مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

نقد و بررسی بازی Fallout: New Vegas
ساعت ٦:۳۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٩/۱٢/۱٠  

نقد و بررسی بازی  Fallout: New Vegas

آماده شوید تا پا به ژرفای دنیای بی رحم و آخرالزمانی New Vegas پس از نابودی حیات برروی زمین توسط انفجاز بمب های هسته ای بگذارید، محلی که توسط کمپانی Vault-Tec، اولین انتخاب امریکا برای شبیه سازی دنیای پس از انفجار هسته ای برای شما به ارمغان آروده شده است.


بازی دنباله فوق العاده ای است و مکانیک بازی بیشتر پیچیده شده است و متاسفانه باگ های بازی هم در مقایسه با بازی مدرن نقش آفرینی فال آوت قبلی بیشتر شده است!

فال آوت: نیووگاس (fallout: new vegas) برای هواداران نگارش های پیشین این بازی، ضرباهنگ آشنایی دارد. جهان در این بازی بس عظیم است، پویش هایی که در این بازی به دنبالش به این سو و آن سو می روید، گسترده تر است و آنقدر لذت پنهان دارد که نمی توان بازی را بدون پشت سر گذاشتن چند پویش بیشتر پشت سر گذاشت؛ هرچند با گذشت زمان، ثابت بودن ایرادها تقریبا تمام لذت های آن را تحت پوشش خود قرار می دهند.

تا آنجا که حافظه یاری می کند، این بازی ماجراجویی نقش آفرینی یکی از بهترین و در عین حال آزاردهنده ترین بازی های نقش آفرینی است که تاکنون ساخته شده. نباید بگذارید که باگ های بازی شما را از آن دور کند. فضای پساآخرالزمانی نیووگاس آنقدر وسیع و کشف شدنی است که می توان از کنار مسایل فنی موجود در آن گذشت.
آخرین سفر به این فضای عظیم آمریکای نابود شده، بسیاری از عناصر قبلی بازی را در خود دارد، اما داستانش به آن قدرت نیست. نبردهای وسیع بازی کمتر حماسی هستند و غافلگیری هایی که در بازی رخ می دهد، در مقایسه با بازی فال آوت3 چیزهای عجیب و غریبی نیستند. با وجود این، قصه اصلی اسکلت محکمی ایجاد می کند که می توان به سادگی به بازی معتاد شد تا آن را تمام کرد.

بیشتر پویش های بازی طولانی هستند و دیالوگ های بازی فوق العاده است و صداگذاری روی کاراکترها به بهترین نحو ممکن انجام شده است و حس اشتیاق برای بیشتر شناختن کاراکترهای بازی را تقویت می کند، ضمن آن که ممکن است بیندیشید چه بلایی سر این شخصیت ها خواهد آمد و سرنوشت آنها چه خواهد شد؟
جمعیت عظیمی از غول ها که در آسمانند، به اندازه کافی تشویش زا هستند. در کافه ها اگر خوب با کارت ها بازی کنید، می توانید منوی عجیب و غریب پیش فرض آن کافه را آنطور که می خواهید تغییر بدهید. در آغاز غیبت همسر یکی از اهالی شهر را پیگیری می کنید و دو عاشق را به همدیگر می رسانید.

در انجام یکی از مراحل بازی، روباتی با مهارت های خاص و نامی عجیب و غریب خدمتی را به شما پیشنهاد می دهد که تا به حال هیچ کدام از کاراکترهای بازی در طول تاریخ این پیشنهاد را به شما نداده اند. یا شاعری در یک محل عجیب و غریب از شما درخواست می کند تا در آوردن قافیه به او کمک کنید. همانند فال آوت3، بهترین رویدادهای بازی در سناریوی اصلی رخ نمی دهد و این اتفاقات فرعی است که شما را به بازی می چسباند.
هر چند که انتظارات برای داستان این بازی بالاست و شاید در آن حد انتظارات را برآورده نکرده، اما هر چه بیشتر در بازی پیش بروید، داستان بازی جذاب تر می شود و تعداد راه هایی که برای پیشروی در بازی وجود دارد، به سوی بی نهایت میل می کند و این فوق العاده است.

در طول بازی هر انتخابی انجام دهید، به تجربه دراماتیک متفاوتی بدل می شود که احتمالا نسبت به بازی دوستانتان متفاوت خواهد بود. این موضوع نه تنها در مورد خط اصلی بازی، بلکه در مورد پویش های فرعی نیز صادق است. این که چطور بتوانید یک وظیفه را انجام دهید، کاملا به خودتان مرتبط است. احتمالا کاری خواهید کرد که روبات های محافظ موزه را از بین ببرید یا شاید هم کارت هویتی بدزدید و در کنار آنها بدون این که جنگی به راه بیندازید، کار خود را انجام دهید. می توانید مواد را به یک معتاد برسانید، اما اگر چرب زبان باشید، می شود کاری کرد که وی مصرف مواد خود را کم و در نهایت آن را ترک کند! ممکن است شما را به شکار بفرستند و اگر توانایی فنی تان بالا باشد، می توانید کار دیگری دریافت کنید و از انجام این کار سرباز بزنید.

هر چند که تعدادی پرونده وجود دارد که در بازی مجبورید آنها را انجام دهید و اگر به دنبال پایانی صلح آمیز برای بازی باشید، شاید این مراحل کمی شوک آور باشند. گاهی اوقات پویش ها خوب طراحی نشده اند و جستجو به دنبال یک کلید در گنجه ای قدیمی می تواند به دردسر بزرگی بدل شود.

متاسفانه فال آوت: نیووگاس، از نظر فنی قادر به پشتیبانی چنین دیدگاه هایی نیست. این بازی خیلی ساده می تواند اعصاب شما را خرد کند. نمی توان به هیچ یک از بخش های بازی اشاره کرد و صحبتی از باگ در آن به میان نیاورد. ممکن است کاراکتر شما دیالوگی برقرار نکند و مجبور شوید مدام برای این اتفاقات بازی را از نو بارگذاری کنید. دیالوگ ها گاهی اوقات تکراری می شوند و گفتگوهایی که انجام می شود، خبر از اتفاقاتی می دهند که هیچ گاه رخ نداده است و در بسیاری مواقع دیگر، اتفاقاتی رخ می دهند که با ذهن شما بازی می کند.

محلی ها به محض این که کسی را با تفنگ ببینند، می ترسند و فرار می کنند و پس از مدتی برمی گردند و کار خود را انجام می دهند. حتی اگر اعتبار طلایی هم داشته باشید و لباستان هم معمولی باشد، دلال و فروشنده ممکن است به شما حمله کنند.
در هر دو کنسول پلی استیشن3 و اکس باکس، بازی ممکن است کرش کند و باید دوباره از اول مرحله بازی را آغاز کنید؛ ضمن آن که هر چه بیشتر بازی کنید، سرعت بازی (فریم ریت) در اکس باکس360 کمتر می شود و تصویر بیشتر می لرزد و حتی در پلی استیشن3 با مکث های عجیبی مواجه خواهید شد. هر قدر که گروه داستان نویسی و شخصیت پردازی بازی خوبی ساخته اند، تیم فنی کار خود را درست انجام نداده و بازی از نظر فنی یک مشکل به شمار می آید.

در نیووگاس می توان به رادیو گوش داد و هرچه بازی بیشتر پیش می رود، شنیدن آهنگ های انتخابی اندک آن تکراری می شود. موسیقی متن این بازی البته نسبت به فال آوت3 بهتر شده است هر چند که بخش های سمفونیک این بازی بیشتر به بازی های فانتزی شبیه است تا یک بازی علمی - تخیلی پساآخرالزمانی. البته افکت های صوتی به خصوص صداگذاری هنگام نبرد این بازی خوب روی فضای بازی تاثیر می گذارند. صدای شلیک دولول ها فوق العاده است و همین ها باعث می شود علاقه به تفنگ دست گرفتن بیشتر شود. جلوه های صوتی دیگر همچون صدایی که هنگام به پایان رسانیدن یک پویش پخش می شود نیز به همین اندازه جذاب هستند. فال آوت جدید پر از داستان های کشف نشده و لذت های پنهانی است و صرف نظر از مشکلات فنی ای که هنگام بازی ممکن است به وجود بیاید، همراهی با کاراکتر در طول داستان بسیار لذت بخش است و می تواند حتی مشورت شما با دوستانتان را در مورد شیوه پیشبرد داستان خودتان به دنبال داشته باشد.در بازی با افراد و گروه های متعددی روبرو خواهید شد که هر یک به نوعی تلاش در سلطه بر این بیابان خشک را دارند، البته این تصمیم شماست که چه کسی را به عنوان همراه خود و چه کسی را به عنوان دشمن خود برگزینید!

http://gamenews.ir/component/gamesbox/games/review/fallout-new-vegas.html