مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

جنگ دیجیتال در گیم نت ها
ساعت ٩:۳۱ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳۸٩/۱٢/۱٤  

جنگ دیجیتال در گیم نت ها

گسترش روزافزون بازى هاى رایانه اى در میان مردم دنیا و بویژه قشر نوجوان و جوان امروزه به حدى است که کاربرد آن از ابزارى صرف براى سرگرمى فراتر رفته و به عنوان یکى از مهم ترین ابزار قدرت ها براى تسخیر فرهنگى تبدیل شده که به همین نسبت توجه ویژه مسئولان فرهنگى کشور را مى طلبد.


در حال حاضر با گسترش فناورى دیجیتال، بسیارى از نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا زمان زیادى از اوقات فراغت خود را در منزل و یا گیم نت ها براى بازى هاى رایانه اى و ویدیویى صرف مى کنند به طورى که این بازى ها گاه اصلى ترین روش پر کردن اوقات فراغت آنها به شمار مى رود.

توانایى ها و ویژگى هاى منحصر به فرد بازى هاى رایانه اى در جذب مخاطب موجب شده این بازى ها در میان قشر بزرگسال نیز طرفدارانى داشته باشد و به این ترتیب تأثیرگذارى بر روح و روان مخاطبان بسیارى را مورد هدف قرار مى دهد.


تعاملى بودن بازى هاى رایانه اى (برخلاف فیلم سینمایى)، سناریوهاى چندگانه، نقش آفرینى مستقیم بازیکن، انتقال پیام در قالب عناصر متحرک بصرى از عوامل منحصر به فرد جذابیت و تأثیرگذارى بازى هاى رایانه اى است به گونه اى که در چند سال اخیر روند صنعت نوظهور بازى هاى رایانه اى گوى سبقت را از سینما ربوده و به یکى از مهم ترین ابزارها براى فرهنگ سازى تبدیل شده است.

غرب و قدرت هاى بزرگ نیز از این ابزار براى تسلط فرهنگى بر ملل مختلف و حتى پیشبرد اهداف سیاسى خود و موجه نشان دادن آنها استفاده مى کنند.


طراحان غربى با استفاده از طرح هاى ویژه و پیاده کردن سناریوهاى تبلیغاتى در قالب این نرم افزارها که آنها را مى توان در چارچوب عملیات روانى قلمداد کرد، سعى مى کنند تا با تأثیرگذارى بر افکار، احساسات و تمایلات مخاطبان به اهداف خود دست یابند و محاصره فرهنگى سایر کشورها را امرى انسان دوستانه و در راستاى صلح و دموکراسى در سطح جهان نشان دهند.

آنها به این ترتیب خود را نماد خیر مطلق و هر فرد و گروه و دولتى را که مخالف سیاست هاى آنها باشد، محور شرارت در دنیا معرفى مى کنند.


از سویى عناصر فرهنگى موجود در برخى از این بازى ها کاملاً در تضاد با ارزش هاى فرهنگى دیگر کشورها قرار دارد و مخاطبان خود را ناخودآگاه به سوى خود مى کشاند.

مهدى صرامى، معاون مرکز توسعه فناورى اطلاعات و رسانه هاى دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى معتقد است: وضعیت کشور از نظر تولید نرم افزارهاى چندرسانه اى و بازى هاى رایانه اى به سرعت در حال توسعه است و این رشد در مقایسه با سال گذشته کاملاً محسوس و قابل ارزیابى است. در دومین جشنواره ملى رسانه هاى دیجیتال که آبان ماه جارى برگزار شد، رشد صد درصدى محصولات دیجیتالى را در این بخش شاهد بودیم.

وى با اشاره به این که تعداد بازى هاى رایانه اى در کشور قابل توجه است، مى گوید: بازى هاى رایانه اى کلاس هاى مختلفى دارند و از یک جورچین ساده تا بازى هاى رایانه اى داراى داستان مشخص با سناریو پیچیده را در بر مى گیرند.


بازى رایانه اى تولید داخل در سطحى که بتوان آن را روى لوح فشرده و به صورت جداگانه در بازار عرضه کرد و قابل رقابت با بازى هاى رایانه اى خارجى باشد، ۲۰ عدد است ولى تعداد بازى هاى کوچک رایانه اى تولید داخل بسیار زیاد است و معمولاً چند بازى روى یک لوح فشرده در بازار عرضه مى شود.


صرامى با اشاره به این که میزان بازى هاى رایانه اى تولید شده در داخل درخور ظرفیت هاى کشور در این بخش نیست، مى گوید: با نگاهى به روند رشد تولید بازى هاى رایانه اى، متوجه مى شویم که اکثر این بازى ها ظرف ۴ سال گذشته در کشور تولید شده و به عبارتى مى توان گفت ۹۵ درصد آنها در سه سال قبل به بازار عرضه شده است.

سرعت خوبى در تولید بازى هاى رایانه اى در کشور ایجاد شده ولى با این حال این بخش نیازمند روند سریع ترى است که عزم بخش خصوصى و اصلاح سیاست هاى حمایتى دولت را طلب مى کند.

معاون مرکز توسعه فناورى اطلاعات و رسانه هاى دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با اشاره به سیاست هاى مختلف وزارت ارشاد در زمینه رسانه هاى دیجیتال عنوان مى کند: فرهنگ سازى در خصوص استفاده صحیح از رسانه هاى دیجیتال در بین مردم، حمایت از انبوه محتواى دیجیتالى و متناسب با فضاى گفتمان جمهورى اسلامى ایران و همچنین سیاست شفاف سازى حقوق و مسئولیت ها از جمله اجراى قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار یا همان کپى رایت داخلى از جمله این سیاست ها است.

با راه اندازى مرکز توسعه فناورى اطلاعات و رسانه هاى دیجیتالى در کمتر از ۳ سال گذشته این سیاست در حال پیگیرى است و در حال حاضر شاهد به ثمر نشستن برخى از این سیاست ها هستیم.

بازى هاى رایانه اى تولید داخل در دو سال گذشته با برگزارى بخش بازى هاى رایانه اى در جشنواره رسانه هاى دیجیتال و نرم افزارهاى چندرسانه اى روند تازه اى یافته و با محور قرار دادن عناصر فرهنگى ایرانى و اسلامى به بازارهاى جهانى راه پیدا کرده است.

از جمله بازى هاى رایانه اى که در جشنواره رسانه هاى دیجیتال امسال موفق به کسب آراى داوران شدند و به نظر مى رسد در سطح جهانى نیز مطرح شوند، مى توان به بازى هاى «لطفعلى خان زند»، عصر پهلوانان و داستان هاى تاریخى ایران زمین که در قالبى متنوع و جذاب ارائه شده اشاره کرد.


بازى رایانه اى «مقاومت» که به بیان رشادت هاى حزب الله لبنان مى پردازد و یا بازى «داستان جزیره» که در زمینه توجه و احداث اماکن گردشگرى است از دیگر بازى هاى منتخب جشنواره امسال است.

معاون مرکز توسعه فناورى اطلاعات و رسانه هاى دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مى گوید: برخى بازى هاى رایانه اى که در جشنواره ملى رسانه هاى دیجیتال سال گذشته به عنوان بازى هاى رایانه اى برتر برگزیده شد در کشورهاى مختلف با استقبال مناسبى مواجه بوده و در سطح اروپا و امریکا فروش خوبى داشته است.

تولید کننده بازى رایانه اى لطفعلى خان زند که این بازى را امسال آماده کرده سال گذشته بازى دیگرى را با عنوان «پایان معصومیت» تولید کرد که فروش بسیار خوبى در داخل و خارج از کشور داشته است. این بازى در خارج از کشور با عنوان Quest of Persia عرضه شد.

بازى «نجات بندر» نیز که در سال گذشته به بازار آمد و یا بازى هاى مشابه دیگرى نیز در بازارهاى خارجى مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند. امیدواریم با سرعت پیشرفتى که در این زمینه در کشور ایجاد شده بتوانیم بازى هاى رایانه اى امسال را که در جشنواره رسانه هاى دیجیتال شرکت کردند و مورد ارزیابى کیفى قرار گرفتند به خارج از کشور صادر کرده و خود را در سطح بازار دنیا مطرح سازیم.

در حال حاضر طیف وسیعى از بازى هاى رایانه اى خارجى در فروشگاه هاى کشور عرضه مى شود که تناسبى با فرهنگ و مسائل اخلاقى و مذهبى مردم ما ندارد و بدون مجوز تکثیر و توزیع و در اختیار متقاضیان قرار مى گیرد. این درحالى است که برخورد سلبى و قانونى با متخلفان صورت نمى گیرد و توزیع کنندگان، آشکارا در سطح شهر این بازى ها را در معرض دید عموم به فروش مى رسانند.

معاون مرکز توسعه فناورى اطلاعات و رسانه هاى دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در مورد برخورد با توزیع کنندگان بازى هاى رایانه اى داراى عناصر فرهنگى غربى عنوان مى کند: نظارت بر بازى هاى رایانه اى در حال ساماندهى است و برنامه مشخصى براى آن تدوین شده است.

صرامى ادامه مى دهد: با همکارى خوبى که نیروى انتظامى به عمل آورده و در آینده در سطوح قضایى هم شاهد آن خواهیم بود، تکثیر کنندگان حق تکثیر و توزیع نرم افزارهاى فاقد شناسنامه را نخواهند داشت.

صرامى با اشاره به این که نظارت بر تکثیر بازى هاى رایانه اى مبتنى بر روش فناورى اطلاعات است، مى گوید: از این طریق نظارت بهترى اعمال مى شود و بر روى نرم افزارهایى که از طریق قانونى تکثیر مى شوند، هولوگرام زده خواهد شد.

هولوگرام مشخص کننده نوع محصول و شرکت تولید کننده است و جعل آن تقریباً امکانپذیر نیست و هم این که کد رهگیرى مشخصى دارد و با سامانه پیامک به شماره اى که اعلام خواهد شد قابل پیگیرى است و در هر لحظه اصالت هولوگرام و محصول مورد نظر قابل استعلام و احراز مجوز است.

وى در پایان عنوان مى کند: همچنین با حمایت هایى که از تولید کنندگان، تکثیر کنندگان، ناشرین و عرضه کنندگان مربوط به نرم افزارهاى داراى شناسنامه و ثبت شده صورت مى گیرد، عملاً هزینه تمام شده این محصولات پائین مى آید و بستر رقابت با محصولات خارجى فراهم خواهد شد.

  
 ● نویسنده: صادق - دهقان 

● منبع: روزنامه - ایران - تاریخ شمسی نشر 24/10/1387
 

http://bashgah.net/pages-29095.html