مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

افشای همکاری گوگل، صدای آمریکا و نیوزنایف در آشوب‌های انتخابات ایران
ساعت ٥:٥٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٩/۱٢/۱۱  

هیئت مدیران خبررسانی آمریکا که هیلاری کلینتون نیز عضو آن است، در گزارش مالی سال 2011 خود از همکاری شرکت نیوزنایف، صدای آمریکا و سایت گوگل درباره آشوب‌های پس از انتخابات ایران پرده برداشت. 


به گزارش گرداب، شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، در بودجه مالی سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 میلیون و 778 هزار دلار درخواست کرده است.

فصل سوم این گزارش به عملیات‌های خبررسانی بین‌المللی آمریکا اختصاص دارد که به تشریح مباحث مربوط به هدایت این سازمان، صدای آمریکا، دفتر خبررسانی کوبا، خدمات مهندسی و فنی و مدیریت و پشتیبانی اداره خبر رسانی بین‌المللی (بی‌بی‌جی) پرداخته است. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش در پی می‌آید.

هیئت مدیران خبررسانی مدیریت سه سازمان تحت حمایت مالی دولت آمریکا را نیز بر عهده دارد که عبارتند از: رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه. هیئت مدیران این سازمان از نه عضو تشکیل شده. هشت نفر از این افراد از سوی رئیس‌جمهور و با مشورت و تأیید مجلس سنا انتخاب می‌گردند. عضو نهم این هیئت نیز وزیر امور خارجه است.

هیئت مدیران خبررسانی بر برنامه‌ریزی استراتژیک و انجام برنامه‌های تحقیقاتی یکپارچه در حوزه مخاطبین برای نهادهای خبررسانی، نظارت می‌کند و باید با توجه به محیط رسانه‌ای پیچیده‌ای که عمل خبررسانی در آن انجام می‌گیرد، تحقیقات منظم و سروقتی انجام دهد تا بازارهای هدف شناسایی و تشریح شوند. 

هیئت مدیران خبررسانی، اداره خبررسانی بین‌المللی "صدای آمریکا"
صدای آمریکا فعالیت خود را در سال 1942 و با پخش برنامه‌های موج کوتاه رادیویی برای مردم آلمان آغاز نمود. از آن زمان تاکنون، صدای آمریکا به عنوان یک سازمان چندرسانه‌ای مطرح گشته که در هر هفته در حدود 1500 ساعت برنامه با کیفیت بالا به 45 زبان دنیا پخش می‌کند و از طریق پلت‌فرم‌های رسانه‌ای مختلف - رادیو، تلویزیون، اینترنت یا رسانه‌های جدیدتر - به 125 میلیون مخاطب در سراسر جهان دسترسی دارد.

اگرچه صدای آمریکا سعی دارد از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پلت‌فرم‌های انتقال اطلاعات استفاده نموده و دسترسی به مخاطبین حیاتی و مهم را در اقصی‌نقاط جهان تضمین نماید، اما تحقیقات انجام گرفته حاکی از این واقعیت هستند که بخش اعظمی از مخاطبین صدای آمریکا هنوز از رسانه‌های سنتی - رادیو و تلویزیون - استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، صدای آمریکا پوشش تلویزیونی خود را توسعه داده است تا در بازارهای مهم توان رقابتی خود را حفظ کند. هشت سال پیش، برنامه‌های تلویزیونی صدای آمریکا به 12 زبان پخش می‌شدند. امروزه برنامه‌های تلویزیونی این سازمان به 25 زبان بوده و هر هفته به بیش از 56 میلیون نفر در سراسر دنیا پخش می‌شوند.

تلویزیون و رادیو نمی‌توانند به همه دسترسی داشته باشند،‌ این امر در مورد جوانان که از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند صادق‌تر است. از این‌رو صدای آمریکا استفاده از پلت‌فرم‌های اینترنتی و دیجیتالی مربوطه را افزایش داده است. 

استراتژی چند رسانه‌ای صدای آمریکا تاکنون موفق بوده است. شرکت تحقیقاتی بین‌المللی "نیوزنایف" وب‌سایت صدای آمریکا را در میان 10 درصد برتر وب‌سایت‌های جهان در سال 2009 و نیز در رده ششم از نظر درصد مجموع گزارش‌هایی که در صفحه اخبار گوگل ظاهر می‌شوند، قرار داد. شرکت نیوزنایف، وب‌سایت صدای آمریکا را به عنوان چهارمین منبع صفحه اخبار گوگل در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن 2009 معرفی نمود.

تمام برنامه‌های صدای آمریکا منطبق با منشور صدای آمریکا هستند که این سازمان را ملزم می‌کند در مورد آمریکا، نهادهای آن و خط ‌‌مشی‌های خارجی و داخلی این کشور به مخاطبان آگاهی رساند.

امروزه، صدای آمریکا تبدیل به یک سازمان خبررسانی بین‌المللی منعطف و شایسته شده است. صدای آمریکا، در عرض چند ساعت پس از بروز زلزله ژانویه 2010، شروع به پخش برنامه‌ در مورد این رویداد نمود.

صدای آمریکا در واکنش به رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن 2009، برنامه‌های تلویزیونی بخش فارسی را به 8 ساعت افزایش داد.

صدای آمریکا در سال‌های اخیر برنامه‌های سرویس‌های سومالی، کنیا، برمه، پاکستان، افغانستان،‌ ونزوئلا و گرجستان را افزایش داده است. این سازمان برنامه‌های پخش شده برای ایران،‌ عراق، افغانستان، کره شمالی، چین، اندونزی و روسیه را نیز تقویت نموده است.

رویدادهای مهم و دستاوردهای سال مالی 2009 و سال مالی 2010:

پوشش خبری بحران‌های انتخاباتی ایران
"شبکه خبر فارسی صدای آمریکا" (PNN) به طور هفتگی دارای 29.9 درصد مخاطب در ایران است، یعنی در حدود 13.6 میلیون نفر از افراد بالغ در این کشور جزء مخاطبین هفتگی این شبکه محسوب می‌شوند. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا تنها پلت‌فرم تلویزیونی است که دولت آمریکا از طریق آن و با پخش اخبار و اطلاعات متوازن می‌تواند با مردم ایران ارتباط برقرار کند.

نتایج تحقیقات اخیر نشان دادند که میلیون‌ها ایرانی برای کسب اطلاعات در مورد انتخابات اخیر ایران به یک یا چند برنامه پخش شده از صدای آمریکا روی آوردند. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبین در آن دوره پر هرج و مرج و متلاطم، زمان برنامه‌های خود را افزایش داد. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا در بخش تلویزیون یک برنامه خبری یک ساعته صبحگاهی به برنامه‌های موجود هفت‌ ساعته خود افزود. شبکه همچنین یک گزارش یک ساعته ویژه به ابتدای برنامه‌های عصرگاهی اضافه کرد.

علاوه بر این، شبکه خبر فارسی صدای آمریکا فعالیت‌های اینترنتی خود را نیز افزایش داد و یک فید توییتری با نام "صدای آمریکا: ایران" به صفحات فعال وبلاگ‌های فارسی صدای آمریکا، فیس‌بوک، یوتیوب و نیز وب‌سایت اصلی شبکه خبر فارسی صدای آمریکا افزود. در ماه ژوئن حجم ترافیک وب‌سایت فارسی صدای آمریکا از داخل ایران نسبت به ماه قبل افزایش 500 درصدی را نشان داد. علی‌رغم تلاش‌های دولت ایران برای مسدود کردن اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، بازخورد برنامه‌ها در میان مخاطبین نشان می‌دهد که دولت در انسداد برنامه‌های صدای آمریکا کاملا موفق عمل نکرده است.

"شهروند گزارشگران" ایران هر روز در حدود 300 فیلم ویدئویی و هزاران عکس، ایمیل و تماس تلفنی برای صدای آمریکا ارسال می‌کردند. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا تصاویر مربوط به تیراندازی مرگبار به سوی ندا، زن جوانی که در جریان تظاهرات کشته شد، را پخش نمود. در پیامی که مشابه فراوانی در میان پیام‌های ارسالی به صدای آمریکا دارد یکی از بینندگان می‌گفت: «من و خانواده‌ام برای با خبر شدن از آنچه در کشور رخ می‌دهد به شما نیازمندیم. این امر بسیار مهم است و ما بدون حضور شما نمی‌دانیم که چه اتفاقاتی می‌افتند.»

در ژانویه 2010،‌ شبکه خبر فارسی صدای آمریکا یک کاربری جدید برای گوشی‌های آیفون و اندروید ارائه نمود که به کاربران اجازه می‌دهد تنها با یک کلیک لینک‌ها را از طریق فیس‌بوک، توییتر و ایمیل به صدای آمریکا ارسال کنند.

بازگویی داستان آمریکا
منشور صدای آمریکا این سازمان را ملزم به پخش اخبار و اطلاعاتی می‌کند که سیاست‌های آمریکا را بازنمایی کنند. بهترین مثال در مورد انجام این وظیفه از سوی صدای آمریکا می‌تواند پوشش خبری گسترده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2008 باشد. در سطح جهان علاقه زیادی نسبت بدین انتخابات وجود داشت و بخش مرکزی خبر و نیز سرویس‌های زبان‌های خارجی در تمام دوره انتخابات گزارشگرانی به سراسر آمریکا ارسال کرده بودند. علاوه بر این، گزارشگران صدای آمریکا در گردهمایی‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها شرکت می‌نمودند و برای تهیه گزارش در مورد دیدگاه‌ها و واکنش به نامزدها، فرایند انتخاباتی و نتایج آن به کشورهای خارجی سفر می‌کردند.

اهداف اجرایی سال مالی 2011
صدای آمریکا سعی دارد دسترسی به مخاطب در تمام پلت‌فرم‌ها (رادیو، تلویزیون و اینترنت) را افزایش داده و کیفیت و همچنین اعتبار بالای خود را حفظ کند.

http://www.gerdab.ir/fa/news/3465