مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

زندگی نامه شینجی میکامی ; پدرخوانده وحشت
ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٠/٢/٩  

بیوگرافی: Shinji Mikami

- پدر سری رزیدنت اویل ، در 11-م سال 1965 میلادی در ژاپن چشم به جهان گشود .

- پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه Doshisha در سال 1990 به عنوان یک طراح بازی ( Game planner ) کار خود را در شرکت Capcom شروع کرد .

- او برای اولین بار شانس خود را با یک بازی به نام Capcom Quiz: Hatena no Daiboken که برای کنسول دستی نینتندو Game Boy ساخته شد ، آزمود . پروسه ساخت این بازی که بر اساس یک عنوان کارتونی محبوب در آن زمان ? Who Framed Roger Rabbit ( چه کسی برای راجر خرگوشه پاپوش دوخت ؟ - 1991 ) ساخته شده بود ، حدود 3 ماه به طول انجامید .


- بعد از این شروع ، شینجی به سراغ ساخت یک بازی بر اساس مسابقات فرمول 1 رفت .متاسفانه این عنوان که بارها تاخیر خورد ، بالاخره توسط شرکت کنسل شد .

- شینجی همزمان با بازی ذکر شده ، وظیفه تهیه کنندگی بازی فوق العاده زیبای Aladdin را هم بر عهده داشت. بازی در سال 1993 برای کنسول خانگی نینتندو منتشر و با استقبال فوق العاده ای مواجه شد.در سال 1994 شینجی باز هم در یکی از پروژه های دیگر کمپانی دیزنی به نام Goof Troop دخالت داشت .

- علی رغم موفقیت هایی که شینجی با بازی های فوق الذکر کسب کرد ، ولی جاده ی طولانی موفقیت های اصلی شینجی با یک عنوان Horror شروع شد.این عنوان جدید به تدریج یک ژانر جدید را به دنیای بازی های ویدیویی معرفی کرد ، سبک Survival Horror .


- بازی که در ژاپن Biohazard نام گرفت در اصل یک ادای دین به بازی Sweet Home ( خانه ی دلنشین ) بود که بر اساس یک فیلم ژاپنی ترسناک با همین نام ساخته شده بود.یکی از منابع الهام دیگر بازی عنوان معروف Alone in the Dark بود.

- داستان ابتدایی بازی درباره یک عمارت پر از زامبی بود.این طرح شباهت زیادی به کار کلاسیک جرج رومرو Evil Dead ( در ایران با نام کلبه وحشت شناخته میشد ) داشت.اگر چه Biohazard دارای عناصری بود که در آینده آن را به سمبل بازی های Survival Horror تبدیل میکرد.از نظر گرافیکی بازی یکی از اولین عناوینی بود که شخصیت های با پولیگان های 3 بعدی را با پس زمینه های 2 بعدی و ثابت ترکیب میکرد.


- Biohazard بالاخره در 22 مارچ سال 96 برای کنسول خانگی سونی به بازار عرضه شد. بازی کمتر از Alone in the Dark دارای عناصر متدیست بود و در عوض از نظر بخش اکشن کاملا غنی تر و ارضا کننده تر از اثر یاد شده بود.استقبال از بازی شینجی فوق العاده بود و RE به یکی از اولین عناوین موفق کنسول PS هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ، تبدیل شد. در آماری که 10 سال پس از ریلیز بازی انتشار یافت مشخص شد که بازی در سراسرجهان حدود 2.750.000 نسخه فروش داشته ( نسخه های کپی محسوب نشده )


- به خاطر بعضی مسائل شعبه آمریکای Capcom تصمیم به تغییر نام IP به Resident Evil گرفت.

 

- بعد از موفقیت خیره کننده RE شینجی به سمت تهیه کنندگی منصوب شد.به عنوان تهیه کننده ، وی ساخت ادامه های سری رزیدنت اویل ( Resident Evil 2 و Resident Evil 3: Nemesis ) را شروع کرد .

- در 1999 ایده جدید در ذهن شینجی شکل گرفت و Dino Crisis خلق شد. بازی که ترکیبی بود از رزیدنت اویل و بلاک باستر " پارک ژوراسیک " به آمار فروش خیره کننده 2.400.000 بر روی PS1 دست یافت.

- در همان سال نسخه سوم Biohazard ( که در خارج از ژاپن با نام RE 3 : Nemesis شناخته میشد ) هم منتشر شد. همانند دو نسخه قبلی طرفدران بازی از خجالت عنوان در آمدند!

و بالای 3 میلیون نسخه از بازی خریداری شد.علی رغم این موفقیت عظیم خیلی ها بر این باور بودند که بازی نسخه بازیافت شده عنوان بازی اول و دوم است و به شدت از کمبود نو آوری رنج میبرد.عده ای هم به شدت از سیستم کنترل " به ایست شلیک کن ،بدو ، به ایست شلیک کن " گله داشتند و معتقد بودند این سیستم باید تغییر پیدا کند. اما شینجی نقطه نظری کاملا مخالف این اشخاص داشت وی معتقدند بود این " عدم کنترل کامل بر شخصیت " جزئیی از یک بازی SH هست.وی همچنین در مصاحبه ای اعلام کرد که به نظر او RE3 بهترین بازی سری نیست.

- پس از عرضه Biohazard 3 کپکام به منظور تضمین ساخت سری بازی های معروف و محبوبش استدیویی به نام Production Studio 4 را تاسیس کرد.گروه از کلیدی ترین اعضای گروه سازنده سری RE و DC تشکیل شده بود.شینجی هم به عنوان مدیریت گروه منصوب شد.بعده ها شینجی به عنوان مدیر تولید عناوین زیادی از جمله Devil May Cry اصلی به کار خود ادامه داد.

 

- شینجی در آن زمان فکر ساخت Biohazard 4 را در سر میپروراند هر چند این یک پروژه به شدت بلند پروازانه و جاه طلبانه بود.اما قبل از این ، او برنامه ساخت یک Spin - Off ( نسخه جانبی ) از سری RE با نام RE : Code Veronica برای کنسول تازه وارد سگا یعنی Dream Cast ( که به شکل فجیعی شکست خورد ) را شروع کرد.

این کنسول که از قدرت بیشتری نسبت به PS1 بهره میبرد به تیم اجازه میداد شخصیت های پر جزئیات تر به همراه پس زمینه های متحرک و سه بعدی ( به جای پس زمینه های دو بعدی و از پیش رندر شده قبلی ) را طراحی کنند.

- بازی در سال 2000 ریلیز شد و آمار فروش 1.140.000 نسخه را برای خود ثبت کرد. همچنین یک نسخه ویژه از بازی با نام Veronica Complete ( در آمریکا Veronica X )برای کنسول جدید Sony یعنی PS2 عرضه شد که بعضی از حفره های داستانی نسخه اصلی را پر کرده و همچنین قابلیت های جدیدی به آن افزوده بود.نسخه PS2 حدود یک و نیم میلیون نسخه فروش کرد.

- شینجی همزمان با Code Veronica بر روی ادامه بازی موفق Dino Crisis هم کار کرد. بازی در همان سال عرضه شد و طرفدران PS به گرمی از آن استقبال کرده و به لطف آن ها فروش بازی به 1.190.000 در سراسر جهان رسید.

- در فاصله سال 2000 تا 2002 عناوین فرعی ای از RE مثل RE Zero - Gun Survivor و Out Break منتشر شدندکه به گوشه های دیگری از داستان دنیای RE پرداخته بودند.

- با وجود فروش دلسرد کننده RE Zero بر روی کنسول نینتندو ( گیم کیوب ) شینجی و استدیوی Production Studio 4 به حمایت خود از این شرکت ادامه دادند و 4 عنوان انحصاری دیگر را باری کنسول خانگی نینتندو معرفی کردند.این بازی ها P.N.03 - Viewtiful Joe killer7 و Dead Phoenix نام داشتند.اما سورپرایز بزرگ هنوز باقی مانده بود ، RE 4 به صورت انحصاری برای Game Cube ! این Line - Up اصطلاحا با نام Capcom 5 شناخته میشوند.لاین آپ توسط تیم ستاره های کپ کام ساخته میشد :

iroki Kato (Dead Phoenix), Gouichi Suda (Killer 7), Hideki Kamiya (Viewtiful Joe), Niroshi Shibata (Resident Evil 4) - Shinji Mikami (P.N. 03)


- اولین بازی عرضه شده از لاین آپ Capcom 4 بازی P.N. 03 بود.بازی هم از نظر تجاری و هم از نظر کیفی یک شکست تمام عیار برای خالق آن یعنی شینجی میکامی بود.استعفای شینجی از سمت ریاست استدیو Production Studio 4 از عواقب این شکست بود.هر چند وی کار خود را به عنوان یکی از تهیه کنندگان اصلی گروه ادامه داد. بازی دوم از گروه ، Killer 7 بود که هر چند به اندازه P.N. 03 نا امید کننده نبود ولی از نظر تجاری بسیار ضعیف عمل کرد.
Viewtiful Joe از شانس بیشتری نسبت به پیشینیان خود بهره میبرد و با دریافت نمرات عالی و فروش خیره کننده برای یک IP تازه خیلی زود به یکی از فرنچایزهای Capcom تبدیل شد.
Dead Phoenix همانند اسمش به یک بازی مرده تبدیل شد که حتی شانس عرضه شدن را هم پیدا نکرد و به دلایل مشکلاتی کنسل شد.این تنها یکی از بازی های کپ کام بود که در هنگام ساخت کنسل میشد و همین هم باعث ضرر 163 میلیون دلاری این شرکت در پایان سال مالی 2002 شد.

 

- با شروع سال 2003 کپ کام که طعم ضررهای میلیون دلاری را چشیده بود برای تضمین فروش RE 4 شینجی را جایگزین Hiroshi Shibata بر روی صندلی کارگردانی این بازی کرد. این تغییر باعث شد خیلی از عناصر پایه ای RE 4 دستخوش تغییراتی شوند.شینجی یکی از بازی های Capcom 5 را خراب کرده بود و نمیخواست اتفاق مشابه ای برای شماره چهارم فرنچایزی که خودش خلق کرده بود ، بیفتد.

- شینجی در مصاحبه ای با یک مجله ژاپنی ادعا کرد که اگر RE 4 بر روی PS2 ریلیز شود سرش را قطع میکند.

- داستان شماره چهارم کاملا متفاوت با شماره های قبلی بود و در دهکده ای در اسپانیا رخ میداد.زامبی های کم هوش و کند جای خود را به دشمنانی سریع که از مغز خود استفاده کرده و با هم همکاری میکنند ، داده بودند. زاویه دیدی که به " رو شونه ای " معروف شد و بعده ها در خیلی از بازی های معروف مورد استفاده قرار گرفت یکی دیگر از ابداعات شینجی بود.

- هر چقدر که زمان عرضه RE 4 نزدیکتر میشد فشارها هم بر روی کپ کام برای عرضه بازی بر روی کنسول سونی شدت میافت.

مخالفان این سیاست انحصار طلبی کپ کام معتقد بودند که بازی بر روی PS اعتبار بیشتری دارد و مطمئنا طرفدران نسخه های قدیمی کنسول سونی را برای بازی کردن RE 4 به کنسول نینتندو ترجیح میدهند. درست چند روز قبل از عرضه بازی بر روی گیم کیوب بالاخره اعلام شد که بازی در همان سال 2005 بر روی PS2 هم پورت شد ( حالا چرا شینجی هنوز زندس ، الله اعلم ... )

- کار پورت بازی به Masachika Kawata سپرده شد هر چند شینجی از همکاری در این پورت سر باز زد اما Kawata بعده ها اعلام کرد در خیلی از نقاط حساس و کلیدی از شینجی کمک گرفته.

- پورت PS2 بازی در تاریخ 25 اکتبر 2005 ( 9 ماه پس از نسخه گیم کیوب آن ) عرضه شد. همانطور که انتظار میرفت بازی مانند پیشینیان خود از هر 2 لحاظ کمی و کیفی موفق عمل کرد و آمار فروش خیره کننده 1.900.000 در عرض 6 ماه را بر جای گذاشت و سایت های گیم اسپات - IGN و Game Ranking با بالاترین امتیازات به تحسین این مخلوق شینجی میکامی پرداختند .

RE 4 آشکارا روح تازه ای در پیکره خسته این فرنچایز دمیده بود.ماموریت شنجی برای تولد دوباره سری با موفقیت به پایان رسیده بود.حالا همه منتظر عرضه RE 5 و تکرار موفقیت RE 4 بودند.


- بعد از به پایان رسیدن مراحل ساخت RE 4 برای گیم کیوب ، شینجی به یکی از استدیوهای زیر مجموعه کپکام به نام Clover ( شبدر ) منتقل شد.Clover به معنای واقعی کلمه تیم ستاره های کپ کام بود.فقط به اسم ها توجه کنید :

Atsushi Inaba (تهیه کننده Steel Battalion و Viewtiful Joe) - شنجی میکامی ( نیازی به معرفی داره ؟! ) و Hideki Kamiya ( کارگردان سری DMC ) شرکت در Osaka ژاپن واقع شده بود یعنی درست محل شعبه مرکزی Capcom .فلسفه Clover نامیدن استدیو هم بدون دلیل نبوده .
Clover یا همون شبدر نماد خوشحالی و خلاقیت است و این استدیو هم محلی بود برای عاشقان نوآوری و خلاقیت. هدف استدیو ساخت بازی هایی بود که آینده صنعت ویدئو گیمز را تحت تاثیر قرا بدهد.

یکی از اولین بازی های استدیو یک بازی Beet em Up ( با Shoot em Up اشتباه گرفته نشود ) به نام God Hand بود که به داستان جوانی می پرداخت که دست راستش به خاطر نجات دادن جان دختر جوانی قطع میشد اما به خاطر این فداکاری دستش با قدرت فوق العاده زیادی بهبود میافت.شینجی برا ساخت این بازی نظارت داشت. دیگر بازی شرکت Okami بود که از هر لحاظ یک شاهکار هنری بود و توانست موفق ظاهر شود.


- متاسفانه در 12 اکتبر 2006 کپ کام تصمیم به انحلال استدیوی Clover گرفت و این استدیو خلاق رسما در مارچ 2007 تعطیل شد.


- در فوریه 2007 عده ای از کارکنان سابق Clover یک استدیو مستقل ساخت و توسعه بازی به نام Seeds Inc راه اندازی کردند.پایه گذار اصلی این استدیو Atsushi Inaba بود . Inaba پیش از این در ساخت بسیاری از عناوین مهم کپ کام مثل Resident Evil: Code Veronica Phoenix Wright - Devil May Cry- و Okami دخالت داشت.

Seeds Inc بعد از مدتی نام خود را به Platinum Games تغییر داد.4 بازی اول استدیو توسط سگا منتشر میشود. یکی از این بازی ها ، بازی متفاوت شینجی میکامی به نام Vanquish است که به کلی با بازی های قبلی این بازیساز متفاوت است !


Shinji Mikami Biography

http://www.videogames.ir/article-327.html