مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

هلوکاست و بازی رایانه ای
ساعت ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۱۱/۱٤  

 این بازی، جریان یک یهودی است که تلاش می‌کند از اردوگاه آشویتس فرار کند و در این مسیر تعدادی از ماموران نازی‌ها را می‌کشد. این بازی با واکنش های متفاوت و اعتراض هایی ازسوی یهودیان سرزمین های اشغالی مواجه شده است.


  به گزارش خبرنگار مشرق، یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی در دفاع از افسانه ی هلوکاست، به "دیپلماسی گیم" روی آورده اند. بازی "شورش سوندر کماندو" که توسط ماکسیم جنیس ساخته شده است، در پس زمینه روایی اردوگاه آشویتس و جریان افسانه ای هلوکاست شکل می گیرد. و محور سناریو بازی، یک یهودی است که تلاش می‌کند از اردوگاه آشویتس فرار کند و در این مسیر بعضی از نازی‌ها را می‌کشد. این بازی اگر چه دفاع از هلوکاست را در ورای خود گنجانده است. اما با اعتراض هایی از سوی انجمن های یهودیان سرزمین های اشغالی مواجه شده است.


• بازی ویدئویی شورش "سوندر کماندو" (Sonderkommando)
یک اسرائیلی به عنوان قهرمان اول تیراندازی در یک داستان انتقامی و خونین در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها حضور می‌یاید. این بازی، بازیکنان را در نقش یک زندانی در اردوگاه مرگ آشویتس در یک فضای قتل و عام و کشتار قرار می‌دهد.
شورش سوندر کماندو بر اساس شورش واقعی در آشویتس در اکتبر 1914 طراحی شده است که در آن، بعضی از رفتارهای خشن نازی‌ها به تصویر کشیده می‌شود و بر اساس بازی تیراندازی کلاسیک "ولفنشتاین تری دی" (Wolfenstein 3D) ساخته شده است. حادثه واقعی در آشویتس منجر به مرگ تنها سه سرباز آلمانی و قتل عام 451 سوندر کماندو شد.
سوندر کماندو یک واحد ویژه از اولین یهودیانی بودند که در بازداشتگاه اسیران یهودی کار می‌کردند و این حادثه به فرایند قتل عام در طول هولوکاست کمک کرد.
در نسخه بازی ویدیویی شورش سوندر کماندو، شخصیت‌ها و زندانیان آشویتس توسط سربازان نازی تار و مار شده‌اند.
از نظر گرافیکی چند تم مشخص در آن وجود دارد که توسط نویسندگان و سازندگان آن ایجاد شده است. از جمله کوره‌هایی که در آن آدم می‌سوزانند، بلوک 11، اتاق‌های گاز، اتاق اعدام، اتاق بازجویی و اتاق شکنجه که گرافیک آن‌ها بر اساس تصاویر واقعی از سایت‌ها طراحی شده است.
سازنده این بازی داستان خشونت و انتقام از نازی‌ها را بسیار واقع گرایانه، چالش انگیز و دقیق شرح می‌دهد. این بازی یک بخش از یک بازی سه گانه است که بخش‌های دیگر آن، Sonder 2 ، قیام ورشو و Sonder 3 است که در حال تولید هستند.


• بازی ویدئویی هلوکاست عقب نشینی کرد
اعتراض رسمی سازمان‌های یهودی موجب شد ماکسیم جنیس از شورش سوندر کماندو صرف‌نظر کند زیرا از نظر این سازمان‌ها این بازی فرار یهودی‌ها از اردوگاه و کشتن سربازان نازی را به تصویر می‌کشد.
ماکسیم جنیس (Maxim Genis) در ادامه اعتراض به استفاده از هولوکاست به عنوان پس زمینه این بازی، تصمیم گرفت از این بازی ویدئویی صرف‌نظر کند.

نام این بازی ویدئویی، شورش سوندر کماندو است و اجرای آن در طول یک شورش خشن توسط زندانی‌ها در اردوگاه‌های مرگ آشویتس، توسط یک سازنده بازی‌های ویدئویی اسرائیلی که در آن شورش واقعی اکتبر 1914 در آشویتس را به عنوان پس زمینه بازی به کار برده است، ساخته شده است.

جنیس سازنده بازی به یدیعوت آحارونوت گفت: "من آن را به گونه‌ای طراحی کردم که مردم بتوانند بازی کنند و هیج برنامه‌ریزی قبلی در آن وجود ندارد. از نظر من، بازی هیج نوع بیانیه و اظهارنظر خاصی در خود ندارد؛ این بازی فقط برای لذت بردن از چالش و برای مبارزه طراحی شده است. به نظر من این یک نوع هنر است اما متاسفانه همه آن را درک نمی‌کنند."
وی که در اسراییل زندگی می کند می‌گوید که موضوع هولوکاست را از پدرش آموخته است، کسی که بستگانش در هولوکاست به قتل رسیده‌اند. اما طبق ادعای جنیس، این مساله هیج تاثیری در بازی نداشته است.

اما جنیس طی اظهارات دیگری می‌گوید بر روی بازی حدود چهار سال کار کرده است. بعضی از مردم از من حمایت کردند و گفتند که یادگیری درباره هولوکاست از طریق بازی ممکن است اما بازی نمی‌تواند اتفاقات تاریخی را کامل بیان کند.
او می‌گوید بازی جریان یک یهودی است که تلاش می‌کند از کمپ فرار کند و در این مسیر بعضی از نازی‌ها را می‌کشد. بنابراین همان‌طور که او می‌تواند فرار کند، همان‌طور نیز می‌تواند بکشد. این چیز بدی نیست، اما در اصل هدف فرار کردن است نه کشتن نازی‌ها. شما یهودی‌ها را فقط در مراحل دشوار بازی می‌توانید بکشید.


• مخوف و نامناسب
قبل از اینکه سازندگان بازی تصمیم به تجدیدنظر در بازی بگیرند، اتحادیه ضدافترا-یک گروه مدافع یهودیان که هدفش جلوگیری از افترا به یهودیان است- در یک مصاحبه با "کوتاکو" یک وبلاگ بازی‌های ویدئویی، این بازی را مخوف و نامناسب نامید.

این گروه اذعان داشتند که هولوکاست نباید در محدوده بازی‌های ویدئویی باشد و از این چارچوب باید خارج شود و ابراز امیدواری کردند که سازندگان بازی در برنامه خود تجدیدنظر کنند و آن را رها کنند.

سازندگان بازی از موتور اصلی ولفنشتاین تری دی، برای این بازی استفاده کردند، این مسئله نشان می‌دهد که برای این بازی بودجه کمی صرف شده است. ولفنشتاین تری دی در سال 1992 منتشر شد و به عنوان اولین نوع بازی‌های تیراندازی محبوبیت یافت. ولفنشتاین تری دی بازیکنان را در نقش یک قهرمان قرار داد، تا جایی که ممکن است بسیاری از نازی‌ها را و نهایتا هیتلر را بکشند.

سخنگوی اتحادیه ضدافترا گفت: "این بازی ویدئوییِ مبتدیانه، یک نمایش تهاجمی و اهانت‌آمیز از هولوکاست است. گرافیک‌های آن کاملا بیخودی، مخوف و غیر ضروری است. این بازی یک تلاش بیهوده برای نمایش مقاومت یهودی‌ها در طول این دوره دردناک است که هرگز نباید بی‌اهمیت شمرده شود."

http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=23852