مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش ششم
ساعت ٢:٥٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳٩٠/٤/٢٢  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش ششم


60.Jordan Mechner
سبک Action/Adventure رو دوست دارین ؟ پس همین الآن یه نامه برای Jordan Mechner بفرستین و تشکری اساسی از او بکنین. چون او کسی هست که تقریبآ میشه گفت خالق این سبک به شمار میاد.
به سال 1989 برمی گردیم. Mechner بازی ای تحت عنوان Prince Of Persia ساخت , بازی پلتفورمری که معماهای متفاوت رو با تله های جالب و متفکرانه ترکیب کرده و به همراه انیمیشن هایی خیره کننده به گیمرها ارائه داده بود. همین کافی بود که بازی بلافاصله به یکی از کلاسیک های به یاد ماندنی تبدیل و تقریبآ به تمام فرمت های ممکن پورت بشه. تآثیری که Prince Of Persia و دنباله های اون روی بازیهای Platformer و Action گذاشتند انکارناپذیره. POP گوشه هایی از دنیای بازی رو به گیمرها نشون داد که تا اون روز شبیه بهش رو ندیده بودند.
بعدها Mechner روی بازی The Last Express کار کرد. یک بازی ماجرایی رمزآلود که تجربه ای منحصر بفرد از گیم پلی رو به بازیکن منتقل می کرد. عناصری مثل سیستم بازگشت به عقب به جای ذخیره کردن بازی از جمله ویژگی های جالب اون بود. همچنین در این بازی از تکنولوژی Digital Rotoscopy استفاده شده بود که اجازه تبدیل حرکات زنده به انیمیشن رو میداد. The Last Express فروش زیادی نکرد ولی به پیشرفت تکنولوژی کمک فراوانی کرد و زمینه ساز ساخت آثاری چون Waking Life و A Scanner Darkly شد.
وقتی Ubisoft تصمیم به احیا کردن سری Prince Of Persia گرفت , اول از همه سراغ خالق این بازی یعنی Jordan Mechner رفت. Mechner هم داستانی زیبا برای بازی نوشت و Prince Of Persia : Sands Of Time متولد شد. بازی ای زیبا و دلنشین که به خوبی ادامه دهنده راه نسخه های قدیمی بود. بازی ای که توانسته بود Prince رو به نسل جدید بیاره , بدون اینکه از گذشته خودش فاصله زیادی بگیره. Mechner خالق تعدادی از مفرح ترین و جذاب ترین بازیهای این سالهاست. بازیهایی که هنوز هم بازی کردنشون خالی از لطف نیست.
Karateka - 1984
Prince Of Persia - 1989
Prince Of Persia 2 : The Shadow & The Flame - 1993
The Last Express - 1997
Prince Of Persia : The Sands Of Time - 2003
photo

59.Yasunori Mitsuda
آدم های کمی وجود دارند که همه زندگی خودشون رو وقف کارشون می کنن و Mitsuda یکی از اونهاست. او با وجود زخم معده و چندین بیماری دیگه که داره , شب و روز برای به وجود آوردن قطعات موسیقی به یاد ماندنی در بازیها زحمت میکشه.
او قبل از اینکه به آهنگ سازی روی بیاره , یک گلف باز حرفه ای بود. تا اینکه بالاخره به خاطر علاقه زیادی که به موسیقی داشت (مخصوصآ موسیقی فیلم هایی چون Blade Runner و The Pink Panther) به سمت این هنر رفت. او به دانشکده موسیقی توکیو رفت و در طول دوران تحصیلش تجربیات فوق العاده ارزنده ای بدست آورد.
در آوریل 1992 بعد از مصاحبه ای سخت که با شرکت SquareSoft انجام داد , به عنوان آهنگساز به این شرکت پیوست و البته بیشتر از اینکه روی موسیقی بازیها کار بکنه , روی افکت های صدای اونها کار کرد. در سال 1994 او به Hironobu Sakaguchi (که مرد همه کاره Final Fantasy بود) اولتیماتوم عجیبی داد. او به Sakaguchi گفت یا اجازه ساختن آهنگ برای بازیها رو به اون میده یا اینکه استعفا میده. تهدید Mitsuda به نفع او تمام شد و Sakaguchi اجازه داد او روی آهنگ های بازی Chrono Trigger کار بکنه. (البته زیر نظر مستقیم Nobuo Uematsu) بازی ای که امروزه یک عنوان افسانه ای به حساب میاد. بعد از Chrono Trigger هم Mitsuda و Uematsu با کمک هم روی موسیقی Front Mission : Gun Hazard کار کردند.
Yasunori چندین عنوان دیگه هم برای Square کار کرد و بعد از آهنگ سازی برای Xenogears در سال 1998 این شرکت رو ترک کرده و تصمیم گرفت به طور مستقل کار بکنه. البته او بعدها دوباره با Square همکاری هایی داشت. مثلآ برای Chrono Cross که دنباله ای بر Chrono Trigger بود موسیقی ساخت و بعد از اون هم روی پروژه هایی مثل Shadow Hearts I&II , Xenosaga Episode I و Luminous Arc کار کرد.
پرونده کاری او برای مردی که می خواست گلف باز بشه ولی موسیقی ساز شد , اصلآ بد نیست.
Chrono Trigger - 1995
Xenogears - 1998
Mario Party - 1999
Chrono Cross - 2000
Shadow Hearts - 2001
Xenosaga Episode I : Der Wille Zur Macht - 2003
photo

58.Jeronimo Barrera
طرفداران بازی های Rockstar به شدت مدیون Jeronimo Barrera هستند. او از اواخر دهه 90 برای Rockstar کار کرده و تقریبآ روی تمام عناوین اصلی این شرکت نظارت مستقیم داشته.
اولین بازی مهم او Thrasher : Skate & Destroy نام داشت که در زمان خودش تنها رقیب واقعی Tony Hawk`s ProSkater به شمار میرفت. بعد از اون Jeronimo روی بازیهای بزرگی مثل Grand Theft Auto 2 & III کار کرد و سپس به سراغ Midnight Club رفت که بازیهای Racing رو به سمت Open World شدن پیش برد و تآثیرات زیادی روی بازیهای بعدی این سبک گذاشت. بازی The Warriors از دیگر کارهای او بود که بر پایه فیلمی قدیمی ساخته شده و علاوه بر پایبند بودن به اون فیلم , به شدت هم مفرح بود. این وسط بازی Bully رو هم نباید فراموش کنیم. بازی ای که به بچه های ما آموزش میداد چطوری معلمشون رو اذیت کنن و در کنارش به زندگی یک نوجوان عاصی می پرداخت.
البته بازیهای دیگه ای مثل Manhunt 2 هم در کارنامه Barrera حضور دارند و در نهایت به بازی ای می رسیم که یکی از بزرگترین های این نسل هست , یعنی Grand Theft Auto IV . Jeronimo Barrera کسی هست که به کار خودش وارده و میدونه چه عناصری باعث مفرح و لذت بخش شدن یک بازی میشن. عناصری که Rockstar همیشه اونها رو در بازیهای خودش لحاظ میکنه.
Thrasher : Skate & Destroy - 1999
Grand Theft Auto 2 - 1999
Midnight Club Street Racing - 2000
Grand Theft Auto III - 2001
Grand Theft Auto : Vice City - 2002
The Warriors - 2005
Manhunt 2 - 2007
Grand Theft Auto IV - 2008
photo

57.Bruce Shelley
Bruce Shelley هم مثل تعدادی از دیگر افراد این لیست از شرکت مقدس MicroProse کارش رو شروع کرد. با اینکه این روزها اسم او رو به عنوان یک استاد Strategy می شناسیم , ولی در حقیقت کار خودش رو با ساختن بازیهای تخته ای (Board Games) آغاز کرد و بعدآ با تجربه های ارزشمندی که بدست آورد با قدرت تمام وارد صنعت بازیسازی شد.
همون طور که حتمآ انتظاردارین , Shelley شرکت MicroProse رو ترک کرد و مدتی رو بدون همکاری در شرکت های بازیسازی پشت سر گذاشت ولی در سال 1995 بالاخره Ensemble Studios رو تآسیس نمود و خیلی زود مشغول کار بر روی سری بازیهای Age Of Empires برای Microsoft شد. همکاری این دو مفید و طولانی مدت بود و Shelley در این مدت به عنوان طراح ارشد روی کار اعضای گروه نظارت مستقیم داشت.
موفقیتی که Age Of Empires به همراه داشت , باعث شد Shelley و Microsoft به فکر ساختن بازیهای بیشتری بیفتند و Expansion های متعددی هم برای بازیهاشون منتشر کنند. حتی این اواخر اونها روی یک بازی Strategy کنسولی به نام Halo Wars هم کار کردند ولی چندی پیش خبری عجیب و شوکه کننده پخش شد. Microsoft استودیوی Ensemble رو تعطیل کرد. البته با سابقه ای که از Bruce Shelley و بازیهای بزرگ او داریم , خیلی بعید هست که مدت زیادی برای پروژه بعدی او صبر کنیم.
Sid Meier`s Railroad Tycoon - 1990
Sid Meier`s Civilization - 1991
Age Of Empires - 1997
Halo Wars - 2009
photo

56.Hideki Kamiya
او یکی از اصلی ترین اعضای Capcom هست و تعدادی از شگفت انگیز ترین عناوین این شرکت رو به گیمرها هدیه داده. او ابتدا نقشی کوچک در ساخت بازیهایی چون Xevious , Gradius و The Legend Of Zelda : A Link To The Past داشت ولی اسم و رسم او بعد از Resident Evil 1 به گوش همه رسید. بعد از RE1 , او کارگردان دنباله این بازی شد و در سال 1998 بازی Resident Evil 2 عرضه گردید که به اعتقاد خیلی ها یکی از بهترین های سری RE به شمار میره. (اگه بهترین نباشه)
بعد از موفقیت چشمگیر Resident Evil 2 مطمئنآ Capcom به فکر ساخت بازی بعدی می افتاد ولی این بار استودیوی شماره 4 Capcom مسوول ساخت بازی شد و Kamiya یک بار دیگه کارگردانی بازی رو برعهده گرفت. یک سال بعد خبرهایی از پروژه ای به گوش می رسید که تفاوت های عمده ای با Resident Evil داشت و بعدآ این بازی Devil May Cry نام گرفت که با گیم پلی فوق العاده ای در سبک Action/Adventure عرضه شد.
بعدها Capcom در حرکتی عجیب Hideaki Itsuno رو کارگردان Devi May Cry 2 قرار داد که پروژه ای شکست خورده به حساب میاد. Kamiya هم در جواب , روی بازی کاملآ جدیدی به اسم Viewtiful Joe کار کرد که هم از طرف منتقدین و هم از طرف گیمرها بازخورد خوبی داشت. او سپس به Clover Studio نقل مکان کرد و بازی ای بر اساس فولکلور و افسانه های ژاپنی تهیه کرد. بازی ای که عنوان "بازی سال" رو از خیلی از رسانه ها دریافت کرد و مثالی برای نام بردن از دنیای بازی به عنوان یک هنر بود. بازی زیبای Okami .
این روزها Kamiya در شرکت Platinum Games در کنار بزرگانی چون Shinji Mikami , Yuta Kimura و Nao Ueda و ... به شغل خودش ادامه میده. او در حال حاضر روی بازی Bayonetta کار میکنه و با توجه به کارنامه عظیمی که از او سراغ داریم و با دیدگاه او که هر بازی رو یکی از فرزندان خودش میدونه , مطمئن هستیم این بار هم سورپرایز بزرگی در انتظار ماست.
Resident Evil - 1996
Resident Evil 2 - 1998
Resident Evil Zero - 2002
Devil May Cry - 2001
Viewtiful Joe - 2003
Okami - 2006
photo

55.Koji Igarashi
با اینکه Igarashi حدود 20 سال در خدمت Konami بوده , ولی بازی ای که باعث شهرت و محبوبیت او شد یکی از نسخه های Castlevania بود. در سال 1997 او به عنوان دستیار کارگردان , سناریو نویس و برنامه نویس برای بازی Symphony Of The Night روی کنسول PlayStation برگزیده شد. Iga (نامی که دوستانش با اون صداش میکنن) بعد از این بازی روی یک عنوان Simulation (که البته هیچ وقت منتشر نشد) کار کرد و سپس سراغ پروژه های Gradius II و Detana !! Twin Bee رفت. بعدها روی بازی Tokimeki Memorial با سبک Dating Sim کار کرد و بعد از اون دوباره برای کار رو نسخه بعدی Castlevania احضار شد ولی او اظهار داشت که ایده جدیدی برای یک دنباله نداره.
Symphony Of The Night به عقیده خیلی از طرفداران Castlevania بهترین نسخه این سری و همین طور یکی از بزرگترین بازیهای 32 بیتی تاریخ هست و Iga هم نمی خواست خاطره خوبی که با این بازی داشته رو از بین ببره.
Koji Igarashi از اون به بعد در نقش تهیه کننده به این سری بازیها وفادار موند و اولین نسخه ای که تهیه کننده اون Iga بود , Castlevania : Chronicles نام داشت.
در سال 2002 تصمیم عجیب و جنجالی Igarashi برای جدا کردن بازیهای Casltevania Legends , Castlevania 64 , Castlevania : Legacy Of Darkness و Castlevania : Circle Of The Moon از بقیه بازیهای این سری صدای طرفداران رو درآورد , ولی بعدها دوباره با تهیه کردن بازیهایی از این سری برای کنسولهای دستی GBA و DS به سبک و سیاق Symphony Of The Night محبوبیت Iga افزایش پیدا کرد. حتی خیلی از طرفداران متعصب Castlevania معتقدند که بازیهای Harmony Of Dissonance , Aria Of Sorrow , Portrait Of Ruin و Order Of Ecclesia بهتر از نسخه PlayStation این سری هستند.
با اینکه چیزی از پروژه های آینده Koji Igarashi نمی دونیم , ولی زحمتی که او روی سری بازیهای Castlevania کشیده و این سری رو زنده نگه داشته , سزاوار تشکری جانانه هست.
Gradius II - 1992
Tokimeki Memorial - 1994
Castlevania : Symphony Of The Night - 1997
Castlevania : Aria Of Sorrow - 2003
Castlevania : Portrait Of Ruin - 2006
Castlevania : Order Of Ecclesia - 2008
photo

54.Jordan Weisman
Jordan Weisman یکی از بزرگترین موسسان شرکتهای بازیسازی به شمار میاد که این صنعت خیلی بهش مدیون هست. او همچنین در ساخت سری بازیهای MechWarrior نقش زیادی داشت. بازیهایی که جزو پرفروش ترین های PC بوده و امتیازات قابل توجهی هم به دست آورده بودند. بازیهایی که به اعتقاد خیلی ها معرف سبک Mech Battling (مبارزات روباتی) به حساب میان. گرافیک MechWarrior ها هم در زمان خودشون فوق العاده بود و حتی الآن هم بعد از 15 سال خیلی بد به نظر نمیرسه. Weisman در تولید سری Crimson Skies هم سهم عمده ای داشت. سری بازیهای Flight Combat ای که به سرگرم کننده بودن و زیبا بودن معروف هستند.
ساختن MechWarrior و Crimson Skies برای قرار گرفتن نام او در لیست کفایت میکنه ولی فعالیت های Weisman خیلی بیشتر از اینها بوده. او فقط در صنعت بازی فعالیت نداشته و FASA Corporation رو تآسیس کرده که روی بازیهای RPG غیر کامپیوتری کار میکرده. بازیهایی مثل Battletech و Shadowrun که از هرکدوم نسخه هایی برای دنیای بازی های کامپیوتری هم تهیه شد. او همچنین موسس شرکت WizKids هست که روی بازیهای کوچکی مثل Mage Knight , Heroclix و Haloclix کار کرده. به علاوه در زمینه Alternate Reality Games (پلتفورمی که دنیا رو به عنوان یک بازی بزرگ تصور میکنه و برای تبلیغات خیلی وسیع به کار میره) هم کار کرده و نقش مهمی در تبلیغات I Love Bees برای Halo 2 داشته. او حتی نیم نگاهی هم به دنیای Interactive Novel ها داشته و Cathy`s Book رو در این زمینه تهیه کرده.
Weisman تقریبآ در هر زمینه ای کاری انجام داده و کسی هست که به گسترش صنعت بازی کمک های شایانی کرده.
MechWarrior 2 : 31st Century Combat - 1995
Crimson Skies - 2000
Crimson Skies : High Road To Revenge - 2003
photo

53.Takashi Tezuka
او یکی از قابل احترام ترین اشخاص صنعت بازی هست. یکی از طراحان اصلی Nintendo که روی خیلی از عناوین برتر این شرکت کار کرده. بازیهایی مثل The Legend Of Zelda , Super Mario Bros , Pikmin و Animal Crossing همگی از وجود Tezuka بهره های فراوانی برده اند.
شروع Tezuka با Nintendo در سال 1984 بود. زمانی که او از دانشکده هنر Osaka فارغ التحصیل شد. از اون زمان بود که او در پروژه های زیادی در کنار Shigeru Miyamoto کار کرد. بازی Devil World در سال 1984 برای کنسول Famicom عرضه شد و بعد از اون کار روی Super Mario Bros آغاز گردید و Tezuka هم نقش دستیار کارگردان رو برعهده گرفت. این لوله کش 8 بیتی خیلی سریع به موفقیتی خیره کننده دست یافت و باعث شد Tezuka و Miyamoto به آینده امیدوار بشن. پروژه بعدی The Legend Of Zelda بود و این دفعه Takashi Tezuka علاوه بر اینکه دستیار کارگردان بود , روی طراحی گرافیکی بازی هم کار کرد. سپس به طور مشترک با Miyamoto روی Super Mario Bros 2,3 مشغول به کار شد و کمی بعد هم به تیم سازنده اولین عنوان Mario برای کنسول 16 بیتی SNES پیوست , یعنی بازی Super Mario World .
از اون به بعد Tezuka با سمت های مختلف مثل کارگردان , تهیه کننده , طراح و سرپرست روی همه عناوین اصلی Mario نظارت داشت. شاهکارهایی مثل New Super Mario Bros برای DS و Super Mario Galaxy برای Wii هم از جمله همین بازیها هستند. او همچنین کارگردان بازیهای بزرگی چون The Legend Of Zelda : A Link To The Past و The Legend Of Zelda : Link`s Awakening هم بود. همین طور کار نظارت و سرپرستی Ocarina Of Time رو هم برعهده داشت. بعدها Tezuka بازی Pikmin 2 رو ساخت و سپس سری بازیهای Animal Crossing رو به گیمرها هدیه داد.
هوش و استعداد بالای Takashi Tezuka بیش از دو دهه در خدمت صنعت بازی بوده و تعدادی از بزرگترین بازیهای دوران رو به گیمرها تقدیم کرده. او در حال حاضر به همراه Miyamoto مدیریت بخش تجزیه و تحلیل و سرگرمی های Nintendo رو برعهده داره و منتظر شاهکارهای آینده او هستیم.
Super Mario Bros - 1986
The Legend Of Zelda - 1987
Super Mario World - 1990
The Legend Of Zelda : A Link To The Past - 1992
Star Fox 64 - 1997
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
Super Smash Bros - 1999
Pikmin - 2001
Paper Mario - 2001
Luigi`s Mansion - 2001
Animal Crossing - 2002
Super Mario Sunshine - 2002
Super Smash Bros Brawl - 2008
photo

52.Yuji Horii
چشم انداز دنیای بازی با ملحق شدن Yuji Horii به Akira Toriyama (طراح Manga) و Koichi Sugiyama (آهنگ ساز) برای خلق اولین نسخه از سری بازیهای ارزشمند Dragon Quest برای همیشه تغییر کرد.
Horii در ابتدا به عنوان نویسنده ای مستقل در روزنامه ها , مجلات و کمیک بوک ها فعالیت میکرد , تا اینکه شرکت Enix برای ساخت یک بازی Tennis او رو به عضویت این شرکت درآورد. Yuji در نقش برنامه نویس روی این بازی کار کرد و نشانه هایی از استعداد خودش رو نشون داد. او بعدها جذب بازیهای RPG آمریکایی چون Ultima و Dungeons & Dragons شد و داستان Dragon Quest رو با تآثیر از اونها نوشت.
Dragon Quest در سال 1986 عرضه شد. زمانی که RPG های کنسولی تقریبآ در مرز فراموشی بودند. سناریوهای Horii به همراه طراحی های با طراوت Toriyama و موسیقی زیبای Sugiyama باعث خلق بازی ای شدند که انقلابی در زمینه JRPG ها محسوب میشد و جنب و جوشی عظیم در بازیهای ژاپنی ایجاد کرد. این بازی همچنین زمینه ساز ساخت بازیهای RPG بزرگی چون سری Final Fantasy توسط شرکت SquareSoft گردید.
موفقیت تجاری عظیمی که Dragon Quest بدست آورد , باعث شد Horii به فکر خلق سناریوهای جدیدی برای دنباله های این بازی بیفته و سرانجام در سال 2000 خود Horii به عنوان کارگردان روی بازی Dragon Quest VII مشغول به کار شد. البته خیلی ها شروع محبوبیت Yuji Horii رو سال 1995 میدونن , زمانی که او به همراه Hironobu Sakaguchi و افراد دیگه ای از SquareSoft بازی فوق العاده Chrono Trigger رو برای SNES تهیه کردند.
این روزها Horii در شرکت خودش به نام Armor Project مشغول به کار هست و ارتباطی همه جانبه با Square Enix داره و روی دنباله ها و بازسازی های Dragon Quest برای کنسول دستی DS فعالیت میکنه.
Dragon Warrior - 1989
Dragon Warrior II - 1990
Dragon Warrior III - 1991
Chrono Trigger - 1995
Dragon Quest VIII : Journey Of The Cursed King - 2005
photo

51.David Perry
یکی از پرنفوذترین اشخاص لیست ما که از همان زمان شروع به کارش با خرید لیسانس فیلمها و کارتونها , روی بازیهای اقتباس شده از اونها کار میکرد. Dave Perry ایرلندی در نوجوانی وارد دنیای بازی شده و ابتدا در انگلیس مشغول به فعالیت شد.
او سپس به آمریکا رفت و در شرکت Virgin Games مشغول به کار شد. استخدام در این شرکت به Perry نشون داد که ساختن بازیهای لیسانس شده براساس موضوعات قبلی سود فراوانی داره. بنابراین روی بازیهایی مثل Global Gladiators (که زیر نظر McDonald ساخته شد) و Cool Spot (که شخصیت اولش آدمک معروف نوشابه 7-Up بود) و Aladdin (که براساس کارتون Disney تهیه شد) کار کرد. او به سرعت پله های ترقی رو پیمود و به مقامی چون مدیریت و تهیه کنندگی هم رسید و بالاخره در سال 1993 Shiny Entertainment رو در Laguna Beach تآسیس کرد. اولین بازی این شرکت یعنی Earthworm Jim روی پلتفورمهای زیادی عرضه شد و بعدها یک سری کارتونی هم از روی اون ساختند. همین طور اسباب بازیهایی هم براساس شخصیتهای این بازی تولید گردید و Earthworm Jim کمک بزرگی به رشد Shiny Entertainment نمود.
در سالهای بعد هم Perry هنوز از تولید بازی براساس موضوعات قبلی استقبال میکرد و عناوینی مثل Enter The Matrix و The Matrix : Path Of Neo با نظارت برادران Wachowski تهیه شد. شرکت Shiny در سال 2002 تحت مالکیت Atari در اومد و Perry هم 4 سال بعد از این شرکت خارج شد تا فعالیت های دیگه ای رو تجربه بکنه. او در گسترش بازیهای مستقل کمک های زیادی کرد و بعدها در Game Developers Conference هم در نقش مشاور ظاهر شد.
Cool Spot - 1993
Disney`s Aladdin - 1993
Earthworm Jim - 1994
Enter The Matrix - 2003
The Matrix : Path Of Neo - 2005

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/5?pt=item