مجاهد مجازی

(وب نوشت های مهندس مهدی حق وردی طاقانکی )

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش نهم
ساعت ۳:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳٩٠/٤/٢٥  

100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش نهم


90.Graeme Devine
وقتی CD-ROM ها به کامپیوترهای خانگی رسیدند , صنعت بازیسازی هم دچار تغییر و تحولات چشمگیری شد. روزهایی که بازیها روی چندین و چند Floppy Disc منتشر میشدند , تموم شده و بازیسازها میتونستن از فضای خیلی زیادی که به دست آورده بودند نهایت استفاده رو ببرند. یکی از اولین چیزهایی که به ذهن اونها رسید , استفاده از این فضای زیاد برای قرار دادن فیلمهای ویدئویی در بازیها بود. مطمئنآ به یاد ماندنی ترین بازیها در زمینه استفاده از FMV در اون زمان , بازیهای The 7th Guest و 11th Hour از شرکت Trilobyte بودند که با مدیریت فردی اسکاتلندی به نام Graeme Devine تهیه شدند.
با وجود اینکه فضای CD ها به قدر کافی زیاد بود , ولی قرار دادن FMV بدون مدیریت کردن اونها خیلی راحت این فضا رو از بین میبرد.اینجا بود که هنر Devine برای سازماندهی کردن و مدیریت فیلمهای ویدئویی در بازیها به چشم میخورد. او حتی برای این کار GROOVIE Engine رو ساخت و در بازی ای مثل The 7th Guest نشون داد ظرفیت بالای CD ها چه لطف بزرگی به دنیای بازیها کرده.
متاسفانه شرکت Trilobyte بیشتر از این روی پا نموند و Graeme به شرکت id Software پیوست و در اولین کار خودش , طراح ارشد بازی Quake III Arena شد و بعد از اون هم به پورت کردن بعضی از بزرگترین بازیهای id Software برای کنسول Gameboy Color و Gameboy Advance پرداخت و با این کار فاصله زیادی که از نظر تکنیکی بین عنوانهای جدیدتر id Software با عنوانهای اولیه این شرکت وجود داشت رو به رخ همگان کشید. بعد از همکاری در ساخت Doom 3 و البته کمک به دیگر شرکتها برای استفاده از Engine های این شرکت , به Ensemble Studios پیوست و روی Age Of Empires III کار کرد و سرانجام نقش زیادی در ساخت بازی Halo Wars که قرار بود RTS ای با کنترل کنسولی باشه ایفا کرد.
The 7th Guest - 1993
The 11th Hour - 1996
Quake III : Arena - 1999
Doom 3 - 2004
Halo Wars - 2009
photo

89.Feargus Urquhart
در بین جماعت RPG ساز PC , کمتر کسی پیدا میشه که بتونه با Feargus Urquhart رقابت بکنه. سرپرستی یکی از موفق ترین و ثابت قدم ترین سازندگان RPG های غربی یعنی شرکت Obsidian Entertainment برعهده ایشون هست. کسی که پیش از این هم رهبری استودیوی Black Isle از شرکت Interplay رو برعهده داشت.
افتخارات Feargus از زمان ساخته شدن Fallout شروع شد. بازی ای که به همراه دنباله خودش باعث اثبات توانایی ها و استعدادهای کم نظیر او میشد. بعدها هم مدیریت پروژه هایی مثل Planescape : Torment , Icewind Dale و سری Baldur`s Gate به کارنامه درخشان Urquhart اضافه شدند.
زمانی که شرکت Interplay در اوائل قرن 21 ام در حال سقوط بود , Feargus خیلی از یاران همیشگی خودش رو از دست داده بود. تعدادی از افراد تیم سازنده Fallout از این تیم جدا شده و شرکت بازیسازی Troika Games رو تآسیس کردند که البته این شرکت هم بعد از مدتی منحل شده و بسیاری از اعضای اون به همراه استعدادهایی ازBlack Isle شرکت Obsidian Entertainment رو پایه ریزی کردند و اولین بازی خودشون رو دنباله ای بر بازی موفق Star Wars : Knights Of The Old Republic در نظر گرفتند که Feargus هم سکان هدایت تیم رو برعهده گرفت و هنوز هم در Obsidian Entertainment مشغول به کار هست.
Fallout - 1997
Baldur`s Gate - 1998
Planescape : Torment - 1999
Icewind Dale - 2000
Star Wars Knights Of The Old Republic II : The Sith Lords - 2005
Neverwinter Nights 2 - 2006
photo

88.Steve Barcia
Steve Barcia کسی هست که همگان اسمش رو با شرکت Retro Studios به خاطر میارن. شرکتی که سری بازیهای محبوب Metroid Prime رو در کارنامه داره. با اینکه در اوائل قرن 21 ام Steve رییس این شرکت بود , ولی کارش رو خیلی قبل تر از اینها آغاز کرده بود.
طرفداران سبک Turn Based Strategy میتونن شهادت بدن که بازیهای Master Of Orion و Master Of Magic دو تا از بهترین بازیهای تاکتیکی تاریخ هستند. Master Of Orion در ابتدا تحت نام Star Lords در دست ساخت بود و بازی ای مفرح و اعتیادآور به نظر می اومد ولی از نظر ظاهری چیز چندان جالبی نبود. Steve پروژه Star Lords رو به Alan Emrich و Tom Hughes نشون داد و اونها هم کمک کردند که بازی ای زیباتر و جذاب تر ساخته بشه که امروزه به نام Master Of Orion میشناسیمش. البته Star Lords هم بعدها به عنوان یک Freeware عرضه شد. Master Of Orion بازی ای عظیم بود که به بازیکن اجازه جستجو و کشف سیارات مختلف , ملاقات با گونه های متفاوتی از بیگانگان فضایی , ساختن سفینه های فضایی و حتی نسل کشی فضایی رو میداد. Master Of Magic هم بازی ای جاه طلبانه بود که بازیکن رو در نقش یک جادوگر قرار میداد که سعی در اداره دنیا داشت. ساختن ساختمانها و ارتشها به اضافه مدیریت منابع و مقابله با دیگر جادوگران از جمله اهداف این بازی کلاسیک بود.
سری بازیهای Master رو میشه از اولین تجربه های واقعی سبک Turn Based و تاکتیکی به حساب آورد. این سری مفاهیم جدیدی مثل سطوح چندگانه حیات , نقشه های رندوم و شخصیتهایی با کارایی واقعآ متفاوت رو معرفی کرد.
Barcia بعدها به سمت سبک های دیگه ای هم رفت و مثلآ تهیه کننده اجرایی بازیهایی مثل Metroid Prime و Need For Speed Undercover شد. ولی چیزی که باعث ماندگار شدن نامش میشه , سری بازیهای Master بود.
Master Of Orion - 1993
Master Of Magic - 1994
Metroid Prime - 2002
photo

87.Satoru Iwata
در ماه می سال 2002 ایشون به ریاست Nintendo رسید. چهارمین رییسی که این کمپانی از سال 1889 و تآسیس به وسیله Fusajiro Yamauchi به خود دیده. همین موضوع به اندازه کافی نشان دهنده بزرگی این مرد هست ولی اگه کمی به عقب برگردین , میفهمین که Iwata کارش رو از HAL Laboratories شروع کرد. شرکتی که بازی معروف Kirby رو در کارنامه داره و افراد مهمی چون Masahiro Sakurai رو در اختیار داشته. Iwata به کمک این شرکت تعدادی از مهمترین بازیهای Nintendo رو تولید کرد.
فعالیت Iwata در دوره GameCube از قبل هم بیشتر شد و در ساخت بازیهایی مثل Super Mario Sunshine , Star Fox Adventures , Metroid Prime , Eternal Darkness : Sanity`s Requiem , Animal Crossing و The Legend Of Zelda : Wind Waker نقش مهمی داشت. همچنین Iwata باعث شد شرکت Nintendo بیشتر از قبل به دنبال بازیهای ساده و قابل هضم توسط افراد بیشتری بره.
با اینکه از Iwata انتقادهای زیادی هم در این زمینه شد , ولی رفته رفته همگان به طرز تفکر او ایمان آوردند. کارهای Iwata باعث رشد 40 درصدی فروش GameCube , فروش باورنکردنی کنسول دستی DS و محبوبیت فوق العاده Wii و تبدیل این کنسول به پرفروش ترین کنسول نسل حاضر شد. البته Iwata خیلی قبل تر از اینها ذوق و استعداد خودش رو به وسیله بازیهایی چون Earthbound , Adventures Of Lolo و Pokemon به اثبات رسونده بود. بازیهایی که همگی جذاب , مفرح , شاد و سرزنده بودند.
Kirby`s Dream Land - 1992
Adventures Of Lolo - 1992
Earthbound - 1995
Pokemon Red/Blue - 1998
Animal Crossing - 2002
photo

86.Jeremy Soule
وقتی به بحث موسیقی در بازیها برسیم , آهنگسازان کمی هستند که اون حس و حال لازم رو به بهترین شکل ممکن به بازیکن منتقل میکنند. Jeremy Soule کسی هست که بیشتر از یک دهه در این حرفه مشغول به کار بوده و جوایز مختلفی هم کسب کرده و حتی لقب Hans Zimmer دنیای بازی رو به دست آورده.
کارهای زیبای Jeremy Soule گاهی اوقات با تغییر دادن تم آهنگهای معروف همراه بوده که سری بازیهای Harry Potter و Star Wars نمونه هایی از اونهاست. همین طور آهنگ سازی برای مجموعه های محبوب کودکان مثل Rugrats و Beauty & The Beast توانایی او در زمینه های مختلف رو اثبات میکنه. توانایی ای که با گرفتن جوایزی چون BAFTA به همگان ثابت شده. ولی بیشترین قدرت Soule در همنوایی ها و ساختن آهنگهای حماسی برای صحنه های نبرد و جو قرون وسطایی در بازیهایی مثل Elder Scrolls , Warhammer و Guild Wars به چشم میخوره.
دامنه کارهای Jeremy از موسیقی با حال و هوای مرموز و اسرارآمیز تا موسیقی های پیروزی در نبردها رو شامل میشه. در سال 2006 هم جوایز بی شماری ب%