مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش پنجم
ساعت ٢:٥٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳٩٠/٤/٢۱  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش پنجم


50.Keiji Inafune
Keiji Inafune رو به عنوان پدر Mega Man می شناسیم. با اینکه او بعدها اعتراف کرد که طراحی های Mega Man در اصل به استاد او مربوط میشه , ولی هنوز هم از او به عنوان یک مغز متفکر و یک نابغه یاد می کنیم. به این دلیل که او زمانی که تنها 22 سال داشت , روی طراحی بقیه کاراکترهای این بازی هم کار کرد و در کنارش به طراحی و نقاشی Artwork ها در کتابچه های راهنمای بازیها می پرداخت و البته در خیلی موارد همین Artwork ها رو به مدل های داخل بازی تبدیل و منتقل می کرد.
خوشبختانه Capcom بعد فروش نه چندان خوب اولین Mega Man , این سری بازی رو برای همیشه تعطیل نکرد و اجازه ساخته شدن قسمت های بعدی رو داد که Inafune روی اونها کار می کرد. او به جز Mega Man صدها شخصیت دیگه هم برای Capcom ساخت و خیلی از کاراکترهای به یاد ماندنی Capcom به طول مستقیم یا غیر مستقیم مدیون او هستند. Keiji Inafune روی دنباله های زیادی از Mega Man کار کرد که Mega Man X و Mega Man Battle Network نمونه هایی از اونها هستند.
یکی دیگه از بازیهایی که Inafune به گیمرها هدیه داد سری Onimusha بود. حتی فیلمنامه فیلمی که قراره براساس این بازی ساخته بشه هم کار خود Inafune هست. در این نسل هم او تهیه کننده عناوینی چون Dead Rising و Lost Planet بوده که هم از نظر فروش و هم از نظر امتیازات بازیهایی بسیار بزرگ هستند. البته بازی ای که نام Keiji Inafune رو همیشه برای ما زنده نگه میداره , بازی زیبای Duck Tales هست که برای NES ساخته شد و Inafune به عنوان طراح گرافیکی روی اون کار کرد.
Mega Man - 1987
Street Fighter - 1987
Mega Man 2 - 1988
Duck Tales - 1990
Breath Of Fire - 1993
Mega Man X - 1993
Onimusha : Warlords - 2001
Mega Man Battle Network - 2001
Mega Man Zero - 2002
Dead Rising - 2006
Lost Planet : Extreme Condition - 2007
photo

49.Atsushi Inaba
با اینکه سازنده های ژاپنی زیادی در لیست بلند بالای ما هستند , ولی تعداد کمی از اونها به اندازه Inaba در کارشون موفق بودند. او سهم بزرگی در بعضی از عناوین درجه یک Capcom داشته و بعد از اثبات لیاقت و استعدادش به ریاست Clover Studios رسید. زمانی هم که Capcom به طرز غیرمنتظره ای این استودیو رو تعطیل کرد , به فکر احداث شرکت جدیدی افتاد که بعدها Platinum Games نام گرفت و قراردادهایی برای انتشار بازیهاش به وسیله SEGA بست.
او روی پروژه هایی چون دو نسخه Viewtiful Joe و سری بازیهای Ace Attorney نظارت مستقیم داشت. همین طور در طول بیش از 8 سالی که با Capcom بود , روی بازیهایی مثل Resident Evil : Code Veronicaa X و Devil May Cry هم کار کرد. البته قبل از این در شرکت هایی مانند SNK و Irem هم حضور داشت ولی دوره کاری او در Capcom بسیار موفقیت آمیز بود و در این بازه زمانی بازیهای خلاقانه و زیبایی از طرف این شرکت عرضه شد که از نظر اقتصادی و هنری بسیار قدرتمند بودند.
بازیهایی مثل Okami و God Hand که به وسیله Clover Studios تهیه شده بودند , از پشتیبانی کامل و مستقیم Inaba بهره بردند و بعد از تعطیل شدن این شرکت و مهاجرت Inaba و بقیه اعضای اون به Platinum Games , او به بهترین شکل ممکن از کارهای در دست ساخت این شرکت پشتیبانی کرد و باعث افزایش اعتبار بازی ای چون Mad World گردید. با اینکه Atsushi Inaba در تولید خیلی از بازیها نقش مهمی داشته , ولی این قدرت مدیریت و تهیه کنندگی او بوده که باعث شده بازیهایی فوق العاده زیبا از استودیوهای او شاهد باشیم.
Devil May Cry - 2001
Viewtiful Joe - 2003
Phoenix Wright : Ace Attorney - 2005
Okami - 2006
MadWorld - 2009
photo

48.Scott Orr
یکی از پیشگامان سبک Sports جناب آقای Scott Orr هست. او به همراه Richard Hilleman باعث شدند سری بازیهای Madden Football به این موفقیت کم نظیر دست پیدا بکنه. او باعث شد این بازی که روی پلتفورم Apple II شکست خورده بود , دوباره طراحی بشه و تا امروز به موفقیت خودش ادامه بده. Orr زیر نظر Hilleman تغییراتی در سری Madden ایجاد کرد که نسخه های امروزی این بازی محبوب رو مدیون اونها هستیم.
بعدها Hilleman و Orr مسیرهای جداگانه ای رو در EA Sports در پیش گرفتند ولی هنوز هم به یکدیگر کمک کرده و تآثیر زیادی روی پروژه های همدیگه می گذاشتند. Orr روی پروژه Madden باقی موند و هر سال بازی ای بهتر از سال پیش ارائه کرد که در زمینه هایی چون گرافیک , هوش مصنوعی و امکانات دیگه پیشرفت های زیادی داشت. این سری بازی در حرکت از گرافیک دو بعدی به سه بعدی هم بسیار موفق عمل کرد و علاوه بر فروش فوق العاده ای که هر سال بدست میاره , جوایز متعددی رو هم نصیب سازندگانش میکنه.
با اینکه تیم بازیسازی Scott Orr از بیش از 30 بازیساز و طراح تشکیل میشه , ولی اتحاد و یکپارچگی اونها باعث شده در طول این سالها سری Madden NFL به پیشرفت خودش ادامه بده و هنوز هم به عنوان پرفروش ترین بازی آمریکای شمالی باقی بمونه. دلیل این امر هم میتونه تعصب این تیم آمریکایی و گیمرهای آمریکایی باشه.
البته Orr تنها به Madden اکتفا نکرد و مثل Hilleman تجربه های جدیدی رو هم امتحان نمود. او در تولید خیلی از بازیهای ورزشی دیگه مثل NASCAR , NCAA Football و Basketball نقش داشت. موفقیت این روزهای EA و تولید بازیهای متنوع ورزشی با کیفیت بالا رو میتونیم تا حد زیادی مدیون Orr و زحماتش روی بازی Madden و دیگر بازیهای شرکت باشیم.
Scott Orr در سال 2001 شرکت EA رو ترک کرد و شرکتی جدید برای ساخت بازیهای موبایل تآسیس نمود.
John Madden Football - 1990
John Madden Football '93 - 1992
Tony La Russa Baseball '95 - 1995
NCAA Football 98 - 1997
photo

47.Yuji Naka
هرچقدر که Yu Suzuki در موفقیت های بخش Arcade شرکت SEGA سهم داشته , Yuji Naka هم در بخش کنسول های خانگی این شرکت سهیم بوده. او در اوائل دهه 80 به عنوان برنامه نویس به SEGA پیوست و بعد از مدتی مشغول کار روی عناوین کنسول Master System مثل Spy VS Spy و F16 Fighting Falcon و همین طور دو عنوان اول از سری Phantasy Star شد. ولی همکاری او در سال 1991 با Hirokazu Yashhara و Naoto Oshima روی عنوان Sonic The Hedgehog بود که باعث شد اسم او بیش از پیش بر سر زبونها بیفته.
در همون سال استودیوی AM8 نام خودش رو به Sonic Team تغییر داد و به ساخت بازیهایی ارزشمند مشغول شد و این استودیو سری بازیهای Sonic رو برای کنسولهای Master System , Genesis , Saturn و Dreamcast تهیه کرد. در اون سالها طراحان Nintendo رقیبی قدرتمند به نام Yuji Naka داشتند که میخواست از Nintendo و بازیهای زیبای اون پیشی بگیره و در بعضی موارد هم موفق شد.
میشه گفت اگه کمک های Naka و همکاری اون در خلق بازی Sonic The Hedgehog و دنباله های بیشمار این بازی نبود , وضعیت شرکت SEGA الآن به کلی متفاوت بود.
موفقیت های Naka با عناوینی چون Burning Rangers و NiGHTS Into Dreams برای کنسول Saturn و همین طور Phantasy Star Online برای کنسول Dreamcast ادامه پیدا کرد ولی در سال 2006 بالاخره از SEGA جدا شد و استودیوی شخصی خودش با نام Prope رو تآسیس نمود. البته این استودیو ارتباطی تنگاتنگ با SEGA داره و این شرکت ناشر بازیهای Prope محسوب میشه. یکی از اولین بازیهای Prope هم بازی زیبا و تحسین برانگیز Let`s Catch در سبک Rhythm برای کنسول Wii بوده.
Naka در مصاحبه ای که چندی پیش با ما داشت گفت : "پدر شخصیت Sonic بودن و 15 سال همراهی با این شخصیت , باعث شده من عشق و دلبستگی زیادی نسبت به اون داشته باشم."
میشه گفت همین عشق و شور از طریق بازیهای Naka به ما گیمرها هم منتقل شده.
Phantasy Star - 1988
Phantasy Star II - 1990
Sonic The Hedgehog - 1991
NiGHTS Into Dreams - 1996
Burning Rangers - 1998
Chu Chu Rocket - 2000
Samba De Amigo - 2000
Shadow The Hedgehog - 2005
photo

46.Fumito Ueda
خیلی از بزرگان لیست ما در سالهای اولیه حضورشون در صنعت بازی , شاهکار آنچنانی ای عرضه نکردن و معمولآ بعد از چند سال به بازیهای بزرگ رسیدند ولی Fumito Ueda کسی هست که در اولین بازی ای که کارگردانی کرد , نبوغ و هوش سرشار خود رو به همگان اعلام نمود. (البته او پیش از این به عنوان انیماتور در بازی Enemy Zero زیر نظر Kenji Eno کار کرده بود) به هر حال اولین بازی کارگردانی شده Ueda , شاهکاری فراموش نشدنی به نام Ico بود.
Ueda در این بازی حال و هوا و جوی خلق کرد که با معماهای جالب خودش و سکوت شخصیتهاش , حس قرار گرفتن در دنیایی منزوی و ایزوله شده رو به بازیکن منتقل می نمود. البته در کنارش حس امید برای رهایی از این محیط هم به گیمر دست میداد. Ico که در ابتدا پروژه ای برای PlayStation بود ولی بعدها به PlayStation 2 منتقل شد , دنیایی ایجاد کرد که زمینه رو برای بازی بعدی Ueda و تیمش یعنی Shadow Of The Colossus آماده ساخت.
در این بازی شخصیتی بدون دیالوگ در دنیایی پهناور و خراب شده باید با پازلهای متحرک که در هیبت هیولاهایی فوق العاده عظیم قرار گرفته بودند , مبارزه میکرد. بازی ای که با صحنه های ماندگار خودش شاهکاری خلق کرد که تا پیش از این کمتر سازنده ای تونسته بود خلق بکنه. Ueda با همین دو بازی اسم Team Ico رو به جهانیان معرفی کرد و استودیویی رویایی با آزادی عمل زیاد که در ارتباط با Sony بود رو شکل داد. دقیقآ شبیه Polyphony Digital و رییس این شرکت یعنی Kazunori Yamauchi که خالق سری بازیهای Gran Turismo هست.
وقتی یک بازیساز در مدتی کوتاه توانایی ها و استعدادهای خودش رو نشون میده , هم ناشر بازیهای او و هم بازیکنهای علاقه مند به بازیهای او مسلمآ در انتظار شاهکاری جدید هستند. برای همینه که همه دنیا به شدت منتظر رونمایی از پروژه بعدی Team Ico برای کنسول PlayStation 3 می باشند.
Ico - 2001
Shadow Of The Colossus - 2005
photo

45.Tim Sweeney
Tim Sweeney یکی از بزرگانی هست که در کنار John Carmack تآثیر زیادی روی پیشرفت گرافیک بازیهای کامپیوتری داشته. او حریفی جدی برای Carmack به حساب میاد و کار خودش رو با تآسیس شرکت Epic Games در سال 1991 شروع کرد. او کسی هست که باعث تغییر چهره بازیهای کامپیوتری برای همیشه شد.
Sweeney در اوائل 90 روی بازیهایی مثل ZZT و Jill Of The Jungle نظارت داشت و برنامه نویسی انجام داد و بعد از اون شروع به نوشتن Unreal Engine کرد. از این موتور گرافیکی در بازی FPS ای به نام Unreal استفاده شد که زمینه ساز انقلابی در گرافیک بازیهای کامپیوتری بود. در بازی Unreal از تکنولوژی هایی چون Dynamic Colored Lighting و Volumetric Fog استفاده شده بود و ابزار طراحی مراحل هم در بازی وجود داشت که بعدها به امری طبیعی در بازیها تبدیل شد.
Sweeney در این نسل هم روی طراحی Engine جدید Epic نظارت مستقیمی داشت و باعث خلق Unreal Engine 3.0 شد که امروزه خیلی از شرکتهای بزرگ برای ساخت بازیهاشون از اون استفاده می کنند. شرکتهایی مثل Atari , Capcom , Konami و Square Enix . در این نسل از Unreal Engine 3.0 تقریبآ در هر سبکی استفاده شد. از بازی Gears Of War 2 در سبک Tactical Shooter گرفته تا Rainbow Six Vegas در سبک FPS و Lost Odyssey در سبک JRPG .
Tim Sweeney در مصاحبه ای که در سال 2008 با سایت Team XBOX انجام داد گفت : " Unreal Engine 3.0 تا آخر این نسل از بازیهای مختلف پشتیبانی میکنه و من تخمین میزنم که تا سال 2011 یا 2012 یا حتی یک سال بعد از اون هم بازیهای ساخته شده براساس این موتور گرافیکی رو شاهد باشیم. ولی از سال 2012 به بعد استفاده از Unreal Engine 4.0 رواج پیدا خواهد کرد. موتور گرافیکی ای که از معماری کاملآ جدید و ویژگی های پیشرفته پشتیبانی کرده و تفاوتی عظیم با Unreal Engine 3.0 خواهد داشت.
ما الآن فقط میتونیم تصوری گذرا از اون چیزی که در آینده عرضه خواهد شد داشته باشیم ولی از زحمات جانانه Tim Sweeney تشکری خالصانه می کنیم و منتظر انقلابی دیگر در زمینه گرافیک بازیهای کامپیوتری خواهیم بود.
ZZT - 1991
Unreal - 1998
Unreal Tournament - 1991
Unreal Championship - 2000
Deus Ex - 2000
Gears Of War - 2006
Gears Of War 2 - 2008
photo

44.Nobuo Uematsu
Nobuo Uematsu رو به عنوان John Williams صنعت بازی می شناسند. او یکی از بزرگترین آهنگ سازان این صنعت هست و اولین بار در سال 1985 جذب شرکت SquareSoft شد. او با آشنایی قبلی به این شرکت پیوست و مشغول کار روی بازی Genesis شد. آهنگسازی برای این بازی باعث شد او به صورت تمام وقت به تیم آهنگسازی Square بپیونده و برای بازیهای مختلفی روی پلتفورمهای NES و Famicom Disc System موسیقی های زیبا بسازه. در سال 1987 او بعد از ملاقاتی که با Hironobu Sakaguchi داشت , تصمیم به ساختن قطعات موسیقی برای بازی ای گرفت که یا شرکت در معرض ورشکستگی SquareSoft رو نجات میداد یا کار این شرکت رو تموم میکرد, بازی Final Fantasy .
موسیقی متن Final Fantasy به خاطر ملودی های زیبا و متفاوتی که داشت , به شدت مورد تحسین قرار گرفت و Square بلافاصله Uematsu رو برای نسخه بعدی بازی به خدمت گرفت. او بیش از یک دهه در این سمت باقی موند و آهنگ های 10 عنوان اول سری Final Fantasy رو نوشت. به علاوه روی موسیقی بازیهای Chrono Trigger , Front Mission : Gun Hazard و حتی Super Smash Bros Brawl هم کار کرد.
موسیقی های Nobuo Uematsu تآثیر عظیمی بر Soundtrack های بازیهای بعد از خودش گذاشت. تصنیف عاشقانه ای که او برای Final Fantasy VIII با نام Eyes On Me و به خوانندگی Faye Wong ساخت , حتی از صنعت بازی هم خارج شد و در لیست آهنگ های پرطرفدار ژاپنی قرار گرفت و جایزه بهترین آهنگ سال در چهاردمین مراسم Japan Gold Disc Awards رو در سال 1999 بدست آورد. چندی پیش هم نام Uematsu در لیست 100 نوآور تاریخ موسیقی در مجله Time دیده شد. حتی یکی از آهنگ های Final Fantasy IV به نام Theme Of Love برای آموزش پیانو در مدارس ابتدایی ژاپن تدریس میشد.
در سال 2004 هم Uematsu شرکت Square Enix رو ترک کرد و Smile Please رو تآسیس نمود. البته او هنوز هم برای بازیهای Square Enix آهنگ میسازه و همکاری هایی هم با Hironobu Sakaguchi در شرکت Mistwalker داشته.
Final Fantasy - 1990
Final Fantasy IV - 1991
Final Fantasy VI - 1994
Chrono Trigger - 1995
Final Fantasy VII - 1997
Final Fantasy VIII - 1999
Final Fantasy IX - 2000
Final Fantasy X - 2001
Lost Odyssey - 2008
photo

43.Ed Logg
خدماتی که Ed Logg به دنیای بازیهای Arcade کرد رو به هیچ وجه نمیشه از یاد برد. Ed Logg در اوائل دهه 80 میلادی بازی زیبای Asteroids رو با کمک Lyle Rains تهیه نمود و روی بازی Centipede هم کار کرد. البته بازی Gauntlet برای Atari رو هم نباید فراموش کنیم. او داشت به کار خودش ادامه میداد تا اینکه Midway بخش مربوط به بازیهای Arcade خودش رو تعطیل کرد.
بعدها هم Atari بخش بازیهای خانگی و آرکید خودش رو جدا کرد و Logg به بخش بازیهای خانگی این شرکت پیوست و سعی در پورت کردن و احیای بازیهای آرکید خودش و بقیه برای کنسولهای خانگی Atari نمود. در این میان اسم بازی Tetris هم به چشم میخورد که باعث ایجاد اختلافات و دعواهای زیادی بین سازندگان اصلی بازی و صاحبان حقوق این بازی شد که البته در نهایت با کمک Logg و بقیه خاتمه پیدا کرد. بعد از اون بود که شرکت Tungen به سمت ساخت بازیهای غیرلیسانسی برای NES رفت.
بعدها مشکلات قانونی زیادی سر راه Tungen و Atari قرار گرفت و بالاخره Atari Games به Midway Games West تبدیل گردید و Logg هم برای ساخت بازیهای بعدی مثل سری بازیهای San Francisco Rush در این شرکت ماندگار شد.
Asteroids - 1979
Centipede - 1980
Gauntlet - 1985
Tetris (Tengen Version) - 1989
San Francisco Rush : Extreme Racing - 1996
photo

photo

42.Brad McQuaid & John Smedley
مدتها پیش از اینکه World Of Warcraft به عنوان محبوب ترین بازی MMORPG شناخته بشه یا حتی پیش از تلاش برای ساخت بازیهایی چون Meridian 59 , The Realm یا حتی Ultima Online , بازی EverQuest ساخته شده بود. McQuaid و Smedley با کمک هم بازی ای خلق کردند که بعدها زمینه ساز پیشرفت عظیمی در بازیهای MMO گردید. وقتی این بازی ساخته شد , اسم Verant Interactive رو به معروفیت زیادی رسوند و بعدها شرکت تازه تآسیس Sony Online Entertainment به فکر خرید اون افتاد. در اون زمان McQuaid به همراه Smedley ریاست استودیوی Verant رو برعهده داشتند.
موفقیت EverQuest فوق العاده بود ولی در سال 2002 McQuaid شرکت خودش به نام Sigil Studios رو تآسیس کرد تا روی بازی Vanguard : Saga Of Heroes کار بکنه. در حالی که Smedley در Sony Online Entertainment ماندگار شد و تا امروز روی بازیهای آنلاین Sony نظارت داره. با اینکه Vanguard در ابتدا قرار بود توسط Microsoft منتشر بشه , ولی بعدآ Sigil حقوق بازی رو دوباره از Microsoft خرید و بعد از مذاکراتی که با SOE داشت , حق انتشار بازی رو به این شرکت داد و این طور بود که McQuaid و Smedley دوباره با هم همکار شدند. بعدها نه SOE و نه Sigil به فکر ادامه دادن سری بازیهای موفق EverQuest نیفتادند ولی SOE بازیهای موفق دیگه ای تولید و منتشر کرد.
میتونیم بگیم بازیهای بزرگ MMO این روزها , به شدت مدیون همکاری های Brad McQuaid و John Smedley هستند. کسانی که با یاری هم به بزرگ شدن سبکی کمک کردند که امروزه به تجارتی عظیم تبدیل شده.
EverQuest - 1999
EverQuest II - 2004
Vanguard : Saga Of Heroes - 2007
photo

41.Bill Roper
اگه دوست داشته باشین ساعتهای زیادی رو با ساخته های تنها یک شرکت بگذرونین , کمتر شرکتی میتونه جای Blizzard Entertainment رو بگیره. سازنده عناوینی چون Warcraft , Starcraft و Diablo به اعتقاد خیلی ها بزرگترین شرکت بازیساز به حساب میاد. همین کافیه تا نام Bill Roper رو به خاطر اینکه یکی از مهم ترین اعضای Blizzard North بوده در این لیست قرار بدیم. او در طول دوران کاری خودش در Blizzard روی بازیهای های بزرگی کار کرده و رابطه ای عمیق بین او و Blizzard در اون سالها برقرار بوده.
Roper ابتدا روی موسیقی و صداگزاری بازیهای اولیه Blizzard کار کرد و بلافاصله به جایگاه بالاتری چون نوشتن سناریو و طراحی کتابچه های راهنما رسید و سپس نقش تهیه کننده و ناظر رو در بازیهای بزرگ Blizzard بدست آورد و به سمت نایب رییسی Blizzard North انتخاب شد. او البته بعدها از این شرکت جدا شد و Flagship Studios رو تآسیس کرد که تنها یک بازی به نام Hellgate : London در کارنامه خودش داشت و به سرعت تعطیل شذ. بعد از تعطیل شدن Flaghship Studios , آقای Roper به Cryptic Studios نقل مکان کرد و مشغول کار روی بازی Champions Online و انتقال تجربیات ارزشمندش به این بازی شد.
Bill Roper هنوز هم به عنوان سخنگوی شرکت و کسی که در مورد پروژه های شرکت صحبت میکنه , در Cryptic Studios مشغول به کار هست و در نقش Design Director به کار روی پروژه Champions Online ادامه میده.
Warcraft - 1994
Blackthorne - 1994
Warcraft II : Tides Of Darkness - 1997
Diablo - 1996
StarCraft - 1998
Warcraft III : Reign Of Chaos - 2003