مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش اول
ساعت ۳:٤۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٠/٤/۱٧  

هر چند بازی های کامپیوتری نسبت به صنعتی چون فیلم سازی و موسیقی بسیار جوان هستند , ولی تاریخ این صنعت به حدود نیم قرن پیش بر میگردد. صعنتی که اکنون از نظر درآمد کمتر رقیبی می شناسد و روز به روز نیز به گردش مالی آن افزوده می شود. مطمئنآ این صنعت خود به خود به این جایگاه نرسیده و افراد زیادی در تکامل و موفقیت آن نقش داشته اند. افرادی که هرکدام با زحمات , کوشش ها و سختی هایی که متحمل شده اند , باعث پیشرفت چشمگیر و فوق العاده سریع دنیای بازی های کامپیوتری گشته اند.

سایت IGN در راستای ارج نهادن به زحمات این افراد , لیستی بلند بالا از 100 بازیساز برتر تاریخ را ترتیب دیده است. لیستی که علاوه بر آشنایی بیشتر بازیکنان با این هنرمندان بزرگ , ادای دینی به این عزیزان می باشد.


10.John Carmack
John Carmack رو یکی از پدران سبک FPS امروزی میدونن. کسی که از بزرگان برنامه نویسی کامپیوتری به شمار میاد و از موسسان id Software در کنار John Romero , Adrian Carmack و Tom Hall بوده که همگی در شرکت Softdisk که کار می کردند که ناشر مجلات دیسکتی بود.
اونها در ابتدا با شرکت Apogee Software در ارتباط بودند که به id Software کمک می کرد بازیهای خودش رو به صورت Shareware عرضه بکنه. (Shareware یعنی در ابتدا بازیکن به صورت مجانی کمی از بازی رو جلو میره و بعد اگه خوشش اومد نسخه کامل اون رو میخره) نقش عمده Carmack در ساخت بازیهایی مثل Commander Keen , Wolfenestein 3D , Doom و Quake باعث شد نام او به عنوان کسی که همواره به پیشرفت بازیهای FPS و جلو رفتن تکنولوژی فکر میکنه شناخته بشه.
او یکی از طرفداران نرم افزارهای Open Source هست و در این راه گام هایی هم برداشته. (مثل Source Code های 3 نسخه اول Quake که تحت لیسانس GNU عرضه شدند) موتورهای گرافیکی ساخته شده Carmack و id Software از زمان Wolfenestein 3D توسط بقیه سازنده ها به خدمت گرفته شده و از قدرت بالای اونها استفاده کرده اند. John در این سالها همچنان به پیشرفت تکنولوژی کمک کرده و با موتور گرافیکی Doom 3 گامی بلند در ساخت سایه های واقع گرایانه برداشت. همچنین تکنولوژی MegaTextures رو به وجود آورد که به کمک اون یک Texture ساده میتونه در نقاط زیادی از محیط بازی استفاده بشه و از استفاده از Texture های تکراری و اضافی جلوگیری به عمل بیاد.
تفکر خاص Carmack و ایده های او باعث شده خیلی ها دنباله رو این شخصیت بزرگ باشند. اگه منصف باشیم باید بگیم که خیلی از تکنولوژی ها و پیشرفت های امروز دنیای بازی بدون کمک John Carmack به وجود نمی اومد.
Wolfenstein 3D - 1992
Doom - 1993
Quake - 1996
Quake II - 1997
Return To Castle Wolfenstein - 2001
Enemy Territory : Quake Wars - 2007
photo

9.Yu Suzuki
او یکی از بزرگترین بازیسازان SEGA در دوران رشد بازیهای Arcade هست. کسی که در شکل گیری پروژه های بیشماری از Virtua Fighter و Ferrari F355 Challenge گرفته تا Hang-On و After Burner II و Out Run سهیم بوده. بازیهایی که هرکدوم نقش عمده ای در موفقیت SEGA در زمینه بازیهای آرکید و خانگی داشتند. او رییس بخش Amusement Machine Research و همین طور Development Departmant 2 در SEGA بود و علاوه بر ساخت بازیهای نام برده , در ساخت و شکل گیری کابین های آرکید منحصر بفرد هم نقش داشت. همین طور کار پورت و انتقال خیلی از بازیهای این شرکت از آرکید به کنسول های خانگی رو برعهده گرفته بود.
او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده علوم Okayama در اوائل دهه 80 جذب شرکت SEGA شد و از همون موقع روی برنامه نویسی و تهیه بازیهای آرکید این شرکت کار کرد. در اوائل دهه 90 بود که با هیاهوی بازیهای 3 بعدی , او هم مشغول ساخت Virtua Racing و سری بازیهای Virtua Fighter شد که این دومی هنوز هم یکی از کامل ترین و پیشرفته ترین سری بازیهای Fighting آرکید و کنسولی محسوب میشه.
Suzuki همچنین یکی از اولین خالقین سبک Sandbox بود. بازی زیبا و تحسین شده Shenmue که با سرمایه ای هنگفت ساخته شد , مدتها پیش از بازیهایی چون Grand Theft Auto III و Fallout 3 بازیکنها رو در دنیایی عظیم با NPC هایی جاندار و حقیقی غرق کرده بود. بازی ای که خیلی از طرفداران سینه چاک اون شب ها خواب ساخته شدن قسمت سومش رو می بینند.
Virtua Fighter - 1995
Virtua Cop - 1996
Fighters MegaMix - 1997
Shenmue - 2000
Daytona USA - 2001
Shenmue - 2001
photo

8.Ralph Baer
Ralph Baer پدرخوانده بازیهای کامپیوتری هست. یا اگه دقیق تر بگیم پدر کنسول های بازی خانگی هست. (زمانی که هر بازی یک کنسول به حساب می اومد) البته او اولین کسی نیست که یک بازی کامپیوتری ساخت , ولی کسی هست که برای اولین بار این تکنولوژی رو به تلویزیون ها آورد. اتفاقی که در سال 1966 افتاد , زمانی که هنوز حتی دستگاه های Arcade هم ساخته نشده بودند.
اختراع Baer کنسولی به نام Magnavox Odyssey بود. اولین کنسول بازی خانگی که پیش از Pong هم عرضه شد. بازیهای این کنسول سیاه و سفید بودند ولی امکان استفاده از یک پوشش مخصوص هم وجود داشت که بازیکن با قرار دادن اون رو تلویزیون بازی رو رنگی می دید. همچنین این کنسول هیچ صدایی از خودش درنمی آورد. نکته جالب هم این بود که این کنسول با چیزهایی مثل ژتون و برگهای امتیاز عرضه می شد که به بازیکنان اجازه ثبت امتیاز و رقابت رو می داد. یک جور Board Game پیشرفته !
Ralph Baer علاوه بر ساخت اولین کنسول خانگی , اولین Light Gun رو هم ساخت که در بازی Shooting Gallery استفاده می شد. سیستم Odyssey موفقیت زیادی بدست نیاورد که نیمی از اون به تفکر اشتباه مردم برمی گرده که فکر می کردند برای بازی کردن با این کنسول به تلویزیون های Magnavox نیاز دارند. ولی این کنسول زمینه ساز ساخت کنسول های خانگی بعدی شد. چند سال بعد بازار پر از کنسول های مختلف شده بود و روز به روز هم به تعداد اونها اضافه می شد. کنسول های خانگی به محبوبیت زیادی رسیده بودند و هرکسی دوست داشت یکی از اونها رو در خونه خودش داشته باشه.
Ralph Baer بعدها Simon رو هم ساخت که البته یک بازی کامپیوتری نبود ولی منبعی برای ساخت چندین و چند بازی کامپیوتری در آینده شد.
Shooting Gallery - 1968
Simon - 1978
photo

7.Shinji Mikami
Shinji Mikami در سال 1996 با ساخت بازی Resident Evil باعث شد سبک Survival Horror که از زیرشاخه های بازیهای Action به حساب میاد , دوباره سر زبونها بیفته و بعد از تلاشی که Alone In The Dark برای معرفی این سبک کرد , اون رو دوباره بین گیمرها جا بندازه.
Mikami در سال 1990 بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه Doshisha به شرکت Capcom پیوست و در اولین سالهای حضورش به عنوان روی یک بازی در سبک Quiz و دو بازی براساس ساخته های Disney کار کرد. در سال 1993 او به مقام طراح بازی رسید و بازی Goof Troop رو برای کنسول SNES طراحی نمود. بازی ای که آخرین بازی شاد و سبک او بود. Mikami تصمیم گرفته بود روی بازی ای خشن تر و برای رده سنی بالاتر کار بکنه. او با الهام گرفتن از بازی Sweet Home که در سال 1989 برپایه یک فیلم سینمایی برای کنسول Famicom عرضه شده بود و همین طور با الگو گرفتن از فیلم ساز افسانه ای صاحب سبک در ژانر فیلم های ترسناک یعنی George Romero در سال 1996 اولین قسمت از سری بازیهای محبوب Resident Evil رو خلق نمود.
بعد از موفقیت Resident Evil , او به عنوان تهیه کننده و ناظر روی دو نسخه بعدی از این سری کار کرد و البته در کنارش کارگردان بازی Dino Crisis هم بود. بعد از ساخته شدن و تکمیل Dino Crisis , استودیوی شماره 4 Capcom تشکیل شد که Mikami مدیریت اون رو برعهده گرفت. او در این شرکت به عنوان تهیه کننده اجرایی روی پروژه های مختلفی کرد و تهیه کننده بازی Resident Evil : Code Veronica برای Dreamcast هم بود.
یک سال بعد از عرضه Code : Veronica X برای PlayStation 2 , او به سمت بازیسازی برای Nintendo رفت و مسوولیت ساخت چندین پروژه رو برای کنسول GameCube برعهده گرفت. بازیهایی چون Resident Evil 0 , P.N.03 و البته بازی فوق العاده موفق Resident Evil 4 . بازی ای که سری بازیهای RE رو از نو تعریف کرد و با دوربینی جدید , گیم پلی ای متمایز و داستان و محیط های متفاوت با نسخه های قبلی , هم از نظر تجاری و هم از نظر کیفی به موفقیت زیادی رسید و جزو بهترین بازیهای نسل قبل قرار گرفت.
بعد از موفقیت RE4 , Mikami استودیوی 4 رو ترک کرد و به Atsushi Inaba و Hideki Kamiya در Clover Studios پیوست. او قبل از اینکه Capcom در سال 2007 این استودیو رو تعطیل کنه روی بازی God Hand نظارت داشت. این روزها هم Shinji Mikami در شرکت Seeds Inc (که بعدها Platinum Games نام گرفت) با تعدادی از دیگر بزرگان صنعت بازیسازی ژاپن مشغول کار روی پروژه های جدیدی هست که مطمئن هستیم بار دیگر دنیای بازی رو متحول خواهد کرد.
Resident Evil - 1996
Resident Evil 2 - 1998
Resident Evil 3 : Nemesis - 1999
Dino Crisis - 1999
Resident Evil Code : Veronica - 2000
Devil May Cry - 2001
Onimusha : Warlords - 2001
Resident Evil 4 - 2004
Killer 7 - 2007
photo

6.Hideo Kojima
Hideo Kojima در طول بیش از 20 سالی که در صنعت بازیسازی حضور داشته , به یکی از بزرگان این صنعت تبدیل شده. او در سال 1986 جذب شرکت Konami شد و روی تعدادی از تآثیرگذارترین بازیهای این سالها کار کرد. اولین بازی او یعنی Metal Gear رو به عنوان آغازگر سبک Stealth Action میدونن. سبکی که بعدها به شدت محبوب و پرطرفدار شد. بازی Metal Gear نقش عمده ای در ساخت بازیهای مخفی کاری چون Tenchu , Splinter Cell و ... داشت.
Kojima از قدیم علاقه زیادی به صنعت فیلم و کارگردانی داشت. او بعدها برای رسیدن به این هدف خودش و نشون دادن ذوق و استعداد بالایی که در داستان گویی داشت , دنیای بازی رو انتخاب کرد. دنیایی که بعد از ملحق شدن Kojima به اون دچار تغییر و تحولات اساسی شد.
اولین تلاش های او به کنسول MSX مربوط میشه. او در طراحی چندین بازی برای MSX نقش داشت که تقریبآ همه اونها از نظر تجاری به موفقیتی نرسیدند ولی Kojima ناامید نشد. او در سال 1987 تونست بازی Metal Gear رو بسازه که این دفعه به فروش خیلی خوبی دست یافت و جای پای Kojima رو در Konami محکم کرد. در ادامه با ساخته شدن هر پروژه , مقام Kojima هم در این شرکت بالا و بالاتر می رفت و بعد از ساختن بازیهایی چون Snatcher و Policenauts و البته ادامه های Metal Gear , بالاخره نوبت بازی Metal Gear Solid رسید. بازی ای که سکوی پرتاب Hideo Kojima بود و باعث شد جهانیان اسم این کارگردان و بازیساز خوش ذوق رو به خاطر بسپارند. بعدها نقش Kojima در Konami به قدری بالا رفت که او تونست Kojima Productions رو در اوائل سال 2005 تآسیس کرده و به جای اینکه نگران جنبه اقتصادی بازیها باشه , فقط روی طراحی و ساخت اونها تمرکز بکنه.
پروژه های اخیر Kojima چه در سری Metal Gear Solid و چه در سایر بازیها , باعث شده استانداردهای جدیدی در صنعت بازیسازی به وجود بیاد و کیفیت بازیهای کامپیوتری با فیلمهای هالیوودی قابل رقابت باشه. سری بازیهای Zone Of The Enders توانستند قدرت بالای کنسول PlayStation 2 رو به همگان نشون داده و بازیهای قبلی Kojima مثل Snatcher و Policenauts در زمان خودشون نمونه های موفقی از یک بازی با داستان پیچیده و قوی هستند. البته Metal Gear Solid 4 رو هم نباید فراموش کنیم که خیلی زود به یکی از بزرگترین بازیهای این نسل تبدیل شد.
Hideo Kojima بیش از 20 سال در خدمت دنیای بازی بوده و با ساخت بازیهایی منحصربفرد و تآثیری که در بازیهای آینده داشته , میراثی عظیم برای خودش به جای گذاشته.
Metal Gear - 1988
Snatcher - 1992
Policenauts - 1994
Metal Gear Solid - 1998
Metal Gear Solid 2 : Sons Of Liberty - 2001
Zone Of Enders : The 2nd Runner - 2003
Metal Gear Solid 3 : Snake Eater - 2004
Metal Gear Solid 4 : Guns Of The Patriots - 2008
photo

5.Gunpei Yokoi
او یکی از بزرگترین بازیسازان برای کنسول های دستی Nintendo بود. کنسول هایی که تا پیش از ظهور Sony و کنسول PSP با یکه تازی به پیشرفت خودشون ادامه می دادند. Yokoi خالق کنسول Game Boy بود. کنسولی که آغازگر سیاست های جدید Nintendo و مفهوم جدیدی از سرگرمی بدون نیاز به تکنولوژی بالا و گرافیک های پر زرق و برق هست. سیاستی که در نسل جدید با عرضه کنسول های Wii و DS دنبال شد , کنسول هایی که گرچه از نظر سخت افزاری پیش رقیبانشون شرمنده بودند , ولی از نظر سرگرم کننده بودن و محبوبیت همه اونها رو پشت سر گذاشتند.
Gunpei Yokoi در ساخت و شکل گیری صنعت بازیهای قابل حمل نقش بسیار زیادی داشته. کسی که سازنده و خالق کنسولهای Game & Watch , Game Boy و البته کنسول عجیب و سردرد آور Virtual Boy بوده. او در کنار اینها روی بازیهای زیادی هم کار کرده و فقط به سخت افزار نپرداخته. از بزرگترین پروژه هایی که او در شکل گیری اونها سهم عمده ای داشته , میشه به سری بازیهای Metroid و Kid Icarus اشاره کرد. البته او مربی و مرشد Shigeru Miyamoto هم به حساب میاد که خودش افتخار خیلی بزرگی هست. او در ساخت D-Pad های امروزی هم نقش زیادی داشت. همین D-Pad های + شکلی که این روزها در دسته های همه کنسولها دیده میشه.
آخرین سالهای حضور Yokoi در صنعت بازی خیلی تلخ و ناراحت کننده هست. بعد از شکست بدی که کنسول Virtual Boy خورد , او از Nintendo اخراج شد و برای کار روی یک کنسول دستی جدید به شرکت Bandai رفت. او زحمات زیادی برای ساخته شدن کنسول دستی WonderSwan کشید ولی این کنسول هیچ وقت عرضه نشد. در نهایت هم Gunpei Yokoi در سال 1997 وقتی 56 سالش بود , در یک تصادف رانندگی درگذشت.
Donkey Kong - 1981
Mario Bros - 1983
Kid Icarus - 1986
Metroid - 1986
Dr. Mario - 1990
Super Metroid - 1994
photo

4.Hironobu Sakaguchi
Hironobu Sakaguchi در طول بیش از دو دهه , دو شرکت بازیسازی تآسیس کرد , یک فیلم هالیوودی با جلوه های ویژه فوق العاده کارگردانی نمود و در شکل گیری یکی از بزرگترین سری بازیهای تاریخ نقش داشت. کارنامه او برای کسی که می خواست یک مهندس برق بشه اصلآ بد نیست.
Sakaguchi در اوائل دهه 80 با کمک Masafumi Miyamoto شرکت Square رو تآسیس کرد. شرکتی که خیلی موفق نبود و تا نزدیکی ورشکستگی هم رفت , تا اینکه Sakaguchi همه توان و قدرت خودش رو روی Final Fantasy گذاشت. بازی ای که یا به کل Square رو نابود می کرد یا باعث نجات این شرکت می شد. بالاخره Final Fantasy عرضه شد و به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد و زمینه ساز ساخت ده ها ادامه برای کنسول های مختلف گردید. مثل اینکه Square به اشتباه کلمه Final رو برای این بازی انتخاب کرده بود.
Sakaguchi در دهه های 80 و 90 در نقش های مختلفی از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا ناظر روی بازیهای Square کار کرد. بازیهای بزرگی چون 9 عنوان اول Final Fantasy , Final Fantasy Tactics و بازیهای محبوبی مثل Xenogears , Parasite Eve , Ehrgeiz و Chrono Trigger همگی حداقل در قسمتی از کار مدیون او هستند. خیلی ها عقیده دارند Sakaguchi در SquareSoft کار نمی کرد , بلکه او خود SquareSoft بود.
وقتی در سال 2003 شرکتهای SquareSoft و Enix با هم ترکیب شده و Square Enix رو تشکیل دادند , او شرکتی که خودش تآسیس کرده بود رو رها کرد و Mistwalker رو در سال 2004 ایجاد نمود و با کمک مالی Microsoft روی پروژه هایی چون Blue Dragon و Lost Odyssey برای کنسول XBOX 360 کار کرد. شور و اشتیاق او برای بازیسازی بعد از بیش از 20 سال هنوز هم خاموش نشده و او هنوز هم به جان بخشیدن به ایده های خلاقانه خودش ادامه میده.
Final Fantasy - 1990
Final Fantasy IV - 1991
Final Fantasy VI - 1994
Chrono Trigger - 1995
Super Mario RPG : Legend Of The Seven Stars - 1996
Final Fantasy VII - 1997
Tobal No.1 - 1997
Parasite Eve - 1998
Final Fantasy Tactics - 1998
Xenogears - 1998
Brave Fencer Musashi - 1998
Final Fantasy X - 2001
Blue Dragon - 2007
Lost Odyssey - 2008
photo

3.Will Wright
Will Wright بدون شک یکی از پایه گذاران طراحی مدرن و امروزی بازیهاست. ساختن بازیهای بزرگی چون SimCity , The Sims و بازی اخیر او یعنی Spore باعث میشه نام او رو به عنوان یکی از بزرگترین طراحان و بازیسازان تاریخ در این لیست قرار بدیم. او یکی از معدود افراد این صنعت بزرگ هست که با شناخت عمیق خودش از فرهنگ و جامعه میتونه ساعتها شما رو پای صحبت های جالبش بنشونه.
اولین بازی او در سال 1984 با عنوان Raid On Bungling Bay ساخته شد ولی سری بازیهای SimCity بودند که باعث شهرت Wright شدند. سری بازیهایی که در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 تقریبآ در همه جنبه ها استانداردهای جدیدی برای بازیهای شبیه ساز امروزی خلق کردند. او بعدها هم شبیه ساز زندگی به نام The Sims رو ساخت که فوق العاده محبوب شد و به فروشی عظیم دست یافت. Wright از اون زمان تقریبآ روی همه پروژه های شرکت Maxis (که خودش هم در تآسیس اون سهم داشت) نظارت و همکاری داشته. موفقیتی که او در این شرکت بدست آورد , دست او رو برای ساخت پروژه های عظیم تر و جاه طلبانه تر بعدی باز کرد که از عناوینی خطی به بازیهایی Sandbox گونه تبدیل شدند.
Wright بعدها هم به ساختن بازیهای Sim ادامه داد که همگی جزو محبوب ترین بازیهای تاریخ به حساب میان. موفقیت و محبوبیت فوق العاده زیاد The Sims باعث شد او به فکر ساخت پروژه ای بلندپروازانه به نام Spore بیفته. شبیه سازی که رفتار مخلوقات شما رو از مرحله تک سلولی تا بزرگترین مراحل مثل اکتشاف در کهکشان ها دنبال می کنه. ایده ای که در ابتدا غیرممکن به نظر می اومد ولی بعدها با عرضه بازی در سال 2008 به واقعیت تبدیل شد. بازی ای که هم از نظر منتقدین خیلی خوب عمل کرد و هم فروش بالایی داشت.
او در گفتگویی با سایت Apple.com گفته بود : "وقتی شما یک موجود زنده در کنار خودتون داشته باشین و هر روز با اون زندگی کنین , به سختی متوجه تغییرات روزمره اون موجود میشین. ولی اگه 50 سال از اون دور باشین و دوباره اون رو ببینین , تغییر و تحولاتی که اون موجود در این سالها داشته خیلی راحت براتون مشخص میشه."
ما هم با نگاه کردن به لیست بازیهای Wright و تلاشی که او در بزرگ شدن صنعت بازی داشته , به ایده های همیشه تازه او احترام می گذاریم و منتظر پروژه های بعدی او هستیم.
SimCity - 1989
SimEarth : The Living Planet - 1991
The Sims - 2000
The Sims 2 - 2004
Spore - 2008
photo

2.Sid Meier
او با حدود 30 سال حضور در صنعت بازی , یکی از بزرگان و پدران بازیهای کامپیوتری آمریکایی به شمار میاد. Sid Meier به همراه Bill Stealey شرکت MicroProse رو در سال 1982 تآسیس کردند تا روی بازیهایی کار کنند که سهم اساسی در پیشرفت صنعت بازی داشته اند. اولین پروژه های این شرکت بازیهایی مثل Spitfire Ace , F-15 Strike Eagle , F-19 Stealth Fighter , Silent Service و Sid Meier`s Pirates ! بودند که تقریبآ همگی عناوینی تحسین شده و بزرگ هستند.
البته افتخارات Meier به همین جا ختم نمیشه و بیشترین شهرت او به خاطر ساخت بازیهایی چون سری Railroad Tycoon , Colonization و Civilization هست. قبل از عرضه Civilization II جناب Stealey سهم Meier رو از مالکیت MicroProse خرید و او شرکت جدیدی به نام Firaxis رو ایجاد کرد و به ساخت بازیهای بزرگ خودش ادامه داد. بازیهایی مثل Alpha Centauri , Civilization III و Civilization IV . البته از آخرین پروژه های او چون بازسازی Pirates ! و بازی Sid Meier`s Civilization : Revolution هم نباید گذشت. بازی ای که مفاهیم سری Civilization رو این دفعه به کنسول های نسل جدید آورده بود.
Sid Meier هنوز هم در Firaxis مشغول کارگردانی و بازیسازی هست و نبوغ و استعداد خودش رو به رخ همگان میکشه. او جایگاهی در تالار افتخارات موزه کامپیوتر (Computer Museum Hall Of Fame) داره , جایزه یک عمر دستاورد در صنعت بازی رو از Academy Of Arts & Sciences گرفته و کسی هست که همیشه به دوستان و شرکتش وفادار مونده. او الگویی کامل و استثنایی برای همه طراحان و بازیسازان محسوب میشه.
Sid Meier`s Pirates ! - 1987
Railroad Tycoon - 1990
Sid Meier`s Civilization - 1991
Sid Meier`s Civilization II - 1997
Railroad Tycoon II - 1998
The Sims - 2000
Sid Meier`s Civilization III - 2001
Sid Meier`s Civilization IV - 2005
Sid Meier`s Civilization : Revolution - 2008
photo

1.Shigeru Miyamoto
انتخاب سختی نبود. هیچ کس در صنعت بازیسازی به خلاقیتی که او داره نمیرسه. هیچ کس نمیتونه تآثیری که او روی بازیهای بعد از خودش داشته رو انکار بکنه. بازیساز افسانه ای Nintendo یعنی آقای Shigeru Miyamoto به این دلیل در صدر لیست ما قرار گرفته که نمونه ای کامل از یک بازیساز پیشگام در این صنعت محسوب میشه. کسی که در حدود 3 دهه به این صنعت خدمت کرده. بازیهای او به همون اندازه که از طرف گیمرها تحسین می شوند , به الگویی برای تقلید بازیسازان دیگه تبدیل می گردند.
لیست بازیهای او به تنهایی نشون دهنده بزرگی و عظمت این بازیساز هست. بازیهای بزرگی چون Donkey Kong , Mario Bros و The Legend Of Zelda . علاوه بر این او روی بازیهای دیگه ای هم نظارت داشت و در شکل گیری اونها کمک کرد , مثل Wave Race , Mario Kart , F-Zero و Star Fox . او هیچ وقت از شغل و حرفه خودش خسته نشده و در هر دوره سهم به سزایی در پیشرفت دنیای بازی داشته. تآثیری که بازی Super Mario 64 در زمینه پلتفورمرهای 3 بعدی گذاشت انکارناپذیره. بازی شاد و دوست داشتنی Pikmin برای خیلی ها خاطره انگیزه. بازی Nintendogs با حال و هوای اعتیادآور خودش میلیون ها هوادار داره. او باعث قرار گرفتن Analog Stick روی دسته های کنسولی و همین طور Rumble Pack برای شوک دار کردن دسته ها شد. همچنین سهم به سزایی در شکل گیری کنسول دو صفحه ای DS داشت.
حتی با گذشت 30 سال از ساخت اولین بازی او یعنی Donkey Kong برای دستگاه های Arcade , هنوز خلاقیت و استعداد عجیب او برای کمک به پیشرفت این صنعت از بین نرفته. وقتی رقیبان Nintendo به فکر استفاده از قدرتمند ترین سخت افزارهای ممکن برای کنسول های نسل جدیدشون افتادند , او روی کنسولی ساده ولی با کنترل و گیم پلی ای متفاوت کار می کرد. او کنسول Wii رو به همراه بازی Wii Sports عرضه کرد و ... بقیه داستان رو خودتون بهتر میدونین. در این سالها Nintendo کمک زیادی به گسترده شدن صنعت بازی کرده و گروه های جدیدی از مردم رو به این صنعت جذب نموده. ساخت ابزارآلاتی مثل Wii Fit هم در این راه بی تآثیر نبوده.
اصلآ دوست نداریم به این زودی ها خبر کناره گیری این استاد 53 رو از دنیای بازی بشنویم. کسی که درخشان ترین و بزرگترین ستاره در کهکشان عظیم بازیهای کامپیوتری به حساب میاد.
Donkey Kong - 1981
Super Mario Bros - 1985
The Legend Of Zelda - 1987
Star Fox - 1993
Super Mario 64 - 1996
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
Pikmin - 2001
The Legend Of Zelda : Twilight Princess - 2006
Super Mario Galaxy - 2007

 

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/10?pt=item