مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش هشتم
ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳٩٠/٤/٢٤  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش هشتم


80.Chris Avellon
Chris Avellon یکی از اعضای Black Isle Studios بود که از طرف طرفداران حرفه ای PC RPG به شدت ستایش میشه. کسی که در طراحی و به وجود اومدن بازیهایی چون سری Baldur`s Gate (به همراه نسخه کنسولی Dark Alliance) , Planescape : Torment و Icewind Dale و Neverwinter Nights و از همه مهم تر Fallout 2 نقش زیادی داشت. همچنین در پروژه Fallout 3 ای که توسط Interplay با کد Van Buren در دست ساخت بود , همکاری کرد. زحماتی که او برای Fallout 2 کشید باعث شد این بازی به گنجینه ای برای دوست داران سری Fallout تبدیل بشه و اون رو ستایش کنند.
وقتی Black Isle Studios در کنار شرکت Interplay به حالت تعلیق در اومد (یا شاید بشه گفت قبل از اون , یعنی موقع جدا شدن Feargus Urquhart از این شرکت) Chris Avellon خیلی هم بیکار نموند و بعد از تآسیس شرکت Obsidian Entertainment در کالیفرنیا که توسط افرادی چون Chris Parker , Chris Jones , Darren Monahan و Urquhart ایجاد شده بود , به این شرکت رفت و روی بازی Star Wars : Knights Of The Old Republic II مشغول به کار شد و بعد از اون هم سراغ بازی Neverwinter Nights 2 رفت و در حال حاضر هم پروژه Alpha Protocol کار میکنه که یک بازی جاسوسی RPG از شرکت SEGA هست.
Baldur`s Gate - 1998
Fallout 2 - 1998
Planescape : Torment - 1999
Icewind Dale - 2000
Baldur`s Gate : Dark Alliance - 2001
Champions Of Norrath - 2004
Star Wars Knights Of The Old Republic II : The Sith Lords - 2005
Neverwinter Nights 2 - 2006
photo

79.Mark Blank
اگه در مورد Old School Gaming صحبت کنیم , Mark Blank کسی هست که از قدیمی ترین ها به حساب میاد. او در اواخر دهه 70 و وقتی بازیهای کامپیوتری چیزی به نام گرافیک نداشتند , بازی می ساخت. بازیهایی که به وسیله یک سری متن جلو میرفتند (Text Based) و بازی Zork که Blank و دوستانش در MIT اون رو ساختند یکی از جاه طلبانه ترین و بزرگترین اونها بود.
بازی Zork یک بازی ماجرایی Text Based بود که برخلاف دیگر بازیهای زمان خودش از کمبود لغات رنج نمیبرد و مجموعه ای شامل 100 ها کلمه و عبارت رو شامل میشد. بازیکنها در این بازی محدود به ساده گویی و استفاده از کلمات پیش پا افتاده نبودند و خود بازی جمله کامل رو میساخت و تکمیل میکرد. Blank به کمک دوستانش استودیوی Eidetic رو ایجاد کرده و روی دنباله های Zork کار کردند. بعد از اون هم برای مدتی مشغول ساخت نرم افزار برای Apple Newton شدند که یکی از اولین دستیار دیجیتال های شخصی بود. بعد از کاهش فروش Newton , تیم Blank دوباره به سراغ ساختن بازی رفتند ولی Eidetic در اواسط دهه 90 روزهای خوبی رو پشت سر نگذاشت مخصوصآ با بازی افتضاحی مثل Bubsy 3D که جزو بدترین بازیهای تاریخ به حساب میاد.
ولی Blank و تیم او دست روی دست نگذاشته و با قدرت تمام برگشتند. اونها بازی تحسین برانگیز و زیبای SyphonFilter رو برای کنسول PlayStation آماده کردند که با سبک TPS در مورد نیروهای ضد تروریست بود. این بازی به قدری محبوب شد که Sony حقوق شرکت Eidetic رو خرید و دو دنباله برای این بازی ساخته شد و سرانجام در سال 2004 هم Mark Blank از این شرکت خارج شد.
Zork I : The Great Underground Empire - 1980
Zork II : The Wizard Of Frobozz - 1981
Zork III : The Dungeon Master - 1982
SyphonFilter - 1999
photo

78.Louis Castle
به سال 1985 و تآسیس شرکت Westwood Studios توسط Louis Castle و دوستش Brent Sperry برمیگردیم. این دو همیشه با هم بودند و بازیهایی حرفه ای میساختند (حتی وقتی برای Disney بازی زیبایی چون Lion King Genesis رو تهیه کردند) ولی شهرت و محبوبیت Westwood در سال 1995 و با ساخته شدن یکی از بزرگان RTS یعنی Command & Conquer شروع شد.
با اینکه C&C اولین RTS تاریخ نبود , ولی بازی ای بود که در کنار Warcraft باعث محبوبیت بی اندازه این سبک شد. تا اون روز بیشتر بازیهای Strategy از سبک Turn Based بهره میبردن و حال و هوایی قرون وسطایی و فانتزی داشتند. C&C با الهام از Dune II ساخته شده بود و Castle با ایجاد یک گیم پلی پیچیده و اعتیادآور تصویری از دنیایی رو نشون میداد که دولتها بر سر بدست آوردن ماده معدنی Tiberium با هم میجنگیدند. فروش بالای بازی و جوایز بیشماری که بدست آورد , باعث شد سبک RTS محبوبیت زیادی بدست بیاره و مفاهیم جدیدی در این سبک ایجاد بشه که تا امروز هم اثر اونها رو می بینیم.
بعد از خریده شدن Westwood توسط Electronic Arts در سال 1998 , Castle به پیشرفت خودش در زمینه بازیسازی ادامه داد و تا امروز چندین و چند نسخه از سری Command & Conquer تقریبآ برای بیشتر کنسول ها ساخته شده . فراموش نکنین که C&C یکی از اولین بازیهای RTS بود که امکان بازی Online رو فراهم میکرد و همه کسانی که این سری بازی رو انجام دادن , میدونن که یکی از بزرگترین نقاط قوت اون بخش Multiplayer هست. لذتی که در برنده شدن در نبردهای جذاب C&C وجود داره رو مدیون هنر و استعداد Castle هستیم. لذتی که بدون او شاید خیلی دیرتر به ما القا میشد.
California Games - 1987
Command & Conquer - 1995
Command & Conquer : Red Alert - 1996
Boom Blox - 2008
photo

77.Yoshitaka Amano
هنرمند معروفی که باعث زیباتر شدن سری Final Fantasy در طول بیش از دو دهه شده. کارحرفه ای Amano در سن 16 سالگی و با حضور در شرکت Tatsunoku Productions آغاز شد. شرکتی که در زمینه ساخت Anime فعالیت میکرد. Amano بعد از تجربه هایی که در زمینه طراحی شخصیتها بدست آورد , استیل های طراحی زیادی رو آموخت , از طراحی های اوائل قرن 20 ام اروپا گرفته تا طراحی های کامیک بوک های غربی. او در سال 1982 شرکت Tatsunoku رو ترک کرد و برای طراحی Vampire Hunter D مشغول به کار شد.
در سال 1987 او ریسکی رو پذیرفت که بعدها به نفعش تموم شد. برای همکاری در ساخت بازی ای به نام Final Fantasy عازم شرکت SquareSoft شد که در معرض ورشکستگی بود. Final Fantasy به موفقیتی عجیب دست یافت و Amano برای نقاشی و طراحی شخصیتهای 5 دنباله از اون قرارداد بست. در FF VII جوانی به نام Tetsuya Nomura جای اون رو در بخش طراحی شخصیت گرفت و استانداردهای جدیدی در این بخش به وجود آورد ولی Amano همچنان در نقاشی و طراحی بازی نقش داشت و با الهام از شخصیت های جالب Nomura تونست Artwork ها و نقاشی های فوق العاده ای تهیه بکنه. بعدها هم در FF IX دوباره برای Square Enix کار کرد.
استیل طراحی خاص Amano به راحتی با دیگر طراح ها متمایز بود و باعث خلق نسل جدیدی از طراحان شد. او به جز حضور در دنیای بازی , در انیمیشن های Sandman و Vampire Hunter D هم کار کرده و چندین کامیک بوک از Marvel رو هم طراحی نمود.
Yoshitaka Amano هنوز هم به عنوان طراح لوگو و نقاش در سری بازیهای Final Fantasy حضور داره و روی تعدادی Artwork هم برای عناوین Hironobu Sakaguchi در شرکت Mistwalker کار کرده.
Final Fantasy - 1990
Final Fantasy IV - 1991
Final Fantasy VI - 1994
Final Fantasy VII - 1997
Final Fantasy VIII - 1999
Final Fantasy IX - 2000
Final Fantasy X - 2001
Final Fantasy XII - 2006
photo

76.Tomonobu Itagaki
اولین حضور Tomonobu Itagaki در صنعت بازی به کار کردن روی بخش گرافیکی بازی Tecmo Super Bowl برمیگرده. یک بازی فوتبال آمریکایی 16 بیتی. ولی بازی ای که باعث شهرت فراوان او شد , سری Dead Or Alive بود که اولین نسخه اون رو در سال 1998 تجربه کردیم. بازی ای با حضور کاراکترهای مونث جذاب و مراحل جالبی که با فیزیک خوبی هم همراه بودند. بازی ای که تفاوتهای زیادی با Virtua Fighter ساخته SEGA داشت که خود Itagaki هم از طرفداران سرسخت اون هست.
وقتی کنسول DreamCast عرضه شد , جهش گرافیکی ای که این کنسول به شرکت Tecmo و شخص Itagaki ارائه میداد , باعث شد شاهد گرافیکی بسیار خوب برای Dead Or Alive 2 باشیم که Itagaki از این پیشرفت برای نمایش بهتر شخصیتهای مونث هم استفاده کرد. بعد از احیای سری بازیهای Ninja Gaiden و ارائه بازیهایی از سری Dead Or Alive که در سبک Fighting نبودند , Tecmo به عنوان شرکتی شناخته شد که در هر بازی خودش شخصیتهای مونث حضور موثری داشتند.
Itagaki در 2 ژوئن 2008بعد از حرف و حدیث ها و جنجالهای زیاد از Tecmo جدا شد. او از سمت خودش استعفا داد و بیانیه ای در مورد Tecmo و نپرداختن حقوقش منتشر و از این شرکت شکایت کرد و در نهایت مبلغ 148 میلیون ین غرامت گرفت.
ما هنوز نمیدونیم پروژه بعدی Itagaki چی هست ولی با آزادی عمل جدیدی که بدست آورده و خلاقیتی که در این مرد مرموز با عینکی همیشگی وجود داره , انتظار رو برای ما خیلی سخت کرده.
Tecmo Super Bowl - 1993
Dead Or Alive - 1998
Dead Or Alive 3 - 2001
Dead Or Alive Xtreme Beach Volleyball - 2003
Ninja Gaiden Black - 2005
Ninja Gaiden II - 2008
photo

75.Mathieu Ferland
در حالی که اسم Tom Clancy در بالای خیلی از عناوین برتر به چشم میخوره , ولی افرادی مثل Ferland هستند که با هوش و استعداد بالای خودشون باعث خلق این بازیهای اکشن زیبا میشن.
Mathieu Ferland کار خودش رو در Ubisoft با بازی Goin Quackers شروع کرد که براساس شخصیت Donald Duck ساخته شده بود و بعد از اون سراغ پروژه های Tom Clancy رفت. با اینکه او در ساخت تعدادی از بازیهای سری Rainbow Six نقش داشت ولی این Splinter Cell بود که باعث شد استعداد او شکوفا بشه.
او روی همه عناوین اصلی Splinter Cell کار کرد و باعث خلق بزرگترین قهرمان مخفی کاری بعد از Solid Snake شد. Splinter Cell بازی ای مبتکرانه و زیبا بود که در هر دو قسمت Singleplayer و Multiplayer بازیکن رو به شدت ارضا میکرد , داستانی هوشمندانه داشت و از نظر جو و به کار گیری وسائل مختلف هم فوق العاده بود. به دلیل زحمات شبانه روزی Ferland , این سری بازیها چندین و چند جایزه مختلف به دست آورده و حتی برنده عنوان بهترین بازی سال هم شدند که این موارد برای بازی ای با طول عمر 7 سال بسیار عالی و نشون دهنده کیفیت بالای اون هست.
Ferland افتخارات خودش رو با بازی Assassin`s Creed در سال 2007 ادامه داد. بازی ای که با وجود نقدهای ضد و نقیض و نظرات متفاوت منتقدان , از نظر فروش عالی عمل کرد. بازی ای با طراحی فوق العاده که الهام بخش بازیهایی چون Prince Of Persia هم شد.
به شدت منتظر پروژه بعدی Ferland هستیم.
Tom Clancy`s Splinter Cell - 2002
Tom Clancy`s Splinter Cell : Pandora Tomorrow - 2004
Tom Clancy`s Splinter Cell : Chaos Theory - 2005
Assassin`s Creed - 2007
photo

74.Akira Toriyama
Akira Toriyama رو بیشتر از همه به خاطر طراحی مانگای زیبا و فوق العاده محبوب Dragon Ball میشناسیم. کسی که با سبک طراحی منحصر بفرد خود از سال 1980 در ساخت تعدادی از بهترین RPG های تاریخ هم شرکت داشته.
Toriyama بعد از موفقیت عظیمی که با Dragon Ball بدست آورد , برای کار کردن در بخش طراحی شخصیتها و غولها در بازی Dragon Quest به استخدام شرکت Enix در اومد. طراحی های فوق العاده Toriyama به همراه سناریوهای جذاب Yuji Horii باعث خلق فرمولی شگفت انگیز شدند که تا امروز جزو پرفروش سری بازیها در ژاپن به شمار میره.
در سال 1994 , این دو به همراه Hironobu Sakaguchi (که سری Final Fantasy همه چیز خودش رو مدیون او هست) عزم خودشون رو جزم کردند که روی بازی ای عظیم کار کنند. بازی Chrono Trigger زاده شد و خیلی زود به یکی از بهترین RPG های تاریخ و حتی یکی از بزرگترین بازیهای تمام دوران تبدیل گشت. طراحی های بی نظیر Toriyama نه تنها باعث خلق بازی ای متفاوت و فوق العاده زیبا شد , بلکه دورانی جدید در JRPG ها رو به وجود آورد که کاراکترهایی با موهای سیخ سیخی و شخصیت اول هایی با شمشیرهای آماده نبرد کم کم برای بازیکن ها آشنا شدند.
بعد از اون Toriyama روی بازی جدید Tobal No 1 کار کرد که به محبوبیت زیادی رسید و دنباله ای هم از اون ساخته شد که البته هیچ وقت در بازارهای آمریکا عرضه نشد. البته در کنار اون کار کردن روی سری Dragon Quest رو هم فراموش نکرد. در سال 2007 هم بازی Blue Dragon برای XBOX 360 منتشر شد و همگان باز هم طراحی های فوق العاده زیبای Toriyama رو در این بازی مشاهده کردند. بازی ای که باعث شد جایگاه Toriyama به عنوان یکی از بهترین طراحان تاریخ ثابت باقی بمونه. همین طور رکوردی جالب برای Akira ثبت شد , رکورد بیشترین بازی ساخته شده با عبارت Dragon .
Dragon Warrior - 1989
Dragon Warrior II - 1990
Chrono Trigger - 1995
Tobal No.1 - 1996
Dragon Quest VIII : Journey Of The Cursed King - 2005
Blue Dragon - 2007
photo

73.David Grossman
یکی دیگر از اعضای شرکت LucasArts که باعث تمایز این شرکت با دیگران در ساخت بازیهای Adventure شد. Grossman علاوه بر نوشتن دیالوگهای زیبا و هوشمندانه , روی کد نویسی بازیهایی چون Day Of The Tentacle و همین طور دو نسخه اول Monkey Island هم کار کرد. موتور SCUMM که تقریبآ تمام بازیهای LucasArts براساس اون ساخته شدند , تا اندازه زیادی مدیون زحمات Grossman بوده. کسی که به سایر اعضای شرکت در استفاده از این موتور برای ساخت بازیهایی مثل Indiana Jones و Fate Of Atlantis کمک های زیادی کرد.
David بعدها از LucasArts جدا شد و به طور مستقل برای شرکت Humongous Games که توسط Ron Gilbert تآسیس شده بود , مشغول به کار شد. او روی بازیهایی مثل Pajama Sam کار کرد و سپس به شرکت Telltale Games پیوست. شرکتی که توسط بعضی از اعضای سابق LucasArts تشکیل شده بود. خط مشی این شرکت ساخت بازیهای اپیزودی بود که هم بازیهای قدیمی مثل Sam & Max رو شامل میشد و هم بازیهای جدیدی مثل Strong Bad`s Cool Game For Attractive People که جایگاه Grossman به عنوان طراح ارشد رو همچنان حفظ می کنند.
فهم و بینش Grossman برای نوشتن دیالوگ ها و داستانها باعث شده او به جز دنیای بازی , به فکر انتشار شعرهایش در وبسایت خود تحت نام Phrenopolis بیفتد و همین طوری کتابی به نام Guy Poetry بنویسد.
The Secret Of Monkey Island - 1990
Monkey Island 2 : LeChuck`s Revenge - 1991
Maniac Mansion : Day Of The Tentacle - 1993
Sam & Max : Season One - 2007
Strong Bad`s Cool Game For Attractive People - 2008
photo

72.Alex Ward
Alex Ward به عنوان کارگردان و خالق بازیهای Criterion Games بیشترین سهم رو در بازیهای متفاوت و زیبای این شرکت داره. موتور بازی RenderWare که توسط Criterion Games ساخته شده بود , هم برای بازیهای خود شرکت به کار میرفت و هم از طریق فروش حق امتیاز اون کمک زیادی به این شرکت میکرد , همه چیز خودش رو از Alex Ward داره. کسی که مدرک دانشگاهی خودش رو در زمینه روان شناسی گرفته بود و جزو شخصیتهای قابل احترام دنیای بازی هست.
Alex کار خودش رو از شرکت US Gold که بعدها تحت مالکیت Eidos Interactive در اومد شروع کرد. کاری که چندان موفقیت آمیز نبود و بعد از اون به شرکت Acclaim پیوست و دو نسخه اول Burnout رو قبل از منحل شدن این شرکت ساخت. گیم پلی عالی و هیجان انگیز Burnout به علاوه حالت Arcade گونه اون باعث موفقیت زیاد بازی شد و زمینه رو برای ساخت اولین بازی غیر Racing شرکت Criterion محیا کرد , یعنی بازی Black .
بازی Black داستان و فیلمنامه خودش رو از Alex Ward داشت. همچنین تهیه کننده اجرایی بازی هم او بود. Alex در پروژه های بعدی Criterion Games هم نقش عمده ای داشته و مثلآ باعث Open World شدن سری بازیهای Burnout شد. همین طور سخنگوی شرکت در مراسم مختلف هم هست. Ward به عنوان شخصی که کار خودش رو از پایین ترین سطح شروع کرد و به بالاترین ها رسید , لیاقت قرار گرفتن در لیست ما رو داره.
Burnout 2 : Point Of Impact - 2002
Burnout 3 : Takedown - 2004
Black - 2006
Burnout Paradise - 2008
photo

71.David Jaffe
یک کهنه کار در صنعت بازیسازی که اولین حضورش برمیگرده به شرکت Sony Imagesoft و تست کردن بازیهای این شرکت. Jaffe در سال 1994 اولین بازی خودش که یک پلتفورمر به نام Mickey Mania بود رو تهیه کرد و بعد از بازخوردهای خوبی که این بازی داشت , به استخدام شرکت SingleTrac در اومد و روی بازی Twisted Metal برای PlayStation کار کرد. یکی از زیباترین و بزرگترین بازیهای دوران 32 بیتی که همه بازیهای Car Combat بعد از اون به گردنش حق دارند.
بازی ای که به سکوی پرتاب David تبدیل شد , Twisted Metal 2 بود که نه تنها فروش خیلی خوبی داشت , بلکه از سوی منتقدان و بقیه بازیسازها هم به شدت تشویق شد. این بازی کاری کرد که هر دنباله حقیقی ای باید بکنه , یعنی مفاهیم و عناصر نسخه اول رو گرفت و در هر جهت ممکن اونها رو کامل تر کرد.
استودیوی SingleTrac بعد از چندین و چند بار تحت مالکیت قرار گرفتن از شرکتهای مختلف , بالاخره تعطیل شد , ولی David Jaffe و خیلی از کارمندان ST , شرکتی جدید به نام Incognito Entertainment رو تآسیس کردند. David به کمک سایر همکارانش بازیهای خیلی خوبی برای کنسول PlayStation 2 تهیه کردند که Twisted Metal : Black بهترین اونها بود. بازی ای که به عقیده خیلی ها بهترین Car Combat تاریخ به حساب میاد. بعد از اون هم اونها با ساختن بازی War Of The Monsters که در مورد نبردهای هیولاهای عظیم الجثه بود , خلاقیت و نبوغ خودشون رو دوباره اثبات کردند.
با وجود همه این افتخارات , بازی ای که باعث شد نام David Jaffe جاودانه بشه , بازی God Of War بود. بازی ای که در اون نقش جنگجوی اسپارتانی به نام Kratos رو بازی میکردین. بازی ای که از افتخارات PlayStation 2 به شمار میاد و تونست سبک Action/Adventure رو به مرزهای جدیدی ببره. Boss Battle های شگفت انگیز , گرافیک فوق العاده و مکانیزم گیم پلی عالی و درگیرکننده از بزرگترین ویژگی های این بازی بودند. البته David کارگردان نسخه بعدی بازی نبود ولی به جای اون دوباره روی سبک Driving تمرکز کرد و بازی زیبای Calling All Cars رو برای PSN تهیه نمود.
این روزها David Jaffe مشغول کار کردن بر روی پروژه های خودش در استودیوی Eat , Sleep , Play هست و از همراهی دوست همیشگی خودش Scott Campbell هم بهره میبره. همچنین در اوقات فراغت در وبلاگ شخصی خودش یعنی DavidJaffe.biz به نوشتن مشاهدات روزانه خودش میپردازه.
Twisted Metal - 1996
Twisted Metal : Black - 2001
God Of War I - 2005
God Of War II - 2007
Calling All Cars - 2007

 

http://www.bazicenter.com/articles/26/page/3?pt=item