مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش سوم
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٠/٤/۱٩  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش سوم


30.Brian Fargo
اگه شما در فاصله زمانی اوائل تا اواسط دهه 90 بازیهایی بر روی PC یا حتی کنسول ها انجام داده باشین , حتمآ یکی از تآثیرات Brian Fargo رو در این بازیها لمس کردین. او موسس شرکت Interplay در سال 1983 بود. شرکتی که زمینه ساز ساخت تعدادی از بزرگترین RPG های تاریخ PC هست. Interplay در ابتدا شرکتی کوچک بود ولی بعد از مدتی Fargo تونست با Universal/MCA شریک بشه و شرکت رو از لحاظ مالی تآمین بکنه.
با اینکه در طول اون سالها Interplay چندین و چند بار توسط شرکتهای مختلف تشویق به همکاری میشد و دست به دست میچرخید , ولی Fargo همچنان در شرکت باقی موند و به انتشار بازیهایی چون Earthworm Jim , Baldur`s Gate , MDK , Descent , Icewind Dale و Fallout کمک کرد تا اینکه در سال 2002 شرکت فرانسوی Titus همه حقوق Interplay رو خرید. Brian بلافاصله به فکر تآسیس شرکت جدیدی افتاد و inXile Entertainment رو ساخت و به عنوان تهیه کننده روی بازیهایی مثل Bard`s Tale نظارت داشت.
بعدها او به شرکت Turbine Entertainment پیوست و روی صندلی کارگردانی نشست و باعث جلو رفتن پروژه های Lord Of The Rings Online و Asheron`s Callfame شد. با اینکه او هرگز به موفقیت های گذشته خودش در Interplay نرسید , ولی هنوز هم به عنوان مردی باهوش و با درک بالا از موقعیت های تجاری شناخته میشه و هر از گاهی در نشست ها و جلسات مختلف پیرامون صنعت بازیسازی صحبت میکنه.
The Bard`s Tale - 1985
Battle Chess - 1988
Wasteland - 1988
Out Of This World - 1991
The Lost Vikings - 1992
Rock 'N Roll Racing - 1992
The Bard`s Tale - 2004
photo

29.Kazunori Yamauchi
زمانی که کنسول PlayStation عرضه شد , مردم به بازیهای کامپیوتری هنوز به چشم یک اسباب بازی ساده نگاه می کردند. یکی از افرادی که باعث شد این نگرش از بین رفته و بازیهای کامپیوتری به دوران بلوغ برسند , Kazunori Yamauchi بود. او این کار رو به وسیله بازی Gran Turismo انجام داده بود.
بازیهای زیادی دنباله رو سری Gran Turismo شدند و بعضی از اونها بازیهای خیلی بزرگی هم بودند , ولی هیچ کدام نتوانستند مثل Yamauchi بازیکنان رو جادو کنند. هر نسخه از Gran Turismo به بهترین شکل ممکن از قدرت کنسول زمان خودش بهره برده و واقعی ترین گرافیک سبک Driving رو در هر دوره تقدیم دوست دارانش کرده. عشق Yamauchi به دنیای اتومبیل باعث شده او دقت خاصی روی طراحی ماشین ها داشته باشه و از کوچکترین جزییاتی که ممکنه توی بازی به ندرت دیده بشن هم نگذره. همچنین تفاوت Handling و کنترل ماشین ها کاملآ با همدیگه متفاوت هست.
به دلیل علاقه زیادی که او از کودکی به ماشین ها داشته , شناخت کاملی از نیازهای طرفداران اونها بدست آورده. میزان تغییراتی که میشه روی هر ماشین داد بسیار زیاده و ماشین ها در دسته های مختلف از Mundane تا Exotic رو شامل میشن و کشورهای زیادی رو دربرمیگیرن. البته نباید از مسیرها (Tracks) پر تعداد و Option های فراوان بازی هم گذشت که کمک زیادی به لذت بخش تر شدن گیم پلی اون می کنند.
جالبه بدونین Kazunori Yamauchi کلکسیون جالبی از ماشین های پرسرعت و بسیار گران قیمت هم داره و حتی گاهی در پیست ها و زمین های اطراف محل زندگیش در حال رانندگی و مسابقه دادن دیده میشه. مجله معتبر Motor Trend هم نام او رو در لیست 50 شخصیت قدرتمند در دنیای خودرو قرار داده و Yamauchi با این افتخار باعث شده دنیای بازی که از دید خیلی ها هنوز یک اسباب بازی ساده هست , به درجات بالاتری برسه.
Gran Turismo - 1997
Gran Turismo 2 - 1999
Gran Turismo 3 A-Spec - 2001
Gran Turismo 4 - 2004
Gran Turismo 5 : Prologue - 2008
photo

photo

28.Greg Zeschuk & Ray Muzyka
این دو همراه همیشگی غالبآ با عنوان Ray & Greg شناخته میشن (شاید به این دلیل که فامیل هردوشون مشکل هست) و عنوان جالب The Doctors هم به اونها داده شده. اونها موسسان شرکت BioWare هستند , شرکتی که در اصل برای کمک به اعضای استودیوی Black Isle از شرکت Interplay تآسیس شد و در ساخت بازیهای RPG بزرگی چون Baldur`s Gate و Neverwinter Nights نقش اساسی داشته.
وقتی Interplay به بن بست رسید , Ray و Greg بخش RPG اون رو در دست گرفتند و روی پروژه های جدیدی برای ناشرینی جدید مشغول به کار شدند , بازیهایی مثل Star Wars : Knights Of The Old Republic برای LucasArts و Jade Empire برای Microsoft . اونها نقش های مختلفی از بازاریاب گرفته تا سازنده و تهیه کننده رو امتحان کردن و شاید این رو مدیون مدرک MBA ای باشند که Ray از Ivey School Of Business و Greg از Queen`s School Of Business دریافت کرده. قدرت زیاد اونها در بازیسازی باعث شده EA چندی پیش به فکر خرید BioWare و تشکیل زیرمجموعه ای به نام BioWare/Pandemic بیفته.
توانایی Greg و Ray برای بیرون کشیدن استعداد از کارمندانشون باعث خلق RPG های زیبایی شده که هنوز هم ادامه داره. در حال حاضر اونها علاوه بر کار روی دنباله سه گانه Mass Effect , در حال ساختن بازی ای جدید به نام Dragon Age هستند و همین طور استودیوی Austin رو برای کار روی پروژه Star Wars : The Old Republic MMO ایجاد کردند. کارنامه مفصل اونها برای دو کانادایی با فامیل هایی عجیب و غریب چندان هم بد نیست !
Baldur`s Gate - 1998
MDK 2 - 2000
Neverwinter Nights - 2002
Star Wars : Knights Of The Old Republic - 2003
Mass Effect - 2007
photo

27.Jason Jones
در اوائل دهه 90 تعدادی بازی حرفه ای و قدرتمند برای Mac عرضه شدند که Jason Jones به همراه همکارش Alex Seropian نقش مهمی در ساخت اونها داشتند. در اون روزها اوضاع PC Gaming روبه راه بود ولی کسی زیاد سراغ پلتفورم Mac رو نمیگرفت. اما Jones با ساخت بازیهای زیبایی چون Pathways Into Darkness و مخصوصآ سری Marathon خدمت بزرگی به طرفداران Mac کرد.
حتی وقتی Bungie هم مثل اکثر شرکتهای کامپیوتری به سمت ساخت بازی برای Windows رفت , باز هم Jones به ساخت بازیهای زیبا و متفاوت خودش مثل Myth : The Fallen Lords ادامه داد. وقتی بازی Halo از پروژه ای برای Mac به بازی ای مخصوص کنسول XBOX (و بعدها PC) تبدیل شد , Jones سکان هدایت اون رو در دست گرفت و باعث شکل گیری سری بازی های عظیم Halo شد.
Jason Jones رو باید بیشتر از همه به خاطر نظارت بر ساخت Halo و تبدیل اون به یک کهکشان عظیم باشیم که چندی پیش حتی نسخه ای RTS از اون رو شاهد بودیم و ساخته شدن بازی ای در سبک MMO از این عنوان هم بعید به نظر نمیرسه. با اینکه Alex Seropian چندی پیش Bungie رو برای تآسیس شرکت خودش به نام Wideload Games ترک کرد , Jones در این شرکت باقی موند و در حال نظارت روی پروژه های بعدی Bungie هست.
Pathways Into Darkness - 1993
Marathon - 1994
Myth : The Fallen Lords - 1997
Halo : Combat Evolved - 2001
photo

26.Rob Pardo
Rob Pardo نایب رییس بخش طراحی شرکت Blizzard Entertainment هست. کسی که نقش زیادی در شکل گیری عناوین محبوب این شرکت داشته. او سال 1997 به این شرکت پیوست ولی قبلش هم کارهایی در زمینه بازیسازی انجام داده بود. Pardo نسخه مخصوص 3DO از بازی محبوب Wolfenestein 3D رو ساخت و در ساخت بازی فضایی Descent هم نقش داشت. ولی روزهای خوش او با استخدام در Blizzard برای کمک به طراحی StarCraft آغاز شد , بازی ای که به اعتقاد خیلی ها بهترین RTS تاریخ هست.
StarCraft خیلی زود به موفقیتی خیره کننده دست یافت و حتی تا همین امروز هم بازی ای محبوب در بین بازیهای Online و در تورنمنت ها محسوب میشه. در کره جنوبی مردم به شدت به این بازی علاقه دارند و با جدیت خاصی اون رو دنبال کرده و حتی به چشم یک رشته ورزشی بهش نگاه می کنند. بازیهای بعد از StarCraft در خیلی زمینه ها دنباله رو اون بوده و تقلیدهای بیشماری از اون کردند که هنوز هم ادامه داره.
Rob Pardo در ساخت بازی فوق محبوبی چون Diablo II هم نقش عمده ای داشت و طراحی های این بازی رو انجام داد. همچنین سهم خاصی در شکل گیری بازی زیبای WarCraft III ایفا کرد , ولی بزرگترین دستاورد او شاید کمک به طراحی موفق ترین بازی Online تمام تاریخ یعنی World Of Warcraft باشه. بعدها خیلی از بازیسازان سعی در بدست آوردن قسمتی از موفقیت WOW داشتند ولی هیچ کدوم به آمار خیره کننده 12 میلیون کاربر ثبت شده نرسیدند. داستان های Azeroth به همین راحتی به بزرگترین موفقیت ممکن دست پیدا کردند. آوازه این بازی به قدری زیاد بود که حتی بچه های South Park و خواننده ای چون Ozzy Osborn رو هم وادار به ستایش اون به هر نحو ممکن کرد.
مطمئنآ بدون وجود Rob Pardo هیچ کدوم از بازیهای نام برده شده به این موفقیت نمی رسیدند.
StarCraft - 1998
Diablo II - 2000
Warcraft III : Reign Of Chaos - 2002
World Of Warcraft - 2004
photo

25.Yoshiaki Koizumi
او قبل از اینکه 16 سال از عمرش رو در بهترین سطح ممکن در Nintendo بگذرونه , در طول عمرش هیچ بازی کامپیوتری ای انجام نداده بود. او قبل از شروع به کار در دنیای بازی , به فیلمسازی مشغول بود و سرانجام وقتی 21 سالش بود اولین بازی عمرش یعنی Super Mario Bros رو امتحان کرد. او بعدها وقتی از دانشکده هنر Osaka فارغ التحصیل شد به Nintendo رفت و خیلی زود به یکی از بزرگترین افراد صنعتی که تا پیش از این آشنایی چندانی با اون نداشت تبدیل شد. او علاقه خاصی برای ساخت درام داشت و فهمید که بازیهای کامپیوتری رسانه خوبی برای رسوندن او به این علاقه هستند. او وظیفه داستان گویی برای بازیهای محبوب Nintendo رو برعهده گرفت و خیلی زود در این زمینه شناخته شد.
اولین پروژه ای که Koizumi در اون نقش داشت , بازی The Legend Of Zelda : A Link To The Past بود که او مسوول طراحی و ساخت دفترچه راهنمای این بازی شد. اما به سرعت وظیفه نوشتن داستان بازی رو هم برعهده گرفت. بازی عرضه شد و هم از نظر تجاری خیلی موفق عمل کرد و هم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. داستان بازی ابعاد جدیدی از شخصیت قهرمان سری بازیهای The Legend Of Zelda یعنی Link رو به بازیکنان نشون میداد.
Koizumi بعدها کارگردان The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time شد و بازی ای رو تحویل گیمرها داد که به شدت از طرف رسانه ها تقدیر شد و هنوز هم یکی از بهترین بازیهای سری (و کنسول Nintendo 64) محسوب میشه. او دوباره در سال 2000 کارگردانی Majora`s Mask رو از همین سری برعهده گرفت و در سال 2002 هم روی بازی Super Mario Sunshine کار کرد. سپس به سراغ بازی The Legend Of Zelda : Wind Waker رفت و بعد از اون به کارگردانی Donkey Kong : Jungle Beat پرداخت. آخرین بازی ای که او در ساخت اون همکاری کرده Super Mario Galaxy بوده که موفقیتی عظیم بدست آورد و تا انتهای سال 2008 حدود 8 میلیون نسخه فروش داشت و از طرف رسانه ها هم به شدت تقدیر شد و سایت IGN هم اون رو به عنوان بهترین بازی سال 2007 انتخاب کرد.
Koizumi در مورد ادامه کارش میگه : "ایده های زیادی در ذهن من وجود داره که میتونن به بازی تبدیل بشن , ولی هنوز هیچ کدوم از این ایده ها به مرحله ای نرسیدن که بشه ازشون استفاده کرد." به شدت منتظر عملی شدن ایده های Koizumi و ساخت بازیهای ارزشمند بعدی او هستیم.
The Legend Of Zelda : A Link To The Past - 1992
Super Mario Kart - 1992
The Legend Of Zelda : Link`s Awakening - 1993
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
Super Smash Bros - 1999
Super Mario Sunshine - 2002
The Legend Of Zelda : The Wind Waker - 2003
Super Mario Galaxy - 2007
photo

24.Michel Ancel
اگرچه این روزها نام Rayman مترادف هست با یک سری مینی گیم که چند تا خرگوش اونها رو در دست گرفتن , ولی چند سال پیش این نام به سمبلی بزرگ برای سبک Platformer تبدیل شده بود. Michel Ancel, نه تنها یکی از معدود بازیهای ارزشمند کنسول Atari Jaguar رو ساخت , بلکه به خلق شخصیتی متفاوت و جذاب کمک کرد که بعدها در عناوین بیشماری به ایفای نقش پرداخت. اگه از طرفداران سبک 3D Platformer بپرسین بهترین بازی این سبک چی هست , مطمئنآ خیلی از اونها از Rayman 2 : The Great Escape به عنوان یکی از بزرگان این سبک نام میبرن.
البته موفقیت های Ancel فقط به Rayman ختم نمیشه. او سازنده بازی بزرگی در سبک Action/Adventure به نام Beyond Good & Evil هست. بازی کلاسیکی که یکی از بزرگترین های نسل قبل بود و به خاطر داستان جالب و متفاوت خودش و جو عجیبی که داشت از طرف منتقدین به شدت تحسین شد ولی متاسفانه فروش خوبی نداشت. ایده های جدید , استیل متفاوت و شخصیت های جالب این بازی هرگز از یادها نخواهند رفت.
بازی زیبای Ancel باعث شد Peter Jackson کارگردان فیلم King Kong به او پیشنهاد ساخت بازی ای براساس این فیلم رو بده. بازی ای که در سال 2005 عرضه شد و جزو عناوین همزمان با عرضه XBOX 360 بود که تونست بخشی از قدرت بالای این کنسول رو نمایش بده.
در این مدت Michel Ancel روی طراحی خرگوش ها و شخصیتهای سری بازی Rayman Raving Rabbids برای Wii کار کرده ولی مشغله اصلی او ادامه دادن بازی Beyond Good & Evil هست که خیلی منتظرش هستیم.
Rayman - 1995
Rayman 2 : The Great Escape - 1999
Beyond Good & Evil - 2003
Peter Jackson`s King Kong - 2005
photo

photo

23.Ken Williams & Roberta Williams
Ken و Roberta در سن 19 سالگی با هم ازدواج کردند و چند سال بعد با کمک هم Sierra On-Line رو تآسیس نمودند. شرکتی که در ساخت تعدادی از بزرگترین Adventure های دهه های 80 و 90 میلادی دخیل بوده. این زوج جوان از اولین پیشگامان بازیهای ماجرایی گرافیکی بودند , Ken بازیها رو برنامه نویسی میکرد و Roberta داستان اونها رو می نوشت. اونها با کمک هم سری King`s Quest رو ساختند که بسیار تحسین شد و انقلابی در زمان خودش محسوب میشد. با استفاده از عناصر Pseudo 3D که در بازی به کار گرفته شده بود , بازیکنان محیطی بزرگ رو در مقابل خودشون میدیدند که امکانات زیادی برای کشف و جستجو داشت. King`s Quest خیلی زود به الگویی برای دیگر بازیهای ماجرایی گرافیکی تبدیل شد و استانداردهای جدیدی خلق کرد. داستانهایی که در بازیهای این دو تعریف میشد , از قصه های پریان و افسانه های قدیمی الهام گرفته شده بود و بازیکن رو در دنیاهای ساخته اونها غرق میکرد.
با همه گیر شدن CD-ROM , Roberta بازی Phantasmagoria رو ساخت که یک بازی Adventure واقع گرایانه بود و از خشونت زیادی هم بهره گرفته بود. این بازی از نظر Roberta بهترین و کامل ترین بازی ای هست که او ساخته.
این روزها Sierra به عنوان زیرمجموعه ای از Activision Blizzard به حیات خودش ادامه میده ولی Williams ها از این شرکت کناره گیری کرده اند. این روزها سبک Adventure شکوه دهه های 80 و 90 رو نداره ولی شرکت هایی مثل Telltale Games هنوز به رشد این سبک کمک می کنند. شاید یک روز هم دوباره بازی جدیدی از Williams ها ببینیم.
King`s Quest : Quest For The Crown - 1984
Mixed-Up : Mother Goose - 1987
Phantasmagoria - 1995
photo

22.Alexey Pajitnov
Alexey Pajitnov رو باید بشناسین. ممکنه گیمرهای جدیدتر ایشون رو به جا نیارن ولی حتی همین جوون ها هم حداقل یک بار در عمرشون بازی Tetris رو انجام دادن. بازی ای که توسط Pajitnov و تعدادی از همکارانش در مرکز کامپیوتر آکادمی علوم مسکو طراحی کردند. بازی ای که هرکسی که خودش رو گیمر میدونه بارها و بارها انجامش داده و خیلی ها از شدت بازی کردن اون , شب ها هم خوابش رو می بینند. بازی ای که با همه بازیهای غربی متفاوت هست.
این بازی روسی خیلی زود به دستگاه های Arcade تمام جهان راه پیدا کرد و بعدها برای اکثر کنسولهای دستی و خانگی هم منتشر شد.

البته بعدها یک سری مشکلات قانونی و دادگاهی بر سر Tetris و حق مالکیت اون به وجود اومد که خوشبختانه به نفع Alexey Pajitnov تموم شد.
در سال 1996 او به شرکت Microsoft کوچ کرد تا شاید بتونه دوباره بازی ای انقلابی بسازه. بازی ای که این بار توسط یک ناشر غربی منتشر بشه. ولی متاسفانه Alexey موفق به انجام این کار نشد و بازیهای بعدی او اصلآ به اندازه Tetris جذاب و پرفروش نبودند. کمتر بازیسازی رو سراغ داریم که با بازی ای به این سادگی بتونه همگان رو جذب خودش بکنه و وموفقیتی عظیم بدست بیاره.
Tetris - 1985
Wild Snake - 1994
Hexic HD - 2005
photo

21.Tim Schafer
Tim Schafer در کنار Ron Gilbert (که در ابتدا Tim زیردست Ron کار میکرد و بعدها این دو با هم همکار شدند) یکی از شناخته شده ترین سازندگان بازیهای برتر سبک Adventure در دوران طلایی این سبک و روزهای خوش SCUMM بود. او مدرک خودش رو از در زمینه علوم کامپیوتر در سال 1989 از دانشگاه UC Berkeley دریافت کرد و بلافاصله به استخدام شرکت LucasArts دراومد. اگرچه Tim Schafer بیشتر وقت خودش رو روی برنامه نویسی بازیهای این شرکت گذروند , ولی اکثرآ اون رو به خاطر نوشتن داستان ها و دیالوگ های فوق العاده زیبا و جالبش میشناسن. Tim در ابتدا در طراحی بازیهای Monkey Island 2 و Day Of The Tentacle همکاری کرد و سپس در سال 1995 به عنوان طراح ارشد سراغ پروژه Full Throttle رفت. دو سال بعد هم بازی عجیب و فوق العاده زیبای Grim Fandango رو ساخت که با حال و هوای نوآر جالبی که داشت به همراه Full Throttle جزو محبوب ترین و تحسین شده ترین Adventure های تاریخ به شمار میاد.
بعدها Tim Schafer به همراه تعدادی دیگر از کارکنان LucasArts و سازندگان Grim Fandango این شرکت رو ترک کرده و Double Fine Productions رو تآسیس نمودند. اولین بازی این شرکت یعنی Psychonauts از دید رسانه ها بازی بسیار خوبی بود ولی متاسفانه فروش چندان جالبی نکرد. شاید به این علت که کار انتشار اون از Microsoft به Majesco منتقل شد. در این بازی از طراحی هنری منحصربفردی استفاده شده بود و استفاده جالب از نیروهای ذهنی باعث متمایز شدن اون از دیگر بازیهای این سبک میشد. بازی بعدی Double Fine هم که با همکاری Jack Black و شرکت EA در دست ساخت هست , قراره بازی ای Action/Adventure به همراه تم موسیقی و استفاده از گیتار و ... باشه.
Schafer در پاسخ به سوالی که در سال 2003 در مورد داستان در بازیهای کامپیوتری از او پرسیده شد جواب داد : "داستان یک بازی علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین نقاط قوت اون هست , میتونه باعث ایجاد انگیزه ای دوچندان برای بازیکن بشه و تجربه اون از بازی رو بهبود ببخشه. درسته که عناصر دیگه مثل معماها هم در جذابیت بازی نقش عمده ای دارند ولی خود من بارها و بارها یک بازی رو فقط به خاطر دیدن شخصیتهای جالب اون انجام دادم و دوست داشتم سرنوشت شخصیتهای اون بازی رو پی گیری کنم."
همین قدرت داستان گویی و طراحی شخصیت فوق العاده جالب Tim Schafer باعث شده ما انگیزه زیادی برای بازی کردن ساخته های او داشته باشیم.
Maniac Mansion - 1990
The Secret Of Monkey Island - 1990
Maniac Mansion : Day Of The Tentacle - 1990
Full Throttle - 1996
Grim Fandango - 1998
Psychonauts - 2005

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/8?pt=item