شبکه خبر : برنامه کالبد شکافی بازی رایانه ای

ایرانی ها در معرض آسیب جدی بازی های رایانه ای

دانشمندان برای بازی نبرد قبیله ها محصول کشور فنلاند ۲۰ آسیب را برشمرده اند، این در حالیست که فرزندان ایرانی چنان به این بازی رایانه ای دلبسته و به زبان دیگر اعتیاد پیدا کرده اند که والدین آنها از محتوای بازی مذکور بی اطلاع هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بازی های رایانه ای خارجی فقط در ازای 5 هزار تومان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می گیرد، و والدین هیچگونه دغدغه ای برای بررسی محتوای بازی های رایانه ای که ساعت های متمادی فرزندان شان را به خود مشغول می کند، ندارند.

حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه کشورها از طریق بازی های رایانه ای فرهنگ خود را به دیگر کشورها نشر می دهند، گفت: بازی تنها محصول فرهنگی است که در فروشگاه ها عرضه می شود، زیرا مخاطبان سینما، تئاتر و کتاب ناگزیرند در شرایط خاصی محصول فرهنگی مورد نظر خود را مورد استفاده قرار دهند.


در ادامه برنامه شهرفرنگ حامد عباسی دبیر کارگروه بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی درباره تولید محتوا و تولید بازی در کشور گفت: بازی هایی که از طریق رایانه های شخصی قابل استفاده اند، سودآوری خاصی ندارند زیرا در کشور قانون کپی رایت رعایت نمی شود، و در کشور ما برخلاف دیگر کشورها مالیاتی در این خصوص دریافت نمی شود.

وی افزود: اگر بازی سازان ما در کشورهای اروپایی بازی خود را عرضه کنند، ناگزیرند مالیات بپردازند و قانون کپی رایت نیز از محصول آنها حمایت می کند. اما باید گفت که در ایران صنعت بازی رایانه ای نداریم به رغم آنکه دارای فرهنگ اصیل برای تولید بازی های مورد توجه در سطح جهان هستیم، و می توانیم بر اساس محتوای مناسب و جذاب بازار خود را ارتقاء دهیم.

کریمی هم به رتبه ایران در تولید بازی رایانه ای در سطح جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار در دنیا رتبه 49 را در صنعت رایانه داریم و در سال گذشته 125 بازی در داخل کشور تولید شد که آماده انتشار است، اما با وجود این تولیدات ما نمی توانیم تاثیرگذاری فرهنگی مورد نظر را داشته باشیم .

وی به بازی های pc در ایران اشاره کرد و گفت: قیمت بازی رایانه ای ایرانی و خارجی یکی است و خریدار ترجیح می دهد از بازی استفاده کند که دارای جذابیت ها و کیفیت بهتری است.

کریمی قدوسی  به بازی پروانه اشاره کرد که به رغم آنکه یکی از بهترین بازی ها در ایران به شمار می آید، به علت نبود سازمان توزیع مناسب به مخاطبان معرفی نشد و بنابراین فروش قابل قبولی هم نداشت.

عباسی هم به هزینه گزافی که برای تولید بازی در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی هزینه می شود اشاره کرد و گفت: در مقایسه با هزینه های میلیون دلاری تولید بازی در غرب، بودجه ای که برای تولید بازی رایانه ای در داخل هزینه می شود، بسیار ناچیز است و از سوی دیگر منطبق نبودن نظام توزیع ، سبب می شود که بازی های ساخت داخل در دسترس مخاطبان قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری دربازی سازی در ایران بسیار خطر پذیر است، به وام های بانکی برای سرمایه گذاری برای بازی سازی اشاره کرد و گفت: در خارج 5 میلیون دلار به صنعت تولید یک بازی تزریق می شود، اما چون بحث تولید بازی رایانه ای در ایران موضوعیت ندارد، ما نمی توانیم به هدف خود در بحث بازی رایانه ای برسیم، و تولید بازی رایانه ای سود ملی و ارزآوری برای کشور ندارد در حالیکه بازی نبرد قبیله ها که توسط دولت فنلاند حمایت شد و به تولید رسید برای این کشور سودآوری بسیاری دارد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای علت نبود بازار مناسب برای عرضه بازی های تولید داخل را نبود قانون و رعایت نکردن قانون کپی رایت دانست .

وی به بازی موبایلی پرطرفدار خروس جنگی اشاره و تاکید کرد: در بازار موبایل هنوز بازار داریم.

کریمی تصریح کرد: سرمایه گذار وقتی سرمایه گذاری می کند که بازار وجود داشته باشد و خلا]ای قانونی و نبود بازار هدفمند سبب شده است که بازی های رایانه ای حمایت لازم را نداشته باشند.

دبیر کارگروه بازی های رایانه ای مرکز ملی فضای مجازی در ادامه شهرفرنگ به زحماتی که از سال 1385 برای تولید بازی های رایانه ای در داخل کشیده شده است اشاره کرد و گفت: شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی حمایت از بازی های رایانه ای مصوبه ای گذاشته است.

کریمی دیگر مهمان برنامه هم درباره اعتیاد مخاطبان بازی های رایانه ای گفت: آدمی می تواند به هر چیزی اعتیاد پیدا کند و این موضوع در حوزه بازی های رایانه ای هم می تواند مصداق داشته باشد.

وی به نظام رده بندی بازی های رایانه ای اشاره کرد که خانواده های ایرانی نسبت به آن بی توجه هستند، و خانواده ها نمی دانند کنترل نکردن بازی ها چه بلایی سر فرزندانشان می آورد.

وی به محیط نامناسب و همراه با خشونت بازی نبرد قبیله ها اشاره کرد و تاکید کرد: ما در ایران دقت نمی کنیم که فرزندانمان با چه بازی های رایانه ای سرگرم هستند

/ 0 نظر / 60 بازدید