مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

چه کسی خانه را آتش زد؟
ساعت ٦:٢٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٠/۱/۳۱  

روز به روز بر تعداد بازی های FPS، به خصوص در سبک نظامی افزوده می شود. فروش خیره کننده Call of Duty هر ناشری را ترقیب می کند تا بازی ای در این سبک بسازد و پولی به جیب بزند. اما در میان این عناوین چه تعداد از آن ها موفق می شوند از دیگر بازی ها و یا Call of Duty متفاوت تر یا بهتر باشند؟ کمپانی THQ به تازگی جدیدترین بازی خود یعنی Homefront را آماده عرضه کرده است. بازی ای که از لحاظ پیش فروش خیلی خوب عمل کرده و اعتقاد دارد Homefront می تواند به یک سری بازی پول ساز برای آن ها تبدیل شود.


داستان
داستان Homefront بسیار غنی و تأمل برانگیز است. در این بازی داستانی را مشاهده می کنیم که شاید در نگاه اول سوژه ای تکراری داشته باشد، ولی عمق بالایی در آن وجود دارد. داستان را جان میلیوس (John Milius) نوشته و در کارنامه خود Apocalypse Now و Red Dawn را دارد که هر کدام از آثار بزرگ تاریخ سینما هستند. Homefront روایت گر داستانی تخیلی در آینده ای نه چندان دور است. در سال 2012 رئیس جمهور کره شمالی کیم جونگ-ایل (Kim Jong-il) می میرد و سال بعد پسر او کیم جونگ-اون (Kim Jong-un) رئیس جمهور می شود. پس از یک دوره سخت اقتصادی برای آمریکا، این کشور از نظر دفاعی ضعیف می شود و کره شمالی با اتحاد با ژاپن، چین و کشورهای دیگر در آسیای شرقی به آمریکا حمله می کنند و تمام مردم بی گناه آنجا را می کشند. شما در بازی در نقش یک خلبان هستید که توسط نیروهای کره شمالی دستگیر می شوید. در میان راه، گروهی شما را نجات می دهند و متوجه می شوید که مردم معمولی آمریکا حذبی به نام مقاومت (Resistance) تشکیل داده اند تا در مقابل کره ای ها بجنگند.

داستان Homefront تحت نظر CIA و یکی از مأموران این سازمان یعنی آقای تاءِ کیم (Tae Kim) نوشته شده است. در حقیقت اصل داستان، این موضوع را به میان می آورد که آسیای شرقی و خاورمیانه در حقیقت دشمنان اصلی کره زمین هستند و اگر جلوی آن ها گرفته نشود، فاجعه ای مثل داستان Homefront رخ خواهد داد. در این بازی ما آسیای شرقی را می بینیم که در بطن یکی از منفورترین و قوی ترین کشورهای جهان به آمریکا حمله نظامی می کنند. از آن طرف، خاورمیانه با بالا بردن سرسام آور قیمت نفت و تحریم های صادراتی حمله ای اقتصادی به آمریکا می کند. در Homefront بارها و بارها کودکان و زنان بی گناه را می بینید که به صورت کاملاً نمادین توسط سربازان کره شمالی کشته می شوند.

 این بازی در حقیقت سعی دارد جامعه غرب، به خصوص جوانان آمریکایی را با نشان دادن این صحنه ها و برانگیختن حس وطن پرستی آن ها ضد شرق قرار دهد. Homefront را می توان یک ایدئولوژی و یک تلقین دانست که سعی دارد هدفی بیش از هدف معمولی یک بازی را پیش ببرد. در سال های گذشته بازی های نظامی در این امر پیشتازی کرده اند، ولی هیچ یک به اندازه Homefront حرف خود را رک و پوست کنده نزده اند.

 

گرافیک
بازی با موتور UE3 ساخته شده و نقاط ضعف و قوت خود را دارد. استفاده از رنگ های گوناگون و شاد بسیار زیبا جلوه می کند و محیط ها پر از وسایل و اشیائی که از نظر هنری بازی را بسیار غنی جلوه می دهند، است. مکان های بازی بسیار بزرگ هستند، ولی حیف که Kaos نمی گذارد از این فضاها استفاده کنیم و شما خود را خیلی محدود حس می کنید. اگر در محیط بچرخید، مشاهده می کنید که محیط هایی که به آن ها دسترسی ندارید، خیلی با جزئیات ساخته شده اند، ولی شما باید فقط یک مسیر خطی را پیش بروید که حتی در بعضی مواقع به دلیل جلو نیامدن هم تیمی هایتان، مکان های روبرو باز نیستند و تا آن ها با شما همراه نشوند، نمی توانید پیش بروید. بافت ها بین خوب و ضعیف دسته بندی می شوند، ولی خوشبختانه به دلیل اشیاء فراوان، زیاد به چشم نمی آیند، ولی متأسفانه بافت های بسیار بی کیفیت هم دیده می شوند. سایه زنی بد نیست، ولی با لبه های بسیار ناصاف هم روبرو هستیم. فریم بازی در مواقع انفجار بسیار افت می کند و ما با لبه های ناصاف و یا دیر لود شدن دور دست (به خصوص درخت ها) روبرو هستیم. جلوه های آتش خوب نیستند، ولی Draw to Distance خوب کار شده است. انیمیشن های بازی هم در مقابل Call of Duty هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

 

موسیقی/صداگذاری
صداگذاری خیلی خوب است و به خوبی در القاء فضای غم انگیز و جنگ زده آمریکا کمک می کنند. صدای جیغ زن ها و شیون کودکان، وحشتی که کره شمالی آفریده را نشان می دهند. صدای اسلحه ها هم خوب است و صداگذاران شخصیت ها هم کار خود را به خوبی انجام داده اند (هر چند بازی شخصیت های زیادی ندارد). موسیقی کار آقای متیو هاروود (Matthew Harwood) است که خیلی هم خوب کار شده، البته در بعضی قطعه های رزمی ما تم هایی نه چندان نوآور را می شنویم. موسیقی در آراستن صحنه های احساسی خیلی خوب کار کرده و وقتی روند آرامی می گیرد، خیلی زیبا جلوه می کند.

 

گیم پلی
گیم پلی Homefront همانند Call of Duty و Medal of Honor است، اما از آنجایی که ما در نقش نیروهای معمولی و ساکنین غیرنظامی آمریکا قرار می گیریم، بازی کمی سخت تر و به قولی واقع گراتر از آن عناوین است.

 سازندگان سعی دارند رابطه درستی بین داستان و گیم پلی ایجاد کنند که متأسفانه در این امر موفق نبوده اند. هیچ بالانس مناسبی بین داستان و گیم پلی وجود ندارد. این موضوع در بعضی مواقع باعث می شود تا روند پیشروی بازی خیلی کند به نظر برسد. در حالیکه Call of Duty سعی می کند بازی سریعی باشد، Homefront در پرداختن به نکته قوت خود آسیب می بیند. مراحل از نظر ظاهر خیلی متنوع و واقعی هستند، ولی در گیم پلی به تقلیدی از Call of Duty منتهی می شوند. تعداد اسلحه ها بسیار زیاد است و این خود یک نکته بسیار مثبت است. هوش مصنوعی دشمنان خوب نیست. آن ها هیچ واکنشی در مقابل نارنجک انجام نمی دهند و اگر بیرون از سنگر به سمت آن ها شلیک کنید، بجای سنگر گیری، به سمت شما شلیک می کنند. بازی دارای باگ هایی هم هست. مثلا در بعضی مواقع بین یک شخصیت دیگر و دیوار گیر می کنید و تا بازی را Restart نکنید، نمی توانید پیش بروید. بعضی مواقع یاران خودی به مکان های عجیبی مثل آسمان و یا دیوار شلیک می کنند! بازی همانند Call of Duty اینطور است که تا وقتی که جلو نروید، تا همیشه دشمنان به سمت شما می آیند و تمام نمی شوند. متأسفانه حرکات آن ها خیلی خطی است و همیشه یک مسیر را بدون هیچ تغییری طی می کنند و حتی پس از موقعیت یابی در محیط، باز هم از همان تاکتیک جنگی قبل استفاده می کنند. بخش چندنفره بازی به لطف کمک های فراوان Digital Extreme بسیار عالی است. Kaos Studios قبلا با Frontline نشان داده بود که می تواند بازی های خوبی در قسمت چندنفره بسازد. متأسفانه بازی دارای بخش Co-Op نیست که این خود یک مشکل بزرگ در چنین بازی است. در نهایت گیم پلی Homefront حرف جدیدی برای گفتن ندارد و حتی حرف های تکراری این سبک را به شکلی ناقص و ناپخته به مخاطب تحویل می دهد. در سالی که بازی های بزرگی در سبک FPS در حال عرضه هستند، Homefront آنچنان نمی درخشد.

 

نتیجه گیری
Homefront بازی بدی نیست و نکات مثبتی مثل داستان متفاوت و بخش چندنفره استاندارد دارد، ولی وقتی آن را در کنار بازی های بیشمار این سبک قرار می دهیم، واقعاً حرف جدیدی برای گفتن ندارد. Homefront یک تقلید است که در بعضی مواقع در تقلب کردن هم عقب می ماند و زود از خاطره ها فراموش می شود. اگر علاقه بسیار زیادی به سبک FPS نظامی دارید، پیشنهاد می کنم Homefront را تجربه کنید.

 

نویسنده: حمیدرضا نیکوفر
http://www.pardisgame.net/story-679-چه-کسی-خانه-را-آتش-زد؟.html

مهم لینک مرتبط :

 مصاحبه مامور سازمان سیا آمریکا در خصوص ساخت بازی رایانه ای

http://www.gamereactor.eu/articles/3995/Interview:+Kaos+Studios'+Tae+Kim+on+Homefront/

http://www.g4tv.com/thefeed/blog/post/710955/homefront-kaos-studios-tae-kim-addresses-yellow-peril-controversy/