جبهه های مجازی، مقدمه جنگ های واقعی (قسمت اول)



Call of Duty Series

* بازی Call of Duty به طور میانگین تا به حال 200 میلیون کاربر رسمی (ثبت نام کرده ای که نسخه اصلی بازی را تهیه کرده اند) در کل دنیا داشته است. این در حالی است که آمار رسمی از تعداد بازیکن های موجود در سایر کشورها در دست نیست و این آمار محدود به چند کشور خاص می شود! (نبود قانون کپی رایت و استفاده غیرمجاز از نسخه های کپی از دلایل مهم نبود آمار هستند.)

* در این بازی تا به امروز 323000000000000000000 گلوله شلیک شده است!

* در این بازی تا به امروز 20 میلیارد ماشین منهدم شده است!

* در سری بازی های Call of Duty، بازیکن ها مقدار 3/52 کادریلیون (عدد یک با 15 صفر به توان 2) امتیاز کسب کرده اند.

CoDOnline02

Call of Duty: Advanced Warfare

* در 7 روز نخست عرضه بازی Call of Duty: Advanced Warfare بازیکن ها مدت 5000000 ساعت را صرف انجام این بازی کرده اند که معادل 623 سال است!

* در دو هفته نخست عرضه بازی Call of Duty: Advanced Warfare بازیکن ها 1/16 میلیارد بار از قابلیت پرش قدرتی (Boost  Jump) استفاده کرده اند که مجموع این پرش ها معادل 230 بار سفر به کره ماه است.

* در بازی Call of Duty: Advanced Warfare تعداد 195416271852 نفر در درگیری هوایی (Dog Fight) کشته شدند.

* تعداد 600 میلیارد نارنجک در این بازی پرتاب شده است.

* تعداد 7427226258 نفر در این بازی با نارنجک کشته شده اند.

* تعداد 150 میلیارد نفر در بخش چندنفره این بازی شرکت کرده اند.

* در بخش چندنفره بازی تعداد 8130000000 UAV (پهپاد) نابود شده است. این در حالی است که در دنیای واقعی قیمت هر پهپاد حدود 3/4 میلیون دلار است. با این حساب، قیمت تعداد پهپادهای نابود شده در این بازی در واقعیت معادل 3495900000000000 دلار است.

* تعداد 259192004137 زامبی در این بازی کشته شده اند.

* درصد استفاده از سلاح های مختلف در بازی Call of Duty: Advanced Warfare:


Heavy: 16%

Sniper: 13%

Pistol: 12%

SMG: 19%

Shotgun: 8%

Launchers: 4%

Special: 2%

Secondary Special 2%

Assault Rifles: 24%

CoDOnline03

Call of Duty: Black Ops

* در بازی Call of Duty: Black Ops در روز عرضه کاربران 161 برابر مقدار درگیری روزانه جنگ جهانی با یکدیگر بازی کردند.

* در این بازی در اولین روز عرضه 1/1 تلریارد بار شلیک شده است!

* در این بازی 127320970531 هواپیما و 99466508368 وسیله نقلیه نابود شده است.

* تعداد 512450292368 بار هد شات و تعداد 24231066815 بار قتل با چاقو و 284940020 بار قتل با تبر Tomahawk انجام شده است.

* همچنین بازیکن ها تعداد 59177950577 بار در این بازی کشته شده اند و 4/5 میلیارد تیر تیروکمان شلیک شده است.

* تعداد 100509041802 بار در این باز انتقام گرفته شده است.

* تعداد 52 میلیون کاربر از بازی خود ویدئو تهیه کرده و آن را به اشتراک گذاشته اند.

* تعداد 1111610670 بار کاربران از بلندی به پایین سقوط کرده و کشته شدند.

* در این بازی تعداد 8772330097 کلن ساخته شده است.

* در این بازی تعداد 528015198 عدد نارنجک پرتاب شده است.

* مبلغ 4/25 میلیون یورو صرف خرید سلاح و زره در این بازی شده است.

* محبوبترین سلاح ها در این سری به ترتیب FAMAS ،AK74U ،Galil بوده اند.

* درصد استفاده از برخی سلاح ها در این بازی به ترتیب:

Mp5k: 54%

M18: 35%

Hk21: 06%

CoDOnline04

حالا سوال مهم در اینجا این است که جمع آوری چنین آمار دقیق و ریزی چه کاربردی دارد و چه چیز باعث شده تا این آمار برای سیاست مداران هم مهم و جذاب باشد؟ در پاسخ، باید گفت که آنالیز دقیق این اطلاعات می تواند به تولیدکنندگان بازی کمک کند تا آن ها در بخش اول، خطاهای (باگ های) موجود در بازی را رفع کرده و در بخش دوم، با توجه به میزان استقبال یا عدم استقبال بازیکن ها از یک بخش، بازی را متعادل تر کرده و نقاط قوت آن را پررنگ تر کنند. اما این آمار برای آنالیزورهای نظامی می تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد. با توجه به اینکه در اکثر بازی های نظامی مانند سری Call of Duty و Battlefield از سلاح های واقعی استفاده شده و عملکرد آن ها و نوع استراتژی به کار رفته از طرف بازیکن ها که با توجه به فضای درگیری (میزان مسافت، نوع عوارض طبیعی و مصنوعی، شرایط آب و هوایی، استراتژی دشمن و...) همگی بر اساس واقعیت، عیناً شبیه سازی شده اند. این امکان را به استراتژیست ها می دهند تا با آنالیز رفتار افراد با ملیت های مختلف، تمایل افراد در نوع درگیری ها، شناخت افرادی که می توانند به افراد نظامی تبدیل شوند، کشف نقاط ضعف و نقاط قوت سلاح ها، میزان محبوبیت هر سلاح و علت آن، تمایل به درگیری (مستقیم و غیر مستقیم) و اطلاعاتی از این دست، برای جنگ های آینده برنامه ریزی کرده و نقاط قوت و ضعف ابزار و ادوات را پیدا کنند و حتی تا حدی با نوع تفکر استراتژیک کشورها هم آشنا شوند. مثل اینکه مردم آمریکا در درگیری ها چگونه با هم همکاری می کنند یا چینی ها از کدام استراتژی برای نابودی دشمن بهره می برند، کدام ملت ها برای رسیدن به هدف نهایی حاضر به از خود گذشتگی هستند و کدام گروه از درگیری رو در رو پرهیز دارند. شاید عده ای بر این باور باشند که نمی توان از این اطلاعات چنین برداشت هایی نمود و این آمارها درصد خطای بالایی دارند. حتی اگر درصد خطای آماری این بازی ها را بالا بدانیم و یا اطلاعات به دست آمده را تنها بخش کوچکی از اطلاعات رفتاری گروهی افراد مبتدی و ناکارآزموده جنگی هم فرض کنیم، باز هم فضای امن و پر تکرار این بازی ها و رصد بلند مدت آماری کارگروه های هدف، بدون شک می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده جنگ ها داشته باشد. ان شاءالله در مقاله ای دیگر بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.

نوشته شده توسط  محمود بلالی

منبع : گیم ویک

/ 0 نظر / 46 بازدید