آسی بوراک و سابقه فرماندهی در رژیم صهیونیستی

او ۱۱ سال است که به طور مستمر، یکی از مهمترین رویدادهای مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای را در شهر نیویورک برگزار می‌کند. او مدیر اجرایی سری بازی‌ «هف د اسکای موومنت۳» (جنبش نصف آسمان) نیز هست که در این پروژه با برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد و نویسندگانی نظیر «نیکلاس کریستف۴» و «شریل وودون۵» (از جمله برندگان جایزه پولیتزر۶) همکاری داشته است. این بازی اجتماعی و تحت فیسبوک وی بالغ بر ۱.۳ میلیون کاربر دارد و فقط نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار کمک‌های مردمی را به خود جذب کرده است. آسی بوراک، پیش از «جی فور سی»، موسس شرکت «ایمپکت گیمز۷» نیز بوده است. شرکتی که بازی‌هایی همچون «پیس میکر۸» (صلح‌ساز) و «پلی د نیوز۹» (بازی کردن با اخبار) را ساخته است. همینطور او در سازمانی نظیر «ای او ان۱۰» به عنوان مشاور کار می‌کرده است، سازمانی که مشهور به تولید فیلم‌های «جیمز باند» است.

آسی بوراک اغلب با رسانه‌های بین المللی مصاحبه می‌کند و نیز برای سخنرانی در کنفرانس‌ها و موسساتی نظیر «تد۱۱» (هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها، گردهمایی مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا از قبیل گوگل، مایکروسافت، اپل، سان مایکروسیستمز و ... در یک مکان و زیر یک سقف، با برترین دانشمندان، هنرمندان، معماران، اساتید، و نظریه‌پردازان تمامی رشته‌های علمی و کاربردی  نظیر شخار کاپور۱۲، جیمز کمرون۱۲، بیل گیتس۱۴، ال گور۱۵، جرج اسموت۱۶، بیل کلینتون۱۷، براین گرین۱۸، استفن هاوکینگ۱۹، ریچارد داوکینز۲۰ و ... است تا با تبادل اطلاعات راهکارهایی برای معضلات بزرگ جهان بیابند)، «مدرسه دولتی جان اف کندی»، «بنیاد کلینتون»، «جشنواره فیلم ساندنس۲۱»، «بنیاد اسکل۲۲»، «نمایشگاه سی‌ای‌اس۲۳»، «جشنواره فیلم اس‌ایکس‌اس‌دبلیو۲۴»، «کنفرانس بازیسازان یا جی‌دی‌سی۲۵» و «کالج جنگ امریکا۲۶» دعوت می‌شود.

او جوایز متعددی را نیز از جشنواره‌های مختلف بین المللی دریافت کرده است که برخی از آنها عبارتند از: برنده جایزه بازی خبری از «بنیاد نایت۲۷» (شوالیه)، برنده جایزه ابداع دوباره دیپلماسی عمومی بوسیله بازی‌های رایانه‌ای از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، فینالیست رقابت و نمایشگاه بازی‌های جدی و برنده ۴ جایزه از «انجمن تبلیغات رژیم صهیونیستی۲۸».

وی عناوین شغلی متعدد دیگری را نیز به غیر از ریاست شرکت و جشنواره «گیمز فور چنج» در کارنامه خود دارد، عناوینی نظیر عضو هیئت مدیره «انجمن سازندگان امریکایی۲۹»، عضو هیئت علمی دانشکده «هنرهای بصری۳۰»، موسس و جزء کارکنان ارشد شرکت «ایمپکت گیمز۳۱»، قائم مقام بازاریابی و تولید شرکت «اکسیز موبایل۳۲»، کارگردان هنری شرکت «ساعتچی و ساعتچی۳۳» و مهمتر از همه فرمانده نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی ما بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴.

آسی بوراک، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان «هاریشونیم۳۴» در شهر هرتزلیای۳۵ سرزمین‌های اشغالی گذرانده و با ورود به دانشگاه «بزالل۳۶» در اورشلیم (بیت المقدس) در آکادمی هنر و طراحی، تحصیلات عالی خود را شروع کرده است. نکته جالب توجه این است که وی برای تحصیل در دانشگاه «ملون کارنگی۳۷» امریکا در رشته تکنولوژی سرگرمی، از بورس تحصیلی بنیاد فرهنگی «امریکا-اسرائیل»۳۸ استفاده کرده است.

وی در بلاگ خود در روزنامه آنلاین «د تایمز آف اسرائیل»۳۹ می‌نویسد: "از سال ۲۰۰۴ تا کنون بازی‌سازان با استعداد از سرتاسر جهان به ندای ما پاسخ گفتند و به قصد ایجاد تاثیرات اجتماعی، صدها بازی‌ رایانه‌ای ساختند. میلیون‌ها دلار صرف بازی‌های رایانه‌ایی شد که هدفی فراتر از سرگرمی داشتند. این سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت امریکا (به طور مثال کاخ سفید و ناسا)، سرمایه‌گذاران عمومی بزرگ (مثل مک آرتور۴۰ و گیتس۴۱) و شرکت‌های خصوصی (مثل استارباکس۴۲ و مک دونالدز۴۳) انجام شده است." و در چند سطر پایین‌تر می‌نویسد: "در همه این‌ها یک رویکرد یهودی وجود دارد. چون یک اسرائیلی کسی است که «گیمز فور چنج» را برای مدت سه سال و نیم راهبری می‌کند، من افتخار داشتم که به واسطه یک دوست به «شبکه بشردوستانه شوسترمن۴۴» معرفی شوم.” همینطور در چند سطر بعد پرده از ماهیت سازمان شوسترمن بر می‌دارد: "شوسترمن یکی از هیجان انگیزترین سازمان‌هایی است که من در چند سال اخیر با آن مواجه شدم. این سازمان توسط چارلز و لین شوسترمن بنیان نهاده شده، این بنیاد از نوآوری‌هایی که یهودیان را با رهبران اسرائیلی به منظور تقویت سنت‌ها و ریشه‌هایشان پیوند می‌دهد، حمایت می‌کند؛ و همینطور رهبران اسرائیلی را در کوشش برای تحقق «تیکون اولام۴۵» (مفهومی مقدس در میان یهودیان و در مکتب کابالا به معنای بازسازی جهان) پشتیبانی می‌کند. برای تیم شوسترمن، «تیکون اولام» فقط یک شعار و اصطلاح مذهبی از «میشناه» (یکی از کتب مذهبی یهودیان) نیست، بلکه مأموریتی برای تمام عمر آنها است."

باید توجه داشت که مقوله «بازی‌های جدی»، نوعی از بازی‌های رایانه‌ای است که به دلیل توجه به جنبه‌هایی به غیر از سرگرمی صرف از اهمیت ویژه‌ای در دنیا برخوردار شده است و ورود صهیونیست‌ها به این عرصه و گرفتن این گلوگاه به مانند بازی‌های تجاری گرایش تولید اینگونه بازی‌ها را جهت داده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سابقه ساخت بازی‌هایی در دفاع از صهیونیسم (نظیر بازی‌های «پیس میکر»، «جوییش تایم جامپ» و ...) و  نیز مطرح شدن این بازی‌ها در جشنواره «گیمز فور چنج» یکی از شواهدی است که ضرورت توجه به اهداف پشت پرده چنین جشنواره‌هایی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

 

  ۱. Asi Burak

  ۲. Games for Change

  ۳. Half the Sky Movement

  ۴. Nicholas D. Kristof

  ۵. Sheryl Wudunn

  ۶. Pulitzer

  ۷. Impact Games

  ۸. Peace Maker

  ۹. Play the News

  ۱۰. EON

  ۱۱. TED

  ۱۲. Shekhar Kapur

  ۱۳. James Cameron

  ۱۴. Bill Gates

  ۱۵. Al Gore

  ۱۶. Goerge Smoot

  ۱۷. Bill Clinton

  ۱۸. Brian Greene

  ۱۹. Stephen Hawking

  ۲۰. Richard Dawkins

  ۲۱. Sundance

  ۲۲. The Skoll World Forum

  ۲۳. CES

  ۲۴. SXSW

  ۲۵. GDC

  ۲۶. The US Army War College

  ۲۷. Knight Foundation

  ۲۸. Israel Advertising Association

  ۲۹. Producers Guild of America

  ۳۰. School of Visual Arts

  ۳۱. Impact Games

  ۳۲. Axis Mobile

  ۳۳. Saatchi & Saatchi

  ۳۴. Harishonim

  ۳۵. Hertzelya

  ۳۶. Bezalel Academy of Arts and Design

  ۳۷. Carnegie Mellon University

  ۳۸. America-Israel Cultural Foundation

  ۳۹. The Times of Israel

  ۴۰. McArthur

  ۴۱. Gates

  ۴۲. Starbox

  ۴۳. McDonalds

  ۴۴. Schusterman Philanthropic Network

  ۴۵.Tikkun olam

/ 0 نظر / 33 بازدید