مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش چهارم
ساعت ٢:٥٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳٩٠/٤/٢٠  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش چهارم


photo

40.Cliff Bleszinski
Cliff Bleszinski در سال 1992 زمانی که تنها 17 سال سن داشت , با ارائه بازی ای به Time Sweeney که رییس کمپانی کوچکی به نام Epic Mega Games بود وارد این صنعت شد. کار Bleszinski باعث شد Sweeney به وجد بیاد و اجازه کار روی پروژه ای به نام Dare To Dream رو به او بده. در طول مراحل ساخت این بازی , Cliffy B بیشتر و بیشتر به شرکت نزدیک شد و روی تعدادی از بازیهای این شرکت کار کرد.
با اینکه Dare To Dream به موفقیتی که Epic انتظار داشت نرسید , ولی بالاخره Bleszinski با ساخت Jazz Jackrabbit در سال 1994 اولین گام بزرگ کارنامه خودش رو برداشت. او بعدها نقش بزرگی در تولید سری محبوب Unreal ایفا کرد و یکی از کسانی بود که باعث شد این بازی از حالت داستانی خود خارج شده و به تجربه ای زیبا در دنیای Multiplayer تبدیل بشه. بعد از موفقیت های زیادی که سری بازیهای Unreal به دنبال داشت , Cliff از طرف Epic به عنوان مدیر پروژه یک بازی کاملآ جدید انتخاب شد.
بازی Gears Of War در سال 2006 برای کنسول XBOX 360 عرضه شد و خیلی زود افتخارات فراوانی کسب کرد , از جمله عنوان "بهترین بازی سال" از خیلی از رسانه ها. این بازی همچنین در طول 10 هفته به فروش فوق العاده 3 میلیون نسخه رسید و تونست عنوان سریع ترین فروش سال 2006 رو بدست بیاره. دو سال بعد و با تغییرات زیادی که در Unreal Engine 3.0 داده شده بود , دومین نسخه از Gears Of War هم منتشر شد و باز هم با اکشن نفس گیر و جذاب خودش علاوه بر فروشی اعجاب انگیز , تحسین رسانه ها رو هم به دنبال داشت.
این روزها Cliff Bleszinski جایگاه خودش رو در صنعت بازی بدست آورده و دیگه دوست نداره کسی اون رو Cliffy B صدا کنه چون فکر میکنه تجربیاتی که در این سالها بدست آورده با این نام مسخره در تضاد هست.
Jazz Jackrabbit - 1994
Unreal Tournament - 1999
Unreal Championship - 2002
Gears Of War - 2006
Gears Of War 2 - 2008
photo

39.David Jones
David Jones سازنده اصلی بازی Grand Theft Auto هست. بازی ای که در ابتدا قرار بود با نام Race n Chase ساخته بشه ولی بعدآ برادران Houser اسم GTA رو براش انتخاب کردند. Jones به همین راحتی و به دلیل خلق یکی از بزرگترین سری بازیهای تاریخ میتونه در لیست ما قرار بگیره.
David Jones سالها در اسکاتلند ساکن بود تا اینکه تصمیم گرفت به آمریکا بره و روی ساختن بازیهای کامپیوتری وقت بگذاره. او براساس آموخته های قبلی خودش بازی زیبای Lemmings رو ساخت که توسط شرکت Psygnosis منتشر شد. (شرکتی که بعدها توسط Sony خریده شد) او به جز این بازی , در ساخت چندین و چند بازی دیگه از شرکت Direct Mind Access (یا DMA) هم شریک بود ولی این GTA بود که باعث شهرت فوق العاده Jones گردید.
او 10 سال بعد از تآسیس DMA و قبل از انتشار GTA 2 این شرکت رو ترک کرد و اون رو به Gremlin Interactive واگذار نمود که بعدها توسط Infogrames خریداری شد. سپس به شرکت Rage Software رفت و سمت مدیریت این استودیو رو برعهده گرفت که البته زیاد هم دوام نیاورد و شرکت تعطیل شد. Jones در سال 2002 استودیوی شخصی خودش به نام Realtime Worlds رو تآسیس نمود و تصمیم گرفت روی یک بازی Open World براساس ایده های خودش کار بکنه. بازی ای که در نهایت به Crackdown تبدیل شد. بازی ای که در سال 2008 جایزه Best Debut Award رو از Game Developers Choice Awards تحویل گرفت. بازی بعدی David Jones هم All Points Bulletin نام داره که خیلی از ایده های اولیه Jones برای بازیهای Open World رو به دنیای Online میبره. البته این بازی بارها تآخیر خورده و فعلآ قرار هست فقط برای PC عرضه بشه.
Lemmings - 1991
Grand Theft Auto - 1998
Crackdown - 2007
photo

38.Chris Taylor
با اینکه اولین کارهای Chris Taylor بازیهایی مثل Hardball II و Test Drive 2 برای شرکت Accolade بودند , ولی چهارمین بازی او بود که باعث شهرتش شد , یعنی بازی Total Annihilation . بازی ای در سبک Real-Time Strategy که با محیط های ناهموار و غیرمسطح خودش باعث خلق استانداردهایی جدید در این سبک گردید. این بازی اولین ساخته شرکت Cavedog بود , شرکتی که تنها همین یک سری بازی رو داشت و 5 سال بعد از تآسیس , تعطیل شد.
دو سال بعد Taylor این شرکت رو ترک کرد و Gas Powered Games رو تآسیس نمود و تصمیم گرفت روی بازی ای کاملآ متفاوت کار بکنه. بازی ای به نام Dungeon Siege . بازی که خیلی زود توسط Microsoft خریده شدهو کار انتشار Expansion و دنباله بازی به این شرکت واگذار شد. بالاخره در سال 2007 بود که Taylor دوباره به سبک محبوبش یعنی RTS برگشت و بازی Supreme Commander رو ساخت.
چندی بعد جانشین خلف Dungeon Siege متولد شد. بازی ای به نام Space Siege که توسط SEGA منتشر گردید. او تا امروز شرکت Gas Powered Games رو سرپا نگه داشته و منتظر پروژه های بعدی این شرکت هستیم. Total Annihilation تآثیری انکارناپذیر در بازیهای RTS بعد از خودش گذاشت. علاوه بر اینکه این بازی سه بعدی بود (که دیگر بازیهای RTS در اون زمان با این حالت بیگانه بودند) , برای Unit Attack ها هم جلوه های سه بعدی جالبی خلق کرده بود که در زمان خودش فوق العاده بود.
Total Annihilation - 1997
Dungeon Siege - 2002
Supreme Commander - 2007
photo

37.Ken Levine
بازیهای بزرگ کاری می کنند که بازیکن در اونها غرق بشه و احساس بکنه داخل دنیای اونها شده. در این بین داستان بازی و نوع بیان اون هم تآثیر خیلی زیادی داره.
Ken Levine کسی هست که به خوبی از عهده این کار برمیاد. او در پروژه هایی که در شرکت های Looking Glass و Irrational Software (که به 2K Boston تغییر نام داد) انجام داده , با قدرت هرچه تمام تر بازیکن رو درگیر بازی کرده و به جای استفاده از Cutscene های معمولی , همه بازی رو از دید شخصیت اصلی جلو برده. عاملی که اجازه میده بازیکن در بازی غرق بشه و احساس نزدیکی زیادی با شخصیت اصلی داشته باشه. بهترین بازیهای Levine از این خصوصیت استفاده کردن , بازیهایی چون Thieft , System Shock 2 و آخرین بازی او یعنی Bioshock که همگی از داستان سرایی فوق العاده Ken بهره می برند.
یکی دیگه از کارهایی که Ken Levine در بازیهاش انجام میده , استفاده از NPC ها (شخصیت های غیر قابل بازی) در بازیهاش بدون توجه به سبک بازی هست. در بیشتر بازیهای Ken , این شخصیت ها تآثیر زیادی روی بازی دارند و نقش مهمی در پیش برد داستان ایفا می کنند. همچنین Ken تبحر خاصی در ایجاد صحنه های ترسناک و دلهره آور داره. بازی System Shock 2 هنوز هم یکی از ترسناک ترین بازیهایی هست که تجربه کردیم که این رو مدیون فضای سرد و جو رعب آور اون و گیر افتادن در سفینه ای فضایی بود.
Levine در مصاحبه ای که انجام داده بود گفته بود : "مشکلی که Cutscene ها دارند اینه که به بازیکن میگن : نگران نباش دوست من ! همه چیز امن و امانه. هیچ چیز نمیتونه به تو صدمه بزنه ..." برای همینه که ما بازیهای Ken Levine رو دوست داریم و از هر ثانیه و هر لحظه اونها لذت می بریم.
Thief : The Dark Project - 1998
System Shock 2 - 1999
Freedom Force - 2002
Bioshock - 2007
photo

36.Eiji Aonuma
بیش از 10 سال هست که Eiji Aonuma به The Legend Of Zelda زندگی بخشیده. او در اواخر دهه 90 به Nintendo ملحق شد و خیلی زود مشغول کار روی یکی از محبوب ترین سری بازیهای این شرکت گردید. سری بازی ای که خالق اون Shigeru Miyamoto ـی بزرگ بود و تا اون روز برای سه نسل از کنسولهای Nintendo ساخته شده بود.
وقتی The Legend Of Zelda به کنسول Nintendo 64 راه پیدا کرد , Miyamoto هم از یک بازیساز خشک و خالی به تهیه کنندگی محصولات Nintendo ارتقا یافت و این شرکت Eiji Aonuma رو برای ادامه دادن این سری بازی برگزید. بعد از تغییر نسل از SNES به N64 , Link هم مجبور بود از حالت دو بعدی به حالت سه بعدی نقل مکان بکنه و در این راه مشکلات زیادی وجود داشت. Aonuma همه توان خودش رو به کار گرفت و بازی ای رو برای N64 تهیه کرد که به عقیده خیلی ها یکی از بهترین بازیهای تاریخ هست , بازی Ocarina Of Time .
در ادامه هم Majora`s Mask ساخته شد و سپس نوبت کنسول GameCube رسید. بازی زیبای Wind Waker برای این کنسول تهیه شد و بعد از اون مجموعه ای تحت عنوان Zelda Collector`s Edition در دست تهیه قرار گرفت که اجازه داد Aonuma روی بازیهای اولیه این سری هم دوباره کار بکنه. بعدها همین تجربه به ساخته شدن بازی 16 بیتی Minish Cup برای کنسول دستی GBA منجر شد و در نهایت هم بازی زیبای Phantom Hourglass برای DS با استفاده از درسهایی که گروه در Wind Waker گرفته بودند به تولید رسید.
تجربیات Eiji Aonuma در تهیه و کارگردانی سری بازیهای The Legend Of Zelda باعث شد عناوین زیبایی چون Four Swords Adventures و Twiligh Princess خلق بشن و عناصر جدیدی به گیم پلی این سری بازیها اضافه بشه.
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
The Legend Of Zelda : The Wind Waker - 2003
The Legend Of Zelda : Twilight Princess - 2006
photo

35.Harvey Smith
Harvey Smith و Warren Spector وجه تشابه زیادی با هم دارند. هر دو در پروژه System Shock با شرکت Origin Systems همکاری داشتند و روی بازی Cybermage هم کار کردند که Smith در شکل گیری داستان اون نقش مهمی داشت. او بعدها روی پروژه بزرگ Deus Ex از شرکت Ion Storm هم مشغول به کار شد.
وقتی دنباله Deus Ex در حال شکل گیری بود , Harvey هم تجربیات زیادی به دست آورده بود. برای همین سکان هدایت این بازی در دست او قرار گرفت و بازی به صورت همزمان برای نسخه های کنسولی و PC ساخته شد که البته از طرف رسانه ها به اندازه نسخه اولش تحسین نشد و امتیازات پایین تری بدست آورد. ولی پروژه بعدی Smith یعنی بازی زیبای Thief : Deadly Shadows بهتر از Deus Ex : Invisible War عمل کرد که البته نقش Smith هم در این بازی کمرنگ تر از Invisible War بود.
بعدها با منحل شدن Ion Storm , او به شرکت Midway نقل مکان کرد و ساخت بازی ای براساس بازی آرکید و قدیمی Area 51 رو برعهده گرفت. البته این بازی هم به موفقیت خاصی نرسید و میانگین امتیازات رسانه ها زیاد جالب نبود. او کمی بعد از Midway هم خارج شد.
در طول این مدت او بلاگ شخصی خودش به آدرس Witchboy.net رو آپدیت میکنه و مردم رو از نظرات و تفکرات خودش بهره مند میسازه. همچنین در کنفرانس ها و نشست های مختلف هم شرکت کرده و به سخن رانی در مورد صنعت بازی و دیگر سرگرمی ها میپردازه.
System Shock - 1994
Cybermage : Darklight Awakening - 1995
Deus Ex - 2000
Deus Ex : Invisible War - 2003
Blacksite : Area 51 - 2007
photo

34.Doug Church
او یکی از نوابغی بود که از دل شرکت Looking Glass بیرون اومدند. نام Doug Church اغلب در کنار Warren Spector قرار میگیره و این امر به دلیل نزدیکی بیش از اندازه اونها و تولید بازیهای مشترک هست. (معمولآ Spector نقش تهیه کننده و Church نقش توسعه دهنده یا سازنده بازی رو برعهده داشت) اونها بازیهای زیادی رو به کمک هم تهیه و تولید کردند که تعدادی از اونها مثل Ultima Underworld و System Shock امروزه به عنوان بازیهایی کلاسیک و صاحب سبک شناخته میشن.
وقتی Looking Glass تعطیل شد , Church به شرکت Eidos Interactive نقل مکان کرد که بعضی از آخرین کارهای Looking Glass رو منتشر کرده بود. او در خیلی از پروژه های Eidos همکاری کرد , بازیهایی مثل Deus Ex (که دوباره باعث همکاری Warren و Doug شد) یا Tomb Raider Legend (که Crystal Dynamics اون رو از سازنده اصلیش یعنی Core Design گرفته و حیاتی دوباره به این سری بازی داده بود) Church بعدها هم در پروژه هایی با اعضای سابق Looking Glass در شرکت های Irrational Games و Harmonix همکاری کرد.
روحیه همکاری Church هنوز هم ادامه داره و او با سازمان IGDA (International Game Developers Association) برای ساخت برنامه های آموزشی و کمکی همکاری مستقیمی داره. همچنین برای راه اندازی مدارس و مراکز آموزش طراحی بازی هم تلاش های زیادی کرده و از تجربیات خودش چیزهای زیادی در اختیار کارآموزان گذاشته. به علاوه در برگزاری Indie Game Jam توسط IGDA کمک شایانی کرده.
Doug Church در سال 2005 به شرکت EA ملحق شد تا با کمک Steven Spielberg روی 3 بازی ای که این کارگردان معروف قصد تهیه اونها رو داره , همکاری بکنه و فعلآ اولین بازی تحت عنوان Boom Blox عرضه شده.
Ultima Underworld : The Stygian Abyss - 1992
System Shock - 1994
Flight Unlimited - 1995
Thief : The Dark Project - 1998
Frequency - 2001
Lara Croft Tomb Raider : Legend - 2006
photo

33.Brian Reynolds
Brian Reynolds کسی هست که نقش زیادی در موفقیت بازیهای Sid Meier داشته. بازیهایی چون Civilization و Alpha Centauri . Reynolds , Meier و Jeff Briggs در اواسط دهه 90 شرکت MicroProse رو ترک کردند و به Firaxis رفتند و همواره با هم بودند ولی Briggs و Reynolds هرگز به محبوبیت و معروفیت Meier نرسیدند. محبوبیتی که با ساخته شدن هر بازی Firaxis بیشتر و بیشتر میشد.
Reynolds مدرک تحصیلی خودش رو در زمینه فلسفه و تاریخ اروپا گرفت و شاید همین موضوع باعث جذب او به بازیهای Strategy شده باشه. او ابتدا در شرکت MicroProse (و بعدآ در Firaxis) زیر نظر Meier کار میکرد ولی بالاخره به درجات بالاتر رسید و روی دنباله های این شرکت مشغول به کار شد. او باعث پیشرفت زیادی در هوش مصنوعی بازیها شد و در این زمینه استعداد زیادی داشت. البته باز هم نام Sid Meier در ابتدای این بازیها به چشم میخورد.
شاید به همین دلیل بود که Reynolds شرکت Firaxis رو رها کرد و برای خودش شرکت Big Huge Games رو ساخت. شرکتی که با سری بازیهای Rise Of Nations خیلی زود از نظر مالی تآمین شد و با قراردادی که با Microsoft در زمینه انتشار بازیهاش بست , Expansion های زیادی برای این بازی تهیه کرد.به علاوه روی ساخت بازی Catan برای XBOX 360 نظارت مستقیمی داشت و همچنین با Ensemble Studios در ساخت دومین Expansion از Age Of Empires III به نام The Asian Dynasties همکاری کرد.
Brian Reynolds هرگز از ساختن بازیهای RTS خسته نمیشه و همین چند وقت پیش بود که شرکت THQ اعلام کرد حق انتشار بازیهای آینده Reynolds رو در اختیار گرفته.
Sid Meier`s Colonization - 1994
Sid Meier`s Civilization II - 1996
Sid Meier`s Alpha Centauri - 1999
Rise Of Nations - 2003
Catan - 2007
photo

32.Alex Rigopulos
یکی از موسسان و رییس اجرایی کنونی Harmonix Music Systems . او از دانشگاه MIT فارغ التحصیل شد و به صنعت بازیسازی پا گذاشت. هدف از شکل گیری Harmonix همون طور که از نامش هم پیداست , بیشتر از اینکه ساختن بازی باشه , در مورد آهنگ سازی و آموزش این حرفه بدون پیچیدگی های معمول و نرم افزارهای پیشرفته بود. ولی بعدها Rigopulous و دوستش Eran Egozy ساختن بازی هایی بر اساس موسیقی رو در دستور کار خودشون قرار دادند ولی اولین بازی اونها یعنی Amplitude با وجود تعریف و تمجیدهایی که از سوی رسانه ها بدست آورد , از نظر فروش زیاد موفقیت آمیز نبود. دومین نسخه بازی در دست ساخت قرار گرفت و این بار قشر بیشتری از گیمرها هدف Harmonix بودند. محیط بازی هم از یک تونل به یک تخته گیتار تغییر پیدا کرد و این گونه بود که سری بازیهای Guitar Hero خلق شدند. سری بازیهایی که ژانر موسیقی رو متحول کردند. البته پیش از اینها Alex و Harmonix تجربیاتی در سبک موسیقی با همکاری در ساخت بازی Karaoke Revolution برای Konami بدست آورده بودند.
Guitar Hero به یک پدیده بزرگ تبدیل شد ولی تکامل حقیقی زمانی رخ داد که امکان خواندن آهنگ و استفاده از درام (Drum) هم در بازی Rock Band به وجود اومد که اولین بازی موسیقی گروهی کامل بود.
در طول این سالها Rigopulous در سمت های مختلفی مثل موسس کمپانی , سخنگوی شرکت و ... مشغول به کار بوده ولی خودش اعتقاد داره سخنگوی زیاد خوبی نیست و از حرف زدن زیاد خوشش نمیاد.
Frequency - 2001
Amplitude - 2003
Karaoke Revolution - 2003
Guitar Hero - 2006
Rock Band - 2007
photo

31.Larry Holland
Larry Holland میدونه که طرفداران Science Fiction (علمی تخیلی) چه چیزهایی دوست دارند. او لیسانس دو تا از مشهورترین علمی تخیلی های عالم سینما رو گرفت و با درایت کامل اونها رو تبدیل به بازیهایی کرد که در سبک خودشون عالی هستند. او بازی ای خلق کرد که برخلاف دیگر بازیهای Flight-Sim پیچیده های بیش از حد این سبک رو نداشت و همگان از اکشن زیبای اون لذت می بردند , بازی TIE Fighter .
همین یک بازی برای اینکه نام Holland در لیست ما قرار بگیره کفایت میکنه ولی او بزرگتر از این حرفها بود. او از تجربیات بازیهای شبیه ساز جنگ جهانی دوم مثل Secret Weapons Of The Luftwaffe و Battlehawks 1942 استفاده کرد و بازی X-Wing رو ساخت. بازی ای که از لیسانس فیلم Star Wars به خوبی استفاده کرد و یک اکشن فضایی جذاب تحویل گیمرها داد.این بازی آرزوی دیرینه گیمرها رو جامعه عمل پوشوند و اجازه داد در نقش یکی از سفینه های Rebel Alliance برضد Galactic Empire خبیث بجنگند.
Star Wars TIE Fighter تقریبآ همه ویژگی های سبک Flight-Sim رو بهبود بخشید. جلوه های بصری بازی فوق العاده بوده و کنترل ها به سادگی قابل یادگیری بودند. بازی از عمق زیادی برخوردار بود و داستانی آشنا به همراه شخصیت های کاملآ جدید رو به بازیکن معرفی میکرد.
Holland بعدها بازیهای Star Wars بیشتری در این سبک برای LucasArts ساخت و روی بازی Star Trek : Bridge Commander هم کار کرد که یک شبیه ساز واقعی و جذاب بود که به بازیکن اجازه کنترل سفینه Enterprise و دیگر سفینه ها رو در کهکشان Rodenberry میداد. بازی ای که به اعتقاد بیشتر رسانه ها و طرفداران Star Trek , نهایت تجربه ای بود که میشد از دنیای Star Trek داشت. همه بازیهای Space Fight این سالها خیلی از ویژگی های خودشون رو مدیون Larry Holland هستند.
Star Wars : X-Wing - 1993
Star Wars : TIE Fighter Collector`s CD-ROM - 1995
Star Trek : Bridge Commander - 2002

 

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/7?pt=item