فنلاند الگویی موفق در صنعت بازی

هویت پنهان کوه یخ

صنعت بازی‌سازی فنلاند پیشینه‌ای به اندازه‌ خود این صنعت دارد. تقریبا از همان زمانی که بازی‌های رایانه‌ای را نه به عنوان یک سرگرمی صرف که یک صنعت پر از پول و سود مالی شناختیم، استودیوهای بازی‌سازی فنلاندی هم شروع به کار کردند. ولی شروع همیشه پررنگ و تاثیرگذار نیست. در ابتدا این استودیوها که تعدادشان از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رفت بیش‌تر برای سرگرمی خودشان بازی می‌ساختند. این شاید خنده‌دار به نظر برسد ولی همین، امکان تجربه و نوآوری در آینده را برای پایه‌گذاران این صنعت فراهم کرد.

تا سال ۱۹۹۵ که اولین استودیوی فنلاندی به شکل رسمی وارد بازارهای جهانی شد، خبری از آن‌ها در عرصه‌ اقتصادی این صنعت نبود. تقریبا پنج سال طول کشید تا اولین جرقه‌ شروع یک طوفان زده شود؛ خود فنلاندی‌ها به آن می‌گویند "اولین تلنگر فرو ریختن بهمن!"

پانزده سال قبل یک استودیوی فنلاندی به نام «رِمِدی۱» یک بازی اکشن سوم‌شخص به نام «مکس پین» منتشر کرد که یک تحول عظیم در عرصه‌ ساخت بازی‌های رایانه‌ای بود. بازی چه از نظر گیم‌پلی و مکانیک‌های جدید موجود در بازی و چه از نظر شیوه داستان‌گویی تجربه‌ نو و جدیدی برای کاربران فراهم می‌کرد. علاوه بر این، همین بازی نحوه‌ ساخت بازی‌های اکشن را دچار تحول بزرگی کرد و از آن به بعد بازی‌سازهای دیگر برای رسیدن به موفقیت مجبور به رعایت استانداردهایی شدند که رِمِدی با مکس پین معرفی کرده بود. با وجود تجربه بسیار موفق این بازی و استودیوی سازنده‌اش، اگر فکر می‌کنید صنعت بازی‌سازی این روزهای فنلاند وام‌دار آن‌ها است، سخت در اشتباه هستید. رِمِدی و مکس پین تنها گوشه‌ کوچکی از عظمت و پویایی صنعت بازی‌سازی این روزهای فنلاند و در واقع نوک کوه یخ عظیمی است که بخش بزرگی از آن از نظرها به‌دور است. چیزی که این روزها صنعت بازی‌سازی فنلاند را سر زبان‌ها انداخته و روی بورس موفقیت و پیشرفت حرکت می‌دهد توسعه و ساخت بازی‌های موبایل است. تقریبا نود درصد استودیوهای بازی‌سازی فنلاند روی ساخت بازی‌های موبایل فعالیت می‌کنند. حتی بسیاری ورود فنلاند به دوران جدید ساخت بازی‌ها را هم مدیون رمدی نمی‌دانند و باعث و بانی این تحول عظیم را یکی از برندهای موفق و شناخته شده‌ فنلاند می‌دانند. در واقع نوکیا سرنخ اصلی و کلید شناخت صنعت بازی‌سازی این روزهای فنلاند است. صنعتی که در حال حاضر نه بر روی ساخت بازی‌های «تریپل ای» کنسولی که روی ساخت و توسعه‌ بازی‌های موبایل و گوشی‌های هوشمند متمرکز شده است.

نوکیا

با این که نوکیا دیگر یک برند معتبر در عرصه‌ ساخت گوشی‌ تلفن‌های همراه نیست ولی برای فنلاندی‌ها بیش از یک برند ارزش دارد. در کشور تکنولوژیکی مثل فنلاند که خبر چندانی از پیشینه‌های تاریخی و حضور گسترده در عرصه‌های جهانی نیست نوکیا مثل یک اسطوره عمل می‌کند. مثل یک دارایی پر ارزش که فرای وجوه مالی فراوانش از جنبه‌های معنوی نیز برای فنلاندی‌ها مهم است.

برای بسیاری از فنلاندی‌ها نوکیا حکم یک جاده صاف کن را داشته است. به‌خصوص برای کسانی که در عرصه‌ ساخت بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند، نوکیا رهبری محبوب و اسطوره‌ای است. شاید بپرسید چگونه می‌شود نوکیایی که زمانی بر روی ساخت گجت‌های سخت افزاری فعالیت می‌کرد راه را برای فعالیت‌ استودیوهای بازی‌سازی هموار کرده باشد؟ جواب، دو کلمه‌ای است؛ توسعه‌ تکنولوژی.

 در کنار توسعه‌ تکنولوژی برای پیشرفت‌های حال حاضر، فنلاندی‌ها نوکیا را یک پیشگام هم می‌دانند و برای اثباتش یک مثال نوستالژیک و البته محکم را مطرح می‌کنند. بازی «اسنیک» گوشی‌های ۱۱۰۰ نوکیا را یادتان هست؟ «اسنیک» هم یک بازی فنلاندی مشهور و جریان‌ساز بود که البته، نوکیا آن را به جهانیان شناساند.

تمرکز بر روی بازی‌های موبایل

همانطور که اشاره شد صنعت بازی‌سازی فنلاند، در حال حاضر روی ساخت و توسعه‌ بازی‌های گوشی‌های موبایل متمرکز شده است. برای این که متوجه شوید این حضور تا چه حدی جدی است از نام دو استودیوی مشهور و دو بازی مشهورتر از خود این استودیوها شروع می‌کنیم؛ استودیوی «رویو۲» و «سوپرسل۳». دو استودیویی که به ترتیب بازی‌های جریان‌ساز «انگری بردز» و «کلش آف کلنز» را ساخته و عرضه کرده‌اند. دو بازی بسیار مهم در عرصه‌ بازی‌های موبایل که میلیون‌ها بار دانلود و خریداری شده‌اند. یک بازی مثل پرندگان خشمگین حالا به یک برند پول‌ساز بدل شده و علاوه بر مجموعه بازی‌هایش، با مجموعه‌های تلویزیونی، اسباب بازی‌ها و پارک‌های تفریحی‌اش برای استودیوی رویو و سازنده‌های خلاقش سود مالی به ارمغان می‌آورد.

البته اگر صنعت بازی‌سازی فنلاند را در همین دو نام خلاصه کنیم باز هم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. چیزی که در حال حاضر فنلاندی‌ها به آن می‌بالند پویایی صنعت بازی‌سازی‌شان در دوران رکود اقتصاد جهانی است. تقریبا غیر ممکن است که با دیدن آمار و ارقام رشد و توسعه‌ صنعت بازی فنلاند شگفت زده نشویم. در طی دو سال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ تعداد استودیوهای بازی‌سازی فنلاند ۲۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ یعنی تاسیس چیزی بیش از ۲۰۰ استودیوی بازی‌سازی در طی دو سال که نود درصدشان روی ساخت و توسعه‌ بازی‌های موبایل فعالیت می‌کنند. اعداد و ارقام شگفت انگیز فقط به کمیت مربوط نمی‌شوند و بیش از همه کیفیت را شامل می‌شوند. سود مالی این صنعت در فنلاند در سال ۲۰۰۸ چیزی بوده در حدود ۸۷ میلیون یورو که در طی پنج سال به عدد یک میلیارد یورو رسیده است! پول در گردش این صنعت پویا هم چیزی است در حدود سه میلیارد دلار که با کمی حساب و کتاب می‌شود به بالا بودن این رقم پی برد. البته فنلاندی‌ها این اعداد و ارقام را انتهای هدف و مقصد خود نمی‌دانند و دوره‌ اول فعالیتشان را تا سال ۲۰۲۰ هدف‌گذاری کرده‌اند.

اما دلیل این پیشرفت خیره کننده‌ چیست؟ در زیر قصد داریم به چهار عامل مهم که کمک بزرگی به توسعه‌ صنعت بازی‌سازی فنلاند کرده نگاهی بیندازیم.

کوچک و قدرتمند

۱. رقابت سالم: همانطور که اشاره شد، فنلاند کشور کوچکی است. این کوچک بودن و البته وصل بودن به سازمان‌های تجارت جهانی و اتحادیه‌ اروپا راه صنعت‌گران این کشور را برای رسیدن به بازاری پویا بازگذاشته است. در واقع یکی از دلایل مهم پویا بودن این صنعت در فنلاند کوچک بودن این کشور است که ارتباط بین استودیوهای پرشمار آن را ممکن کرده است. البته خود فنلاندی‌ها ترسی از این ندارند که دلایل موفقیت‌شان را برای بقیه بازگو کنند. در واقع آن‌ها یکی از دلایل مهم پیشرفت خود در عرصه‌ بازی‌سازی را تعامل با هم می‌دانند. آن‌ها معتقدند که استودیوهای بازی‌سازی این کشور، مثل اعضای یک بدن عمل می‌کنند. وقتی استودیویی در صف اول برای ساخت یک بازی خاص باشد در واقع تبدیل به یک جاده باز کن می‌شود؛ امتحان کردن و آزمون و خطا برای سنجیدن بهترین راه جهت رسیدن به موفقیت. نکته‌ مهم دیگر این است که این استودیوها با گشاده دستی تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. شاید این به نظر بسیار آرمانی به نظر برسد ولی واقعیتی است که فنلاندی‌ها تاکید بسیار زیادی روی آن دارند. درجه‌ این همکاری و تقسیم تجربیات و کارگروهی در بین استودیوها به حدی بالاست که آن‌ها حاضر هستند برای پیشرفت بیش‌تر و آزمودن تجربه‌های نو با استودیوهای بازی‌سازی خارجی نیز تبادل اطلاعات بکنند.

مثلا آن‌ها یک شبکه‌ اجتماعی مخصوص این کار به نام «اپلیفایر۴» دارند که در واقع محلی است برای تبادل اطلاعات بین بازی‌سازهای مختلف. شما به عنوان یک بازی‌ساز رایانه‌ای از بازیتان یا بخشی از آن را به عنوان دموی قابل بازی روی صفحه خودتان بارگذاری می‌کنید و سپس بازخوردهای کار را می‌گیرید. بازخوردها و نظراتی که همه از طرف همکاران و بازی‌سازان دیگر است که قطعا به پیشرفت کار شما و البته خود آن‌ها کمک به‌سزایی خواهد کرد.

۲. «آی.جی.دی.ای۵» فنلاند، دومین عامل مهم پیشرفت از نظر فنلاندی‌ها است. «آی.جی.دی.ای»، خلاصه‌ «اینترنشنال گیم دولوپر اسوسیشن» است و یک سازمان بین‌المللی است که وظیفه‌‌ حمایت و ارتباط بین بازی‌سازان مختلف در سرتاسر دنیا را بر عهده داشته و بیش‌تر کشورهای دنیا از جمله ایران عضو آن هستند. این انجمن بین المللی بیش از این که وظیفه‌ نظارت بر صنعت بازی‌سازی آن‌ها را برعهده داشته باشد، وظیفه‌ هماهنگی برای توسعه را برعهده دارد. در واقع «آی.جی.دی.ای» مثل یک هماهنگ کننده ارتباط بین استودیوها را برقرار می‌کند تا تبادل اطلاعات و رد و بدل شدن پیشرفت‌های تکنولوژیک با سرعت بیش‌تری انجام شود.

۳. «تِکِس۶»: سومین عامل مهمی است که توسعه را شدت بخشیده است. تِکِس خلاصه‌ عبارت «د فینیش فاندینگ اجنسی فور تکنولاجی اند اینویشن» است و نام یک آژانس سرمایه‌گذاری قدرتمند که وظیفه‌ سرمایه‌گذاری یا فراهم کردن سرمایه از طریق بستن قرارداد بین موسسات مالی و اعتباری با استودیوها را برای توسعه‌ تکنولوژی و فناوری‌های جدید عهده دار است. این آژانس سرمایه‌گذاری با بودجه‌ سالانه‌ ۶۰۰ میلیون یوروی‌اش ضلع سوم توسعه‌ صنعت بازی‌سازی فنلاند است. تِکِس سالانه نزدیک به ۶۵ میلیون یورو در صنعت بازی‌سازی فنلاند سرمایه‌گذاری اولیه می‌کند و بیش از ۱۰۰ شرکت بازی‌سازی فنلاندی حاصل سرمایه‌گذاری این آژانس هستند. نقش مهم این شرکت در توسعه‌ تکنولوژیک و البته اقتصادی صنعت بازی‌سازی فنلاند را می‌شود در سخن بزرگان این صنعت به عینه دید. مثلا ایکا پانانن از استودیوی سوپرسل می‌گوید: «بدون تِکِس، سوپرسلی هم وجود نداشت!» یا ویکو هارا از استودیوی رویو معتقد است: «پروژه‌هایی که با همکاری تِکِس انجام داده‌ایم کمک بسیار زیادی به ما کرده تا در برقراری ارتباط مستقیم با سایر کمپانی‌های سرگرمی‌سازی و بازی‌سازی فنلاند مشکلی نداشته باشیم. سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت این آژانس مهم‌ترین عامل به سرانجام رسیدن پروژه‌های آن‌ها است». علاوه بر این بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها، سهام‌دار و سرمایه‌گذاران اصلی استودیوهای بازی‌سازی هستند. مثلا سافت بانک فنلاند ۵۱ درصد از سهام استودیوی سوپرسل را در اختیار دارد که خود نشان دهنده‌ این موضوع مهم است که فنلاندی‌ها این صنعت را بسیار جدی گرفته‌اند.

۴. انتخاب درست: فنلاندی‌ها استودیوهای بازی‌سازی برای ساخت بازی‌های بزرگ کم ندارند ولی به گفته‌ کری کوهونن مدیرعامل موسسه‌ تِکِس  هزینه‌ لازم برای ساخت یک بازی موبایل ده برابر کم‌تر از هزینه‌های مورد نیاز برای ساخت بازی‌های بزرگ است. از طرفی، برداشت سود از این سرمایه‌گذاری کم خرج بسیار بیش‌تر از سود فروش یک بازی بزرگ است. پس از لحاظ اقتصادی بهتر است که به جای توسعه‌ استودیوهای ساخت بازی‌های بزرگ روی توسعه‌ استودیوهایی سرمایه‌گذاری کرد که با ساخت بازی‌های موبایل سود بیش‌تر و در نتیجه پیشرفت و رشد بهتری را به ارمغان خواهند آورد. در دسترس بودن بازی‌های موبایل برای عموم و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند هم یکی از دلایل مهم انتخاب این راه به وسیله‌ استودیوهای ریز و درشت فنلاندی بوده که همه در کنار هم و در جهت پیشرفت همگانی صنعت بازی‌سازی فنلاند گام برمی‌دارند.

همانطور که می‌بینید صنعت بازی‌سازی فنلاند مثل یک شبکه‌ منظم و دقیق عمل می‌کند که تمام اجزایش برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت مثل یک ساعت، دقیق کار می‌کنند.

ستاره‌ها

با این که کلیت صنعت بازی‌سازی فنلاند روی مسیر درست قرار گرفته و با یک برنامه‌ریزی مدون و صحیح گام به گام به سمت موفقیت‌های بیشتر گام برمی‌دارد، ولی همیشه هستند کسانی که بهتر از بقیه کار کرده و بیش‌تر توی چشم بوده‌اند. برشمردن این استودیوهای بسیار موفق که مثل ویترین فنلاندی‌ها در عرصه‌ تجاری صنعت بازی عمل می‌کنند، می‌تواند سرانجام سرمایه‌گذاری و رسیدن به موفقیت را با مثال‌های بهتری برایمان بازگو کند.

۱. سوپرسل: یکی از موفق‌ترین استودیوهای بازی‌سازی فنلاند که به شکل اختصاصی بر روی توسعه‌ بازی‌های موبایل فعالیت می‌کند. سوپرسل در سال ۲۰۱۰ و در هلسینکی شروع به کار کرد و بنیان‌گذار آن «ایکا پانانن» است. سوپرسل را با دو بازی بسیار پرطرفدارش می‌شناسند؛ «کلش آف کلنز» و بازی «هی‌دی». اما بهتر است بدانید که این استودیو در ابتدای شروع فعالیتش با موفقیت آغاز نکرده است. اولین بازی سوپرسل «گان‌شاین» نام داشت و تنها بازی این استودیو است که برای گوشی‌های تلفن‌های همراه ساخته نشده است. «گان شاین» که بعدها با نام زامبی‌های آنلاین نیز شناخته شد در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و کمی بعد در سال ۲۰۱۲ سرورهایش به تعطیلی کشیده شدند. بازی‌های «پتس ورسس اورکس» و «بتل بادیز» نیز در همان سال ۲۰۱۲ منتشر شدند که به دلیل عدم استقبال بیش از یک ماه برای دانلود در دسترس قرار نگرفتند. این شاید همان راه آزمون و خطایی باشد که فنلاندی‌ها تاکید زیادی رویش دارند؛ زیرا در همان سال، سوپر سل با عرضه‌ دو بازی «هی دی۷» و «کلش آف کلنز»، برگ برنده‌اش را رو کرد. بازی«هی دی» یک بازی شبیه‌ساز مزرعه‌ جمع و جور بود که به شکل رایگان (فریمیوم) برای دانلود قرار گرفت و مخصوص طراحی و ساخته شده بود. بازی محبوب «کلش آف کلنز» نیز یک بازی رایگان ام.ام.او استراتژی بود. آمارها این طور می‌گویند که این دو بازی تنها در سال ۲۰۱۳ روزانه ۲.۵ میلیون دلار برای سوپرسل درآمدزایی داشته‌اند. این را هم در نظر بگیرید که سوپرسل فقط ۱۵۲ نفر کارمند دارد.

۲. رویو: رویو را همه می‌شناسند؛ سازنده‌ خوش‌نام بازی دوست‌داشتنی پرندگان خشمگین. این استودیو را سه دانشجوی فنلاندی در سال ۲۰۰۳ پایه‌گذاری کردند که در آن زمان «ریلاد» نام داشت. این استودیو در سال ۲۰۰۵ به رویو تغییر نام داد و در سال ۲۰۰۹ نیز اولین شماره از پرندگان خشمگین را منتشر کرد. موفقیت بازی به اندازه‌ای بود که از سال ۲۰۰۹ تا به حال نزدیک به چهارده عنوان از این بازی منتشر شده است. پرندگان خشمگین در طی شش سالی که از انتشارش می‌گذرد بیش از ۲ میلیارد بار دانلود شده است. رویو هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ نفر کارمند دارد.

۳. فینگرسافت۸: فینگرسافت یک استودیوی بسیار کوچک است که فقط ۱۲ نفر کارمند دارد! فقط هم یک بازی منتشر کرده‌ که همان، موفقیت‌های بسیاری برایشان به ارمغان آورده است. بازی «کلایمب ریسینگ» این استودیو تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰ میلیون بار دانلود شده است که یک دلیل مهم برای جای گرفتن نام این استودیو در بین ستاره‌های صنعت بازی‌سازی فنلاند است.

۴. رمدی: رمدی شاید تنها استودیوی بازی‌سازی فنلاند باشد که تمام تمرکز خود را روی ساختن بازی‌های سه بعدی و بزرگ «تریپل ای» معطوف کرده است. رمدی در سال ۱۹۹۵ پایه‌گذاری شد و اولین بازی مهم خود را در سال ۱۹۹۶ برای سیستم عامل داس منتشر کرد که «دث رالی» نام داشت. دومین بازی رمدی شاید مشهورترین و در عین حال یکی از نقاط عطف در ساخت بازی‌های اکشن باشد؛ «مکس پین». مکس پین که در سال ۲۰۰۱ به صورت چند پلتفرمی عرضه شد موفق به فروشی معادل سه میلیون نسخه شد. موفقیت مکس پین، دو سال بعد منجر به انتشار مکس پین ۲: سقوط مکس پین شد که با فروشی معادل چهار میلیون نسخه موفقیتی دیگر برای رمدی بود. از این به بعد هفت سال خبری از رمدی نبود تا اینکه آنها در سال ۲۰۱۰ «آلن ویک» را برای اکس باکس۳۶۰ و رایانه‌های شخصی منتشر کردند که اقبال بسیاری در بین منتقدان و مخاطبان به دست آورد. انتشار نسخه‌ بازسازی شده‌ رالی مرگ در سال ۲۰۱۱ و یک محتوای دانلودی برای آلن ویک در سال ۲۰۱۲ کارهای بعدی این استودیو بودند. رمدی در سال ۲۰۱۴ پا جای پای هم‌وطنان خود گذاشت و یک بازی موبایل به نام «ایجنت آف استورم» را برای سیستم عامل «آی.او.اس» منتشر کرد. بازی بعدی رمدی، «کوانتوم برک» یک بازی انحصاری است که قرار است در سال ۲۰۱۶ و فقط برای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، «اکس‌باکس‌وان»  منتشر شود. این استودیو ۱۳۲ نفر کارمند دارد.

۵. «ردلینکس۹»: ردلینکس در سال ۲۰۰۰ بنا نهاده شد. این استودیو که هم اینک بیش از ۱۰۰ کارمند دارد، علاوه بر بازی‌های موبایل بر روی بازی‌های بزرگ چند پلتفرمی مثل مجموعه‌ استراتژی «وارهمر» نیز کار می‌کند. با این حال موفق‌ترین بازی آن‌ها یک بازی موبایل به نام «ترایلز» است که نسخه‌ موبایل آن بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده است. ردلینکس در حال حاضر یکی از استودیوهای زیرمجموعه‌ شرکت بزرگ یوبی سافت است.

آمار و ارقام تکمیلی

۱. بر اساس فرمول «سی.ای.جی.آر» رشد صنعت بازی‌سازی فنلاند بسیار سریع‌تر و بیش‌تر از سایر نقاط دنیا است. چیزی در حدود ۳۹.۵ درصد که به گفته‌ کارشناسان و در صورت ادامه‌ همین روند تا سال ۲۰۲۰ بسیار بیش‌تر هم خواهد شد.

۲. جالب است بدانید فنلاندی‌ها تمام این پیشرفت‌ها را مدیون تعداد محدودی از متخصصان بازی‌سازی هستند. تغییر در تعداد کارمندان استودیوهای بازی‌سازی فنلاند در طی سال‌های مختلف به شرح زیر است:

سال ۲۰۰۸: ۱۱۴۷ نفر

سال ۲۰۰۹: ۱۰۲۰ نفر

سال ۲۰۱۰: ۱۰۷۹ نفر

سال ۲۰۱۱: ۱۲۶۴ نفر

سال ۲۰۱۲: ۱۸۰۰ نفر

سال ۲۰۱۳: ۲۲۰۰ نفر

سال ۲۰۱۴: ۲۴۰۰ نفر

چنان که می‌بینید با وجود رشد بسیار زیاد این صنعت در فنلاند تعداد کارمندان استودیوها رشد چشم‌گیری نداشته است. فنلاندی‌ها بر این عقیده‌اند که مهم جذب سرمایه‌ درست و به کار بردن درست تکنولوژی و ارتباط بین این تعداد محدود است که باعث پیشرفت‌شان شده است.

۳. پراکندگی استودیوهای بازی‌سازی فنلاند در همه‌ جای این کشور است ولی درصدها با هم تفاوت دارند. ۳۷ درصد از استودیوها در «هلسینکی» واقع شده‌اند، ۲۳ درصد در بخش مرکزی کشور، ۲۰ درصد درفنلاند شمالی، ۱۲ درصد در شرق و بالاخره ۸ درصد از استودیوها در غرب واقع شده‌اند. تعداد استودیوها نیز بیش از دویست واحد است که به دلیل افزوده شدن روزافزون آنها ارائه‌ آمار دقیق از تعداد آنها غیرممکن است.

۴. درآمد سالانه‌ صنعت بازی‌سازی فنلاند بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به شرح زیر است؛

سال ۲۰۰۸: ۸۷ میلیون یورو

سال ۲۰۰۹: ۸۷ میلیون یورو

سال ۲۰۱۰: ۱۰۵ میلیون یورو

سال ۲۰۱۱: ۱۶۵ میلیون یورو

سال ۲۰۱۲: ۲۵۰ میلیون یورو

سال ۲۰۱۳: ۹۰۰میلیون یورو

بسیاری این جهش بزرگ بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ را دو عامل مهم می‌دانند؛ یکی افزایش تعداد استودیوهای بازی‌سازی در طی یک سال که با کمک سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولتی و خصوصی ممکن شده و دیگری انتشار عناوین موفقی مانند «کلش آف کلنز» و «انگری بردز» که سود مالی فنلاندی‌ها را چندین برابر کرده است.

 

  ۱. Remedy

  ۲. Rovio

  ۳. Supercell

  ۴. Applifier

  ۵. IGDA

  ۶. Tekes

  ۷. Hay Day

  ۸. Fingersoft

  ۹. RedLynx

 لینک منبع در سراج گیم

/ 0 نظر / 116 بازدید