اینکه برخی از استودیو‌ها هر از گاهی بازی‌هایی عرضه می‌کنند که به صورت چند نفره‌ی گسترده (Multi Massive Online) می‌باشند نظیر بازی Need For Speed: World. به عبارتی دیگر سازندگان سعی دارند که با ساخت این گونه بازی‌ها دنیای پر فراز و نشیب گیم را به سمت بازی‌های آنلاین سوق دهند و تلاش می‌کنند بین هوادارن آن بازی ارتباط بیشتری برقرار کنند. اگر از طرفداران بازی‌های آنلاین باشید یا بازی‌هایی که بیشتر به واسطه‌ی بخش چند نفره زنده هستند، حتماً اسم سری بازی‌های SOCOM را شنیده‌اید، بازی که نسخه‌های قبل آن توسط کمپانی Zipper Interactive ساخته می‌شد و بر روی پلتفرم PS2 روانه‌ی بازار می‌گشت.


Zipper Interacrive یک استودیوی سازنده بازی‌های ویدیویی در آمریکا است که در سال 1996 با ساخت بازی Death Drome بر روی پلتفرم PC کار خود را آغاز کرد و پس از این بازی و چند عنوان کم دیگر شروع به ساخت سری بازی‌های SOCOM کرد که تا به حال 6 نسخه‌ی رسمی از این بازی منتشر شده است که شامل چهار نسخه بر روی PS2 و دو نسخه بر روی PSP می‌شود. متاسفانه آخرین نسخه‌ی این بازی یعنی SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation که توسط استودیوی Slant Six برای کنسول PS3 ساخته شد، بسیار ناامید کننده بود و نتوانست نظر منتقدان و هوادارن را به خود جلب کند و محبوبیت‌های قدیم خود را کسب نماید. در ژانویه سال 2010 این استودیو عنوانی با نام MAG را بر روی پلتفرم PS3 روانه‌ی بازار کرد، که می‌توان تا به آن لحظه این بازی را بهترین بازی این نسل Zipper Interactive نامید که مهمترین ویژگی آن پشتیبانی این بازی از 256 بازیکن بود که لذت یک بازی کاملاً گروهی را برای مخاطب فراهم می‌کرد. اندکی بعد این استودیو با معرفی بازی SOCOM 4 امید یک بازی خوب و پیشرفته‌تر از نسخه‌های قبلی را به همگان داد. SOCOM 4 نیز همانند نسخه‌های قبلی توسط کمپانی Zipper Interactive ساخته می‌شود و به صورت انحصاری توسط Sony Computer Entertainment در 3 ماهه سوم سال 2011 بر روی پلتفرم PS3 عرضه خواهد شد.

داستان بازی در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد، زمانی که آب به ماده‌ای حیاتی تبدیل می‌شود و مردم برای استفاده این منبع با هم به جنگ و خون ریزی می‌پردازند. کشوری از آسیای شرقی که پر آب‌ترین رود جهان را دارا است توسط گروهی شورشی به تسخیر در می‌آید و شما توسط گروهی به نام Ops Commander (معروف به Ops Com) در نقش رهبر این گروه با نام کولن گری (Cullen Gray) انجام وظیفه می‌کنید. این گروه شامل پنج عضو ناتو می‌باشد که در ادامه هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. داستان بازی فقط در این کشور آسیایی روایت نمی‌شود. اگر نمایشگاه E3 را به یاد داشته باشید، تریلری از این بازی منتشر شد که مقابله‌ی گروهی شورشی با گروه Ops Com که در آلمان مستقر شده بودند را روایت می‌کرد. احتمال می‌رود این شورشی‌ها همگی با هم در ارتباط باشند و داستانی قوی را از سوی توسعه دهنده‌ی این بازی شاهد باشیم. هنوز نام این کشورها و شورشیان فاش نشده است ولی شایعاتی شنیده می‌شود که شاید همانند نسخه‌های قبلی این بازی در شهرهایی مجازی رخ دهد همانند شهر "آجیکستان" در نسخه‌های قبل یا اینکه داستان بازی در حوضه‌ی رود فونگ یانگ چین روایت شود. خوب حالا می‌رسیم به معرفی شخصیت‌های این بازی که پشت چهره‌ی هرکدام از این شخصیت‌ها دلاوری‌هایی نهفته است و می‌توان آن‌ها را یک گروه کامل و تمام کننده نامید.


کولن گری (Cullen Gray): وی پسر یک زمین شناس و تحلیل گر نیروی دریایی آمریکاست، کولن از همان کودکی و نوجوانی دوست داشت به یک فرد نظامی خبره همانند پدر خود تبدیل شود، پس از درس خواندن در دانشکده‌ی نظامی و فارغ التحصیل شدن با نمره‌ی عالی به خدمت نیرو‌های ویژه‌ی ناتو در آمد و پس از کسب موفقیت‌های فراوان جزء کاندید‌های سازمان LPD در آمد. این سازمان یک سازمان جاسوسی وابسته به ناتو می‌باشد، برای قبولی در این سازمان باید یک تئوری داشت. کولن تئوری تربیت سربازان Trouble Shooters را بیان کرد، وظیفه‌ی این سربازان تعمیر دستی سلاح‌های نظامی و انجام عملیات‌هایی با ریسک بالا و خطرناک می‌باشد، همچنین این کاندید‌ها واحد‌های درسی در اختیار دارند که همگی عملی است و طاقت فرسا و شامل گذراندن دوره‌های زبان شناسی و روان شناسی، گذراندن دوره‌های جنگ‌های چریکی و دیگر کار‌ها می‌شود. پس از سال‌ها خوش خدمتی، او به عنوان رهبر گروه معرفی می‌شود و در یکی از جنگ‌های داخلی اسیر و زخمی می‌شود اما از اسارت وی چندی نمی‌گذرد که توسط یک نیروی مرزی نجات پیدا می‌کند و بعد از آن نیز به عنوان فرمانده‌ی کل گروه‌ انتخاب می‌شود. کولن سعی می‌کند در کار خود جدی باشد، او از دست و پا چلفتی به شدت نفرت دارد و برای این گونه افراد تره هم خورد نمی‌کند!

پارک یون هی (Park Yoon-Hee): ستوان پارک تنها عضو زن این گروه 4 نفره است که شاید کمی باعث تعجب شود که یک زن چطور می‌تواند در این گروه همه فن حریف باشد! البته خیلی هم جای تعجبی نیست این روز‌ها زن‌ها در همه‌ی بخش‌ها و خیلی از بازی‌ها حضور دارند. پارک هم اکنون در درجه‌ی ستوانی قرار دارد و تحصیل کرده‌ی دانشکده‌ی حقوق شهر سئول کره می‌باشد. بعد از اتمام درس، وی وارد نیروی ارتش شد و توانست افتخاراتی را کسب کند که برای یک سرباز درجه صفر افتخاری بی‌نظیر محسوب می‌شد. وی در اولین عملیات رسمی خود که "ببر سفید" نام داشت توانست عملکردی بی‌نظیر از خود به نمایش بگذارد و در مدت چند ماه وارد تیپ فرماندهی جنگاوری‌های ویژه شود. تخصص ستوان پارک در درگیری‌های تن به تن و انجام ماموریت‌های ویژه می‌باشد، البته در این بخش هیچ وقت به پای سم فیشر خودمان نمی‌رسد! سال‌ها می‌گذرد و ارتش کره به افسران زن این آزادی را می‌دهد تا بتوانند در عملیات‌های تروریستی خارج از کشور شرکت کنند که در این جریان او و گروهش توانستند حتی بدون یک خراش، در یک فرودگاه جلوی عملیاتی تروریستی را بگیرند. شاید با خود بگویید چرا ستوان پارک تا به حال ترفیع درجه نگرفته است؟ در جواب باید گفت که وی به دلیل داشتن زبانی تند و حاضر جواب بودن نتوانسته است به درجه‌های بعد ارتقاع پیدا کند و باید خدا را شکر کند که از درجه‌ی خود بر کنار نشده است.


دایون ولز (Dion Wells): دایون هم یکی از پر افتخارترین افسران این گروه پنج نفره است. انجام عملیات‌های سنگین و دستگیری یک تنه‌ی 12 جنایتکار جنگی، مشاور ارتشی ناتو در عملیات عراق و سابقه‌ی پررنگ وی در جنگ‌های متعدد، بخشی از کارنامه‌ی درخشان وی می‌باشد. این فکر را بندازید دور که کولن گری به خاطر همین چند تا مورد دایون را انتخاب کرده است؛ دایون ولز تبهر خاصی در کار گذاشتن انواع و اقسام بمب‌ها دارد و همچنین یک فرد کار کشته‌ی نیروی دریایی در عملیات‌های تاکتیکی می‌باشد. ولز پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی خود در شهر سان فرانسیسکو، وارد نیروی دریایی شد و پس از گذراندن آزمون‌های BUD/S (آزمون‌های تخصصی نیروی دریایی) توانست خود را به خوبی در نیروی دریایی جای دهد و شرایط خود را با شرایط آنجا وفق دهد، این‌ها همه دلایلی هستند که دایون ولز را فردی مفید برای کولن جلوه می‌دهد.

اریک شوایتزر (Eric Schweitzer): اریک از همان ابتدای کودکی شیطنت خود را نمایان کرد، گویی که می‌توان وی را پسر شیطان خواند، برای اریک کلمه‌ای به نام هنجار‌های جامعه و قانون بی معنی است و خنده آور! در مدرسه همین عامل باعث شد تا وی را به کانون جوانان متخلف منتقل کنند و در تحصیل از هم کلاسی‌هایش دور بماند. پس از گذشت مدتی به خدمت نیروی دریایی در آمد و توانست موفقیت‌هایی کسب کند، اگر نسخه‌های قبلی را بازی کرده باشید حتما اریک را می‌شناسید که چطور توانست در بین نیروهای "آجیکستان" اسم و رسمی برای خود دست و پا کند. تخصصش در حمل سلاح‌های سنگین است و می‌تواند در جنگ‌های نزدیک به خوبی کار خودش را انجام دهد. همین عوامل باعث شده است تا وی به عنوان یک مهره‌ی کلیدی در گروه Ops Com تلقی شود و برخی از نگاه‌ها به وی باشد. از خصوصیت‌های اخلاقی اریک می‌توان به بد دهن بودن و انداختن متلک به سایرین اشاره کرد، البته این برای کسی که فاقد تحصیلات بالا است و در میان گروهی خلافکار بزرگ شده است یک امر عادی محسوب می‌شود، کله شقی او از دیگر نکات روحی اریک است که در مواقعی که دشمن در حال پیشروی فراوان است، با تمام قدرت خود در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کند.

چانگ کوان (Chung Kwan): در میان دیگران، چانگ کم تجربه‌ترین و جوان‌ترین عضو این گروه محسوب می‌شود، البته او نیز از افتخارات کمی برخوردار نیست. وی کار خود را در نیروی S.W.A.T کره آغاز کرد و پس از مدتی وارد ارتش کره شد، به چانگ می‌توان لقب مهندس این گروه را داد زیرا که در کار‌های الکترونیکی خبره است و همچنین از قدرت دید بالایی برخوردار است و می‌تواند دشمن را از فواصل دور به خوبی تشخیص دهد، از مهارت‌های وی می‌توان به ادغام تاکتیک‌های جنگی با تاکتیک‌هایی که قبلا در S.W.A.T آموخته بود و همچنین خونسردی بیش از حدش در مواقع اضطراری اشاره کرد.


در بازی‌هایی که بیشتر به بخش آنلاین توجه می‌کنند، گیم‌پلی یکی از مهم‌ترین نکات بازی است که اگر در طراحی آن نکات لازم صورت نگیرد می‌تواند بازی را با شکست روبرو کند و تمامی اهداف سازنده را نابود سازد. بنابراین سازندگان در این بخش به نحوی قابل قبولی عمل کرد‌ه‌اند، نوع هدف گیری‌های شخصیت‌ها در طول بازی، حرکت‌ها و سنگر گیری‌های آن‌ها همگی از نکاتی هستند که استودیوی سازنده سعی کرده در این بازی از آن‌ها استفاده کند.

این روز‌ها سازندگان بازی‌های انحصاری مایکروسافت و سونی سعی بر این دارند تا عناوین خود را برای کنترلر‌های حرکتی مخصوصشان نیز عرضه کنند، بازی SOCOM 4 جزء اولین بازی‌هاییست که از کنترلر حرکتی Move پشتیبانی می‌کند. سونی در نمایش این بازی با حسگر حرکتی خود کمی عجله به خرج داد و در اولین نمایشی که با Move از این بازی منتشر شد شاهد لگ‌های بیش از حدی بودیم که هواداران را به قدری ناراحت کرد که با انتقاد‌هایی از سوی سایر مسئولین و منتقدان نیز روبرو شد ولی خوشبختانه سازندگان در نمایش‌های بعدی این نقص را به خوبی رفع کردند و با PS Eye دیگر شاهد لگ‌هایی از این بازی نبودیم. البته برای این بازی با Move نیاز بهPS Eye ، Sub Controller و Move Controller دارید که در نگاه اول این تفکر را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد که با این وجود بازی کردن با سه قطعه‌ی جدا از هم بازی را سخت خواهد کرد که طبق تست‌های صورت گرفته از سوی مسئولین، این کار بسیار ساده و راحت خواهد بود. همچنین نکته‌ی جالب در این کنترلر این است که با پرتاب کنترلر Move به سمت جلو عمل Melee Attack را انجام خواهید داد. بازی به غیر از PS Move از Dual Shock 3 نیز پشتیبانی می‌کند.

اگر دقت کرده باشید، از بعد ساخته شدن عنوان Kill Switch، سیستم سنگر گیری پیشرفته در بازی‌های سوم شخص شوتر گنجانده شد که در عنوان Gears of War این سیستم به تکامل رسید. SOCOM 4 نیز سعی کرده این سیستم را باز هم کامل‌تر کند. شما در این بازی می‌توانید در سنگر خود به راحتی هدف بگیرید و به نرمی خود را از این سنگر به آن سنگر پرتاب کنید. با توجه به تریلرها و نمایش‌های بازی نیز به نظر می‌رسد هوش مصنوعی افراد قابل قبول کار شده. در این بازی شما می‌توانید با استفاده از چهار عمل حمله، دفاع، عقب نشینی و در جای خود ماندن، به یارانتان فرمان‌های مختلفی بدهید، البته اگر می‌خواهید در این بازی موفق عمل کنید باید دستوراتی را به هریک از یارانتان بدهید که در تخصص و مهارتشان باشد.


موتور گرافیکی بازی بر گرفته از همان موتور گرافیکی بازی MAG می‌باشد، البته با کمی ارتقاء و اضافاتی که به آن انجام شده است. قدرت تخریب پذیری بخشی از پیشرفت‌هایست که در این نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی انجام گرفته و شما با اسلحه‌های مختلف می‌توانید قسمت‌هایی از اجزای محیط را تخریب کنید. به طور مثال اگر پشت یک ستون بتونی سنگر گرفته‌باشید، دشمنان شما می‌توانند با شلیک تیر و یا پرتاب یک نارنجک به بخش‌هایی از این ستون صدمه بزنند. آن چیزی که از تریلرها می‌توان فهمید، ظاهراً بر روی حرکات نظامیان و سربازان نیز در این بازی به خوبی کار شده است، گویی که نظامیان در دنیای واقعی در حال انجام عملیات می‌باشند؛ سربازان خسته با راه رفتن آهسته به کار خود ادامه می‌دهند و تفنگ خود را بر بدنشان تکیه می‌دهند و سربازان تازه نفس نیز به شکلی دیگر. البته با تمام این حرف‌ها شاید در این بازی با گرافیکی قابل رقابت با دیگر عناوین بزرگ انحصاری PS3 طرف نباشیم اما به نظر می‌رسد این بازی از نظر گیم پلی حرف‌های زیادی برای گرفتن داشته باشد و در هر حال در این بازی‌ها، یک گیم پلی عالی بهتر از یک گرافیک چشم نواز است.

در تاریخ 4 مارچ 2010 توسط جرمی دانهارم (Jeremy Dunham) مدیر تبلیغاتی کمپانی Zipper Interactive اعلام شد که این بازی در پاییز 2010 منتشر خواهد شد و یک ماه بعد در تاریخ 5 مارچ 2010 از شبکه Spike TV و Game Trailers TV تریلر‌هایی از این بازی منتشر شد و در نمایشگاه E3 2010 دمویی از این بازی ارائه شد که بازدیدگنندگان می‌توانستند با استفاده از کنترلر Move و کنترل Dual Shock 3 این بازی را انجام دهند ولی مدتی بعد این بازی تاخیر خورد و به سال 2011 موکول شد. حال باید دید آیا کولن گری با 4 یار خود می‌تواند از پس شورشیان بر آید و افتخاری دیگر را برای خود و هم تیمی‌هایش به ارمغان آورد یا خیر؟!

نوشته شده توسط محمد صادق تواضعی :

 لینک :

http://www.gamersland.ir/article-275.html

http://www.gamersland.ir/articlenav-275-page-2.html