مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش هفتم
ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳٩٠/٤/٢۳  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش هفتم


70.Todd Howard
در حالی که خیلی از گیمرها Todd Howard رو به خاطر بازیهای جدیدش مثل The Elder Scrolls III : Morrowind و The Elder Scrolls IV : Oblivion میشناسن , سابقه اون به خیلی قبل تر برمیگرده.
زندگی حرفه ای Howard در سال 1994 و با استخدام در شرکت Bethesda Softworks آغاز شد. زمانی که بازیها هنوز هم روی Floppy Disk عرضه میشدند و سبک FPS به وسیله Arrow Key های کیبورد کنترل میشد. ولی از سال 1994 به بعد گرافیک و گیم پلی بازیها دستخوش تغییرات زیادی شد و بازیهای Todd هم سعی در از بین بردن محدودیتها داشتند. از Melee Combat هایی که با Mouse قابل انجام بودند تا محیط هایی که به صورت رندوم تغییر شکل میدادند در Elder Scrolls : Arena گرفته تا نحوه داستان گویی در Fallout 3 که از همان زمان تولد بازیکن رو در نقش شخصیت اصلی قرار میده , Howard استعداد و شجاعت خودش برای رفتن به مرزهایی که دیگر بازیسازان توان حرکت در اونها رو ندارن نشون داده.
در حالی که بیشتر بازیسازها به فکر سادگی بازیهاشون و صرفه جویی در استفاده از امکانات هستند , بازیهای Todd Howard حسی عجیب از غوطه ور شدن در محیط هایی فوق العاده بزرگ رو به بازیکن منتقل میکنه.
او در یکی از پستهای خودش در Forum های Bethesda این طور گفته : "ما طرفدار بازیهامون هستیم و با زحمتی که روی بازیهامون میکشیم احساس خوبی پیدا می کنیم. ما برای اینکه بازیهامون بهترین بازیهای ممکن باشند , سختی های خیلی زیادی رو تحمل می کنیم و بازی ای رو می سازیم که خودمون به عنوان خریدار برای خریدن و امتحان کردنش اشتیاق داشته باشیم. روی هر بازی کلی بحث و مشاوره می کنیم و جلسات مختلف تشکیل میدیم. شب و روز پای بازی هامون می ایستیم و از خوب بودن اون ها لذت می بریم و برای مقابله با ضعف های اونها می جنگیم. امیدواریم یک روز بتونیم شما رو به یکی از جلسات خودمون دعوت کنیم تا از بحث های فوق العاده الهام بخشی که در هر کدوم از جلسات میشه لذت ببرین.
The Elder Scrolls : Arena - 1992
The Elder Scrolls II : Daggerfall - 1997
The Elder Scrolls III : Morrowind - 2002
The Elder Scrolls IV : Oblivion - 2006
Fallout 3 - 2008
photo

69.Satoshi Tajiri
Satoshi Tajiri موسس شرکت Game Freak و خالق پدیده ای جهانی به نام Pokemon هست. همین کافی نیست ؟
چگونگی خلق Pokemon داستان ساده و جالبی داره. وقتی Tajiri بچه بود , علاقه زیادی به جمع کردن حشرات مختلف داشت. سالها گذشت و شهرنشینی در ژاپن رشد سریعی پیدا کرد و بیشتر مناطق روستایی هم تبدیل به شهر شدند. Tajiri هم که دیگه امکان جمع کردن حشره رو نداشت , تصمیم گرفت تفریحی جدید رو جایگزین این کار لذت بخش و مفرح بکنه. این طوری بود که اولین نسخه از Pokemon برای کنسول دستی Game Boy عرضه شد. بازی ای که کسی امید چندانی به موفقیت اون نداشت ولی به سرعت به یکی از بزرگترین عناوین Nintendo تبدیل شد و منبعی عظیم برای این شرکت به وجود آورد.
سری بازیهای Pokemon با هر عنوان جدید , رشد فوق العاده ای داشته. به این صورت که مفاهیم و عناصر اولیه همه نسخه های یکی هست ولی در هر نسخه علاوه بر اضافه شدن مخلوقات جدید , گیم پلی بازی هم دستخوش تغییرات و پیشرفت هایی میشه. این سری بازی حتی پیش بزرگترها هم به خاطر نداشتن عناصر خشن طرفداران زیادی داره و به دلیل اینکه کمی از سبک RPG هم در اون وجود داره , به محبوبیتش افزوده شده. Tajiri یکی از طرفداران Shigeru Miyamoto هست و به گفته خودش از استیل بازیسازی او الگو میگیره. او از Miyamoto به عنوان یک مرشد یاد میکنه و ارادت خودش رو با نام گذاری دو رقیب در Anime های خودش به نامهای Satoshi و Shigeru نشون داده.
شرکت Tajiri با نام Game Freak تقریبآ همه سرمایه خودش رو روی سری بازیهای Pokemon گذاشته و تا امروز ده ها عنوان از این سری رو برای کنسولهای مختلف با سبکهای متفاوت عرضه کرده و با وجود اینکه محبوبیت این سری در ژاپن به مراتب بیشتر از آمریکاست , ولی Tajiri بازیکن های آمریکایی رو از نظر درک مفاهیمی که در Pokemon وجود داره به بازیکن های هم میهن خودش ترجیح میده. به نظر او بازیکن های آمریکایی به جای اینکه فقط روی Pikachu تمرکز داشته باشند , به روحیه همکاری ای که در این سری بازیها وجود داره پی برده اند.
Pokemon Red/Blue - 1998
Pokemon Snap - 1999
Pokemon Silver/Gold - 2000
photo

68.Marty O` Donnell
موسیقی Halo 2 اولین موسیقی در تاریخ بازیهای کامپیوتری بود که به چارت ها و جدول های موسیقی راه پیدا کرد و باعث شد موسیقی بازی ها به عنوان یک موسیقی کامل و معتبر شناخته بشه و همچنین نشون داد که Marty O`Donnell به چم و خم آهنگ سازی آشناست.
موسیقی متن Halo 2 با حال و هوایی باستانی به خوبی با بازی علمی تخیلی Bungie همخوانی داشت. موسیقی ای که نه فقط در Halo 2 بلکه در عناوین قبل و بعد از اون هم تآثیر چشم گیر خودش رو می گذاشت. Marty کار خودش رو از خیلی وقت پیش شروع کرد و نقشی هم در ساختن آهنگ ها و افکت های Flintstones داشت. بعدها به عنوان طراح صدا در بازی Riven که دنباله Myst بود همکاری کرد و روی یکی از اولین بازیهای Bungie به نام Myth هم نظارت داشت. البته کار اصلی Marty از Oni شروع شد و بعد از دیده شدن قابلیت های بالای او , عنوان کارگردان موسیقی و صداگزاری برای بازی بعدی Bungie که بعدها Halo نامیده شد به او تعلق گرفت.
اطرافیان O`Donnell اون رو به عنوان کسی میشناسن که توانایی القای احساسات و تلقین موقعیت های مختلف به وسیله موسیقی رو داره. کسی که در کار خودش استاد هست و میتونه از افکت های مختلف برای بهبود کیفیت گیم پلی بازی هم استفاده بکنه.
Marty در بین سازها علاقه خیلی زیادی به پیانو داره که نمونه این علاقه رو میشه در آهنگ اصلی بازی Halo 3 دید. کارهای او فوق العاده نرم و روان بوده و موسیقی های او به قدری در ارتباط با یکدیگر هستند که گاهی اوقات نمیشه فهمید یک آهنگ تموم شده و آهنگ بعدی در ادامه اون شروع شده. کارهای O`Donnell در کنسرت های Video Game Live پخش میشه و او برای هر تور و فستیوالی , آهنگهای خودش رو به بهترین شکل ممکن تنظیم میکنه تا از شنیدن اونها لذت ببریم.
Myth II : Soulblighter - 1998
Oni - 2001
Halo : Combat Evolved - 2001
Halo 2 - 2004
Halo 3 - 2007
photo

67.Akira Yasuda
سهم Akira Yasuda در صنعت بازی رو به هیچ وجه نمیشه انکار کرد. این طراح قدرتمند در طول 18 سالی که در ساخت بازیهای مختلف همکاری داشته , تحت عنوان Akiman با Capcom در ارتباط بوده.
Street Fighter II بازی ای هست که همگان Yasuda رو با اون میشناسن. طراحی های زیبای او در این بازی به همراه بازیهای دیگری از Capcom نام اون رو همیشه زنده نگه میداره. او در تولید بازیهای بسیاری چون Street Fighter Alpha , Dark Stalkers , Final Fight و Captain Commando شرکت داشته و شخصیتهایی ماندگار مانند Blanka , Guile و Chun Li از ساخته های او به شمار میان.
یکی از اولین کارهای Akiman طراحی بسته بندی و جلد بازی 1942 برای کنسول NES در سال 1982 بود. همچنین Artwork هایی برای بازی Side Arms Hyper Dyne طراحی کرد و سپس در سال 1989 مشغول کار بر روی بازی Final Fight شد. بعدها او به Akira Nishitani ملحق شد تا روی دنباله Street Fighter کار بکنه , بازی ای که در سال 1991 برای دستگاه های Arcade ارائه شد و تاریخ از اون به نیکی یاد میکنه. SFII سبک Fighting رو دوباره از نو تعریف کرد و به خاطر موفقیت های بی شماری که بدست آورد , زمینه ساز نسخه های بعدی شد که علاوه بر دنباله ها و Spin-Off ها , بازیهای دیگه ای هم به تقلید از اون ساخته شدند حتی از طرف خود Capcom .
در سال 2003 Akira Yasuda از Capcom جدا شد و به صورت آزاد به فعالیت در زمینه طراحی Anime و Manga پرداخت ولی همچنان روی بازیها هم کار می کرد. آخرین کارهای او در دنیای بازی مربوط میشه به بازی Red Dead Revolver در سال 2004 و بازی Brave Story برای PSP در سال 2007 . البته Akiman هنوز هم به این صنعت علاقه داره و روی بازیهای جدیدی کار میکنه.
Final Fight - 1989
Street Fighter II : The World Warrior - 1991
Darkstalkers : The Night Warriors - 1996
X-Men Versus Street Fighter - 1997
Street Fighter Alpha III - 1999
Power Stone - 1999
Street Fighter III : The Third Strike - 2000
Red Dead Revolver - 2004
photo

photo

66.Nick Gollop & Julian Gollop
Nick و Julian در اوائل کار به طور مستقل کار ساخت و انتشار بازیهای خودشون رو انجام می دادند. این دو برادر بازیهای Strategy زیادی رو برنامه نویسی کرده و با هزینه خودشون منتشر کردند. Julian Gollop کار خودش رو از اوائل دهه 80 با ساخت بازی برای Sinclair ZX81 شروع کرد. (که خیلی از اسامی لیست ما کارشون رو از همونجا آغاز کردند) و بازی سازی برای Sinclair درس های زیادی به او داد. بعدها دو برادر روی بازیهای Time Lords و Islandia برای BBC Mirco کار کردند و سپس بازیهای Nebula و Rebelstar Raiders رو برای ناشری به نام RedShift تهیه نمودند.
کار در شرکت RedShift اونها رو بیش از قبل به چم و خم بازیسازی آشنا کرد ولی کلاس درس اصلی اونها در لندن رقم خورد , وقتی که در رشته های اقتصاد و جامعه شناسی فارغ التحصیل شدند و Julian بلافاصله روی بازی Chaos برای شرکت Games Workshop شروع به کار کرد و همین طور بازی Rebelstar رو برای شرکت Firebird تهیه نمود.
موفقیت هایی که Julian بدست آورد باعث شد به فکر تآسیس شرکتی به نام Target Games با همکاری Nick بیفته. این دو رو بازیهای Laser Squad و Lords Of Chaos کار کردند که دنباله ای بر بازی قبلی Chaos بود. بعدها دنباله بازی Laser Squad با نام کامل X-Com : UFO Defence توسط اونها ساخته شد و اسم شرکت هم به Mythos Games تغییر پیدا کرد. بازی ای که به موفقیت زیاد دو برادر و ناشر اونها یعنی MicroProse منجر شد.
دنباله های متعددی برای بازیهای این دو برادر ساخته شد , مثل دنباله Chaos با نام Magic & Mayhem و ساخت نسخه ای سه بعدی از X-Com برای شرکت Virgin Interactive که البته به موفقیتی نرسید و این شرکت به وسیله Titus خریداری شد. Mythos هم بعدها به Codo Technologies تبدیل شد و برادران Gollop روی دنباله هایی بر بازیهای قبلیشون کار کردند , مثل Laser Squad Nemesis و Rebelstar : Tactical Command .
Rebelstar - 1986
X-Com : UFO Defense - 1993
Laser Squad Nemesis - 2005
Rebelstar : Tactical Command - 2005
photo

65.Masaya Matsuura
بازیهای مبتنی بر موسیقی و ریتم امروزه خیلی پیچیده شدن و روز به روز به تعداد وسائل مخصوص اونها و محتوای قابل دانلودشون اضافه میشه. ولی همین چند سال پیش بود که همه اون چیزی که ما رو در یک بازی موسیقی به وجد می آورد , یک سگ با کلاه نارنجی و یک پیاز سخنگو بود. بازی ای که Masaya Matsuura به ما هدیه کرده بود.
Matsuura مفهومی جدید رو که تا اون روز وارد دنیای بازی نشده بود , با طراحی های زمخت ولی دوست داشتنی Rodney Greenblat ترکیب کرد و بازی PaRappa The Rapper رو ساخت. بازی ای به یاد ماندنی که با سبک Hip Hop آمیخته شده بود. بعدها دنباله ای برای این بازی ساخته شده و از مفاهیم و عناصر اون در ساخت بازی دیگه ای به نام Um Jammer Lammy هم کمک گرفته شد. PaRappa The Rapper سبک بازیهای Rhythm رو اختراع نکرد ولی کاری کرد که این سبک به شدت محبوب شد. سبک و استیل بازی متفاوت و جدید بود و آهنگ های خنده دار و جالبی هم در اون وجود داشت. همچنین قابلیت Freestyle در بازی وجود داشت که به بازیکن اجازه میداد امتیازهای بیشتری جمع بکنه و در حقیقت گیم پلی بازی وسیع تر میشد. سری بازیهای PaRappa به شدت سرگرم کننده و مفرح بودند و از شخصیت های جالبی هم بهره می بردند.
در این بازیها بازیکن به وسیله موسیقی در درست کردن رشته فرنگی , کمک به یک هزارپا که نگران بچه هاش هست و فرود آوردن یک هواپیمای خراب و ... شرکت می کرد. Matsuura بازیهای دیگه ای هم تهیه کرد مثل بازیهای متفاوت Vib-Ribbon و Tamagotchi Connection و بعدها دوباره با بازی Major Minor`s Majestic March به دنیای بازیهای موسیقی محور برگشت.
Parappa The Rapper - 1996
Um Jammer Lammy - 1999
Vib-Ribbon : Parappa The Rapper 2 - 2002
photo

64.Jonty Barnes
Jonty Barnes نامی هست که معمولآ در پایین اسم Peter Molyneux می بینیم ولی با یک نگاه به کارنامه اون میشه فهمید او شایسته تر از این حرفهاست. او کار خودش رو با شرکت Bullfrog و بازی Populous II آغاز کرد و بعدها در پروژه هایی چون Theme Hospital و بازیهای کلاسیکی مثل Magic Carpet و Dungeon Keeper شرکت کرد. بنابراین شما باید تشکری جانانه از Barnes بابت این بازیهای زیبا داشته باشین.
در اواخر دهه 90 او به Lionhead Studios رفت و با همکاری Peter Molyneux روی بازی بلند پروازانه و جاه طلبانه Black & White کار کرد. بازی ای که بسیاری از ویژگی هاش برای بازیکنها جدید بود و تا قبل از این اونها رو ندیده بودند. بازی ای که محدودیت ها رو از میان برداشت و مرزهای جدیدی در دنیای بازی گشود. بازی کردن در نقش خداوند چیزی بود که تکنولوژی تا اون روز اجازه پرداختن دقیق و با جزییات رو بهش نمیداد و گیم پلی خارق العاده بازی هم در این راه کمک زیادی کرد.
Barnes از تجربیاتی که با Black & White بدست آورد استفاده کرد و به پیشرفت Halo 3 کمک زیادی نمود. یکی از بزرگترین پیشرفتهای Halo 3 نسبت به نسخه های قبلی , عظیم تر شدن محیطهای اون بود. دشمنها در هر صحنه بیشتر شده بودند و در هر لحظه چندین و چند سرباز و دشمن با هم در حال جنگیدن بودند تا تجربه ای واقعی تر از جنگ های آینده رو به بازیکن منتقل کنند. در کنار اینها هوش مصنوعی هم بهبود زیادی پیدا کرده بود و همه اینها تا حد زیادی به دوش Jonty Barnes بود.
Barnes کسی هست که کار حرفه ای رو با تولید بازیهای عظیم شروع کرد و بعدها همون مفاهیم رو به بازی Halo 3 منتقل نمود. مطمئنآ زمان زیادی تا تموم شدن زندگی حرفه ای او باقی مونده.
Magic Carpet - 1994
Dungeon Keeper - 1997
Theme Hospital - 1997
Black & White - 2001
Halo 3 - 2007
photo

63.Eugene Jarvis
او مطمئنآ یکی از بزرگان بازیهای Arcade هست و کمک زیادی به متولد شدن بازیهای مدرن و امروزی کرده. کسی که در دوران طلایی Arcade ها باعث و بانی ساخته شدن تعدادی از بزرگترین بازیها بود. بازیهایی مثل Defender , Blaster و Robotron : 2084 که در اوائل کار Atari ساخته شدند.
البته Jarvis کار خودش رو از بازیسازی شروع نکرد , بلکه ابتدا در شرکت Hewlett Packard مشغول به کار شد و بعدها طی تماسی که از Atari با او گرفته شد , به این شرکت پیوست. هنوز یک ماه از اومدن Jarvis به Atari نگذشته بود که روسای او از این شرکت رفتند و Jarvis رو با مآموریت ساخت ادامه بازی Fuji`s Pinball تنها گذاشتند.
Eugene استعداد خودش رو در Atari نشون داد و بعد از مدتی جذب شرکت Williams شد. او در شرکت William که بعدها به Midway تغییر نام پیدا کرد , بازیهایی مثل Smash TV , NARC و Cruis`n رو تهیه کرد.
او بعد از مدتها ساختن بازیهای Arcade , شرکت Raw Thrills رو تآسیس کرد و با کمک بعضی از همکاران قدیمی خودش در Midway , به ساختن بازیهای جدید و همین طور ادامه بازیهای لیسانس شده قبلی پرداخت که سری بازیهای Cruis`n یکی از اونهاست.
Defender - 1980
Robotron : 2084 - 1982
Smash TV - 1990
Cruis`n USA - 1994
photo

62.Stieg Hedlung
Stieg Hedlung یکی از افراد با استعداد و شناخته شده صنعت بازیسازی هست. کسی که بیش از 20 سال تجربه در ساخت بازیهای کامپیوتری داره و شناخته شده ترین بازی او ,یکی از پر فروش ترین بازی PC هم هست. یعنی Diablo II .
کار Hedlund در دنیای بازی از سال 1987 شروع شد. وقتی که در شرکت Infinity Software مشغول به کار شد. ناشری کوچک که برای Amiga , Macintosh و Commodore 64 بازی تهیه می کرد. 3 سال بعد او از Infinity Software جدا شد و به ناشری ژاپنی به نام Koei پیوست. او در خیلی از پروژه های Koei در نقش طراح ارشد ظاهر شد.
بعدها روی بازی ای تحت دنیای Lord Of The Rings کار کرد که قرار بود توسط Electronic Arts منتشر بشه و البته هیچ وقت هم عرضه نشد. سپس در سال 1994 به انستیتوی فنی SEGA نقل مکان کرد و در نقش طراح ارشد روی بازیهایی چون Die Hard Arcade , The Ooze , Comix Zone و بازی Sonic-X-treme که هیچ وقت منتشر نشد نظارت داشت. ولی معروفیت Stieg از زمانی آغاز شد که به Blizzard North پیوست. بعد از منتشر شدن Diablo , او به عنوان طراح روی دنباله این بازی مشغول به کار شد. Diablo II عرضه شد و بلافاصله به موفقیتی عظیم دست یافت. هم منتقدان به شدت از بازی تعریف کردند و هم فروشی طوفانی برای بازی رقم خورد , به طوری که به دومین بازی پرفروش تاریخ PC تبدیل شد.
قبل از اینکه Stieg از Blizzard North جدا شده , روی دو بازی دیگه هم کار کرد. یکی StarCraft و دیگری Expansion بازی Diablo II با نام Lord Of Destruction . او سپس به Konami پیوست و سمت کارگردان و سازنده بازیها رو بدست آورد. دو سال بعد هم باز از این شرکت جدا شد و به Ubisoft/Red Storm کوچ کرد و روی تعدادی از بازیهای Tom Clancy مثل Ghost Recon 2 و Rainbow Six : Lockdown کارگردانی و نظارت نمود.
Hedlund باز هم نتونست در یک شرکت بمونه و دوباره در سال 2004 به شرکت Perpetual Entertainment رفت تا روی پروژه MMORPG این شرکت با نام God & Heroes : Rome Rising کار بکنه که پروژه موفقیت آمیزی هم نبود. این شرکت در سال 2008 تعطیل شد و Hedlund دفتر طراحی خودش به نام Turpitude Design رو تآسیس کرد.
این روزها او در Turpitude به عنوان رییس و همه کاره شرکت هدفی رو دنبال میکنه که خودش به این صورت در وب سایت شرکت نوشته : "هدف اصلی ما خلق بازیهایی اعجاب انگیز هست. بازیهایی که مفرح , نوآورانه و اعتیادآور باشند."
با توجه به پیشینه ای که از Stieg داریم و تجربه های ارزشمندی که در این سالها بدست آورده , مطمئن هستیم او به هدفش میرسه.
Comix Zone - 1995
The Ooze - 1996
Diablo - 1997
StarCraft - 1998
Diablo II - 2000
Oddworld : Stranger`s Wrath - 2005
Tom Clancy`s Ghost Recon : Advanced Warfighter - 2006
photo

61.Jason West
او رییس بخش تکنولوژی و همین طور یکی از موسسان شرکت Infinity Ward هست. شرکتی که سازنده یکی از بزرگان سبک تیراندازی جنگی یعنی سری Call Of Duty به شمار میاد.
West سالهای زیادی از عمرش رو صرف بازیسازی کرده و بازیهای خوبی هم تحویل گیمرها داده. او یکی از کسانی بود که روی بازی Medal Of Honor : Allied Assault کار کردند و سپس با کمک هم شرکت Infinity Ward رو تشکیل دادند. اونها سپس بازی Call Of Duty رو ساختند که به استاندارد و معیاری جدید برای عناوین World War II تبدیل شد.
پیشرفت هایی که به وسیله Call Of Duty در بازیهای دیگه ایجاد شد بسیار زیاد هست. از هوش مصنوعی یاران خودی که به صورت یک جوخه با شما حرکت می کردند تا هوش مصنوعی قوی دشمنان که از هر فرصتی برای سر به نیست کردن نیروهای شما استفاده می نمودند. از همه مهم تر سیستم جدیدی که برای اولین بار جای بسته های سلامتی رو گرفت و به طور خودکار باعث بهبود بازیکن میشد و امروزه به امری طبیعی در خیلی از بازیها تبدیل شده.
نوآوری ها و پیشرفت های پی در پی West و Infinity Ward امروزه به امری طبیعی تبدیل شده و هر بار استانداردهایی جدید از دل بازیهای این شرکت بیرون میاد. آخرین بازی اونها یعنی Call Of Duty 4 : Modern Warfare هم از سوی منتقدان به شدت تحسین شد و جوایز بی شماری بدست آورد و خواسته یا ناخواسته در بازیهای FPS بعد از خودش تآثیرات زیادی گذاشت.
Medal Of Honor : Allied Assault - 2003
Call Of Duty - 2003
Call Of Duty 2 - 2005
Call Of Duty 4 : Modern Warfare - 2007

 

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/4?pt=item